bygga om två mätare i bilen till lcd-visning?

Berätta om dina pågående projekt.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Nej, så slukande är inte fordonet;)

"Därutöver skulle du kanske försöka läsa reglerna för detta forum innan du käftar emot?"

Asså ALLVARLIGT, anledningen till att jag reagerade var att du "skrek" ut me stooora bokstäver att man inte gör si eller så, du kunde kanske meddelat detta mer "normalt" ??

"Sen har de flesta som häcker här IQ nog att fatta att man gör inlägg i tråden.....eller har du det annolunda? ""

Så du nedvärderar mig o anser att jag har lågt IQ?? Jag skrev precis innan att jag aldrig sett denna regel på nått annat forum! Tack så jääävla mycket.

Svara inte mer på mina inlägg e du snäll, kan du inte släppa ett misstag trots att jag bett om ursäkt så kan det va!!


/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Svaret blev skrivit under tiden du skrev ditt, kolla tiden.

Edit: sen nedvärderade jag inte dig, jag frågade dig faktisk.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

jag lägger ner.....
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tankgivaren borde vara exakaktare på nyare bilar. På min Passat (i multiinstrumentet i mitten) ser jag hur många kilometer jag har kvar "i tanken" baserat på medelförbrukningen. Denna åker upp när jag tankar eller kör snålt ett tag. Fyller jag halva tanken så ökar värdet motsvarande. Jag kan inte tänka mig att den baseras på annat än tankgivarens läge i tanken.

Nu antar jag dock att det är en äldre bil du skall mecka i eftersom man sällan meckar med nyare bilar, men en ide kunde ju vara att ta tankarmaturen från en nyare bil och mecka dit.

/Magnus
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Snabelost

Sådär ny är inte den finessen. Det är likadant i min brors BMW rån -87. Hi-Tech :P
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

>>Snabelost:
Iden me o ta en nyare tankmätare är inte så dum:)
Jag tror att dom flesta tankmätare är nyare än min från -79 :D

Alla ideér är bra, då är risken för fastkörning inte lika stor när bygget väl e igång:)

/B
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Snabelost: Hur bra stämmer det där då? Har du testat mätaren någon gång? Kan ju vara att den missa på några liter. Vi har en sån i vår bil och jag har aldrig vågat lita på den.

Hur noggrannt ska du ha? Den vanliga tankmätarn klarar säkert jobbet relativt bra och noggrannheten behöver ju inte vara 1 liter, man kan ju köra 5 eller 10 liter om man vill.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

$tiff skrev:>> Sådär ny är inte den finessen. Det är likadant i min brors BMW rån -87. Hi-Tech :P
Jajjamen! Och den fanns tillgänglig även i tidigare modeller! ;)
Lite O/T, men det är svårt att hålla sig undan när man läser de tre magiska bokstäverna! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Den stämmer hyffsat bra antar jag. Dock kan man köra ungefär en mil efter att den har slagit över på 0 återstående kilometer! ;)
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Tjo.

>>EagleSpirit

Jag vill ha så noga jag kan få MEN det behöver inte gå till överdrift:)

Om jag har 50L i tanken så ska den helst visa det, har jag kört 5 mil så kan den gärna visa 43-47 liter, så ja, runt 5 L diff borde man väl kunna överleva? Vart ju svårt nu när jag tänkte på det:)

Ja menar, står den på 5 L så vet ja ju inte om ja vågar köra mer, å andra sidan så kan ja ju välja o tanka då. Jag kan ju alltid kolla antal km jag kört oxå, det gör jag ju iaf:)

Så vi kör på 5L onogranhet.
Sen kan jag ju välja NOLL liter fast det kanske är en skvätt kvar.
/B
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att många av de biler som visar L/100Km osv har digital insprutning och får sina förbrukningsdata ifrån den delen. Man kan göra det liknande själv vid att mäta hur lång tid insprutningsventilerna är öppna och kanske kalkulera med en reaktionstid osv. Vet man då hur mycket den ska spruta per tidsenhet (verkstaden har de data) kan man direkt omräkna till förbruk. Räknar man sedan ihop med varv & tid kan man komma fram till mycket roligt.

Men det är ju en "liten bit" mer än ursprungsidéen.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Så, nu undrar jag då:

Om jag ska köra på min gamla mätare trots allt?
Ansluta en krets som ger pluser, olika beroende på vilken spänning mätaren ger?

Kalibrera och mäta!

Vad ger pulser på det viset?

EDIT: Icecap: Jag har själv varit inne på ide´n att mäta pulserna från spridarna, dock vet jag inte tiderna/mängden dessa ger.

/B
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Icecap: Jo, det är helt korrekt. Så mätes den momentana förbrukningen och när det jämförs med tillryggalagd sträcka så får man fram förbrukningsdata. Men skall man veta hur långt man kan åka på soppan i tanken måste systemet iallafall veta hur mycket som är kvar.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Efter en del sökande på forumet o google så är ju en PWM en pulsbreddsmodulator:)

Så, det jag vill är att få in en varierande spänning i denna pwm o få ut en varierande pulsbredd.

Hur gör jag på enklaste vis?

EDIT: Är det så att den volten man kan ha, tex 8-40 v på en PWM är det som styr bredden på pulsen? I så fall så borde det väl va så att jag matar PWM med 5 volt o sen ger jag den 8-40 v o då ändrar man bredden på pulsen på dessa 5 volt?

Edit 2: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _73_088_36

Kan detta va nått?


/B
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

spänningsstyrd PWM kan byggas genom att lägga en triangel- el. sågtandssignal (med lämplig topp till topp värde), in på ena ingången på en komparator, den andra ingången matar du med din spänning (ska vara inom samma nivå som sågtandssignalen).

Edit: Frekvensen på PWMsignalen väljer du genom att välja samma frekvens på sågtandssignalen.
Skriv svar