Hej!
Jag fick peta på en fabrikstillverkad (,svindyr) dyklampa häromdagen och tänkte göra ett försök, att reverse-engineera en liknande till ett förnuftigt pris med innehåll ifrån dealextreme och egendesignad mekanik. Planeringen görs som en kuriositet, inte för en färdig produkt förutom kanske en prototyp eller två.
Allt verkar solklart bearbetnings- och beräkningsmässigt men jag anser lösningen många tillverkare verkar använda, dvs. med en gummitätad vipparmsbrytare, verkar osäker då trycket ökar.
Jag vet, att några här på forumet har byggt egna lampor och undrar hur ni har byggt era brytaranordningar? Bilder är mer än välkomna!
För tillfället kretsar idéerna kring reedbrytare av bulttyp med en extern magnet på en slid i POM eller PTFE.
EDIT: Det handlar om en kanisterlampa med separat batteribank.
Trycktät brytare / dyklampa
Re: Trycktät brytare / dyklampa
jag byggde med reed + magnet. Tog en vanlig dörr karm larm mojja som kommer inplastad med skruvfäste.
Tog sen en spillbit alu-profil från skrotlådan hos en inramare som gav mig ett T-spår
Fäste karmlarm så den kunde glida i T-spåret, satte en plastbit i sidan för friktion.
Klart.
Finns säkert 100-tals metoder att lösa reed/magnet grejen på...
Annan lösning är väl o-ring på axel till mek-switch
Man kan göra sig en fattigmanssvarv: Fäst lämplig axel(plast/rostfri?) i borrmaskin, fäst slipstift i dremeln.
Borrmaskinen snurrar axeln, dremeln gör O-ringspåret -ta-daaah!
Yes, ghetto is... shit, but it works.
Tog sen en spillbit alu-profil från skrotlådan hos en inramare som gav mig ett T-spår
Fäste karmlarm så den kunde glida i T-spåret, satte en plastbit i sidan för friktion.
Klart.
Finns säkert 100-tals metoder att lösa reed/magnet grejen på...
Annan lösning är väl o-ring på axel till mek-switch
Man kan göra sig en fattigmanssvarv: Fäst lämplig axel(plast/rostfri?) i borrmaskin, fäst slipstift i dremeln.
Borrmaskinen snurrar axeln, dremeln gör O-ringspåret -ta-daaah!
Yes, ghetto is... shit, but it works.
Ett bistabilt relä med en set/reset krets som styrs mha. tungelemen och magnet. På så sätt kan du göra elektroniken helt innesluten.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mina första byggen långt tillbaka i tiden (forntiden) gjorde jag med RF axel/oringar, senare vart dessa lampbyggen med reed varianter istället.