Enkel vinkelmätning för stativ till potatiskanon

Berätta om dina pågående projekt.
Jirgyg
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 maj 2004, 21:50:37
Ort: Lkpg

Enkel vinkelmätning för stativ till potatiskanon

Inlägg av Jirgyg »

Jag tänker bygga om potatiskanonen vi gjorde i skolan och bygga ett stativ där man ska kunna ändra vinkeln på kanonen med en motor. Den delen tror jag inte blir något större problem. Däremot skulle jag vilja ha en display som visar vinkeln i grader. Jag tänkte mig en skiva (se bild) med skruvar i som sluter en brytare (kanske en sån här) som på något sätt ökar summan på displayen med 5 för varje gång en skruv träffar brytaren. Det är nämligen fem grader mellan hålen.
Länk till bild

EDIT: Jag glömde den främsta orsaken till varför jag gjorde detta inlägg...jag vill alltså ha hjälp med vilka delar som behövs och förmodligen även info om hur dom ska användas. Jag har tänkt en 7-segmentsdisplay med två siffror.
Senast redigerad av Jirgyg 11 juli 2005, 21:56:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sätt annars en läsgaffel och hålskiva - visst du får nollställa den, men det kan det väl vara värt. Många möss har rätt oki lässkivor, små och gulliga också - ingen superupplösningen, men bör nog kunna duga.
Jirgyg
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 maj 2004, 21:50:37
Ort: Lkpg

Inlägg av Jirgyg »

Skulle du kunna ge ett bildexempel? Angående nollställningen hade jag ändå tänkt att nollställa den i det nedre läget varje gång jag ska använda den, så det innebär inget bekymmer.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Varför inte en potentiometer och en billig A/D-omvandlare, eller snarare: Den billigaste mikrokontrollern med A/D.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Så hade nog även jag gjort. Det går att sätta rem eller kugghjul på en pot, nolla i båda lägena och in på billigaste minsta uP med A/D typ pic12f675 eller liknande. Matar du sedan ut värderna digitalt så kan du få fem bitars upplösning iaf - låt matningen gå till en demux och sätt led på utgångarna och vips 32 dioder för vinkeln. Vill man ha bättre upplösning och fortfarande en ynklig uP så ta en analog till punktdrivare och skapa "fulpwm" på en portpinne så är det enkelt att iaf få 8 bitars upplösning, inte 100% repeterbart, men brukar duga bra det också !
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Som sagt läsgaffel och hålskiva, men med tex 2 enkla kugghjul då tex 1 varv på hålskivan gör tex 5 eller fler på den andra. Detta kan skapa högre upplösning och på så sätt kanske få ok upplösning.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Bengt-re>>
Om man ändå skall använda en anolog-till-LED-drivare finns det väl ingen anledning att krångla in en mikrokontroller mellan poten och led-drivarna ?
(gå över ån efter vatten...)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

LM3914 o en potentiometer låter kanon till detta. (kanon, hehe :))
Då får du en analog skala på 10(eller 20,30,40) lysdioder om du vill. Beror helt på hur många LM3914 du kaskadkopplar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag måste fråga. Hur styr du motorn? Ska inte motorn använda signalen du får från vinkelgivaren?

Men om du bara ska sätta dit en display passar nog LM3914 och en potentiometer perfekt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

nja, egentligen inte, men kan ju linjärisera med uppslagstabell i uP, men visst - håller med om att det är rätt onödigt om jag tänker efter..
Jirgyg
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 maj 2004, 21:50:37
Ort: Lkpg

Inlägg av Jirgyg »

EagleSpirit skrev:Jag måste fråga. Hur styr du motorn? Ska inte motorn använda signalen du får från vinkelgivaren?

Men om du bara ska sätta dit en display passar nog LM3914 och en potentiometer perfekt.
Tanken var att bara ha en vanlig likströmsmotor och att manuellt justera vinkeln med två brytare.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ok, för jag tänkte att du skulle ju kunna göra som några i klassen gjorde. De gjorde en kanon för tennisbollar och så kopplade de en motor (höjdvinkel) och en ventil (skjutfunktionen) till en µC + LCD + knappar. Så gjorde de lite beräkningar så att man kunde ställa in hur långt bollen skulle flyga så ställde kanonen in sig automatiskt. Kanske skulle vara skoj att bygga?
Jirgyg
Inlägg: 58
Blev medlem: 6 maj 2004, 21:50:37
Ort: Lkpg

Inlägg av Jirgyg »

Det skulle definitivt vara kul att ha men med mina kunskaper om elektronik skulle det ta ett halvår innan jag skulle kunna få ihop något sådant.
Jag har kollat en del på lm3914, någon som vet en sida som förklarar kretsen bra?
Skriv svar