Bygga ekolod

Berätta om dina pågående projekt.
The_Dude
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2004, 15:45:40
Ort: Linköping
Kontakt:

Bygga ekolod

Inlägg av The_Dude »

Jag vill bygga ett ekolod till en motorbåt vi har. Det enda den skall göra är att visa djupet på två 7-segments displayer eller liknande. Ingen avancerad fisk detektering eller bottentyp. Maxdjupet i sjön är 20m, men kan nöja mig med om den kan mäta till kanske 10m om det ställer till problem med djupare. Det får inte bli för dyrt!
Drivningen sker troligtvis med något batteri, kanske 12V.

Jag har letat runt efter sensorer. Antar att man kan använda en ultraljudsändare/mottagare, sända ut en signal och mäta tiden tills man får ett eko och beräkna djupet.

Elfa har dessa : LÄNK

Jag vet ungefär hur man ska göra i teorin. (tror jag). Skicka en 40kHz sinus till sändaren. Vänta, ta emot, förstärka lite kanske. Och beräkna djup. Men jag har lite funderingar..

Hur långt/djupt kan man mäta med de här sensorerna?

Hur många volt ska sinusinspänningen ligga på? Står max input 20V i databladet.

Hur många volt är signalen som kommer tillbaka? Antar att den ska förstäkras och kanske göras om till en digital signal för att man ska ha någon nytta av den?

Förslag på andra sensorer, bättre och/eller billigare.

Det står att denna sensorn UTEC4018F är sändare/mottagare. Kan man då använda en sensor som både sändare och mottagare eller behövs det två?
Om det går, är det svårt?

UTEC4018F är vattentät så den borde ju vara bra. Bara en fundering.. kan man ta en icke-vattentät sensor och typ sätta den i en glasburk eller ger den eko mot glaset då (borde nog vara så).

Jag behöver tips och ideer! Allt är välkommet.
Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Dessa sensorer är ultraljud och fungerar INTE i vatten! Punkt.

De har inte möjlighet att alstra den kraft som behövs för att skicka signalen ut i vattnet, du behöver en riktig ekolodstransducer, inget snack om den saken.

Sen är förfarandet i teorin enkelt: Göra en puls som transformeras upp till ca 40-50Vpp (kolla datablad), efter att den pulsen har "klingat av" slår man på mottagaren där man ökar förstärkningen eftersom tiden går (längre borta = svagare eko = längre tid), stänger sedan av mottagaren och börjar om igen.

Men att använda dessa ultraljud till vattnet.....GLÖM DET, inte en chans!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det där med förstärkning med tiden, behövs det? Kanske beror på vad man mäter. Studsar ljudet bra mot vatten då? Funderar på att använda en UTEC4018F till att mäta vattennivån i en tank.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Med tanke på densitetsskillnaden på luft och vatten kommer ljudet att studsa jättebra mot en vattenyta.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

EagleSpirit: det behövs om man mätar i en okänd omgivning och ska ha båda kort och lång räckvidd. Men om du ska mäta mellan 1-5 meter är det nok likgiltigt, där ställer man den till "lagom".

Sen kan du kanske tänka på att i en vattentank är det oftast 100% luftfuktighet, jag är osäker på hur den trivs med det, kolla databladet.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, såg det nu. den klarar 90-95% luftfuktighet i 100 timmar vad jag förstod av det. Vid 40°C. Kan ju bli problem. Får ta och testa helt enkelt och om det inte funkar funderar man ut en annan metod.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ekolodtransducer och mäta mot vattenytan?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

kostnad?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det beror på vad du kan få en transducer för + ca: 300-400 skulle jag tro.
The_Dude
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2004, 15:45:40
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av The_Dude »

Ok, mitt val av sensor var inge vidare alltså :roll:
Men var kan man köpa en transducer? Helst i sverige och inte allt för dyrt.

Och en fråga till, räcker det med att driva med ett 12V batteri om man ska transformera upp pulsen till 50V?

Får jag bara tag på ett datablad över en transducer som jag kan tänka använda mig av så kan jag ställa fler frågor senare :wink:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Transducern jag har köpte jag i en båt+fisketillbehörsaffär, det är "den billigaste" till dessa mini-ekolod man kan köpa.

Upptransformeringen klaras enkelt och är nära nog det enda sätt att göra ett enkelt och bra utgångssteg.

För ytterligare tips och förklaring vill jag rekommendera databladet på LM1812, den kretsen har gått ur produktion men principet förklaras mycket bra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Oftast är det ändå bäst att ha en transfomator till trancducern och då spelar det ingen större roll vad komponenterna på drivsidan tål för spänning eller att du bara har 12V att tillgå, trafon lindar du lätt själv på en liten toridkärna - lida den med mittuttag så kan du köra drivsteget med bara två FET-trissor som du matar med lämplig enklare uP - att det blir fyrkantspuls gör inget då trancducerna inte far illa av det - den svänger ändå bara effektivt på sin resonansfrekvens.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Icecap: Har du byggt ett eget ekolod? Har du då använt dig av mycket signalbehandling för att känna av om det är språngskikt eller botten som detekteras? Har en del problem med det på mitt ekolod, har även problem med att den visar lite fel djup beroende på typ av botten. Ibland är det dumt att va snål o köpa billiga saker :cry:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nej, jag har inte hunnit bygga det än, det ska nämlig bli ett ekolod för dykare.

Jag har tänkt mig den fysiska formen som en ficklampa med utläsning i form av en LED-stapel, jag ger nämlig inte ett dyft för att mäta meter och visa med tal.

Vid att ta LED-stapel och sedan kombinera det med en svepande rörelse kan jag, på bottnen, hitta saker som är stora inom en viss räckvidd kring mig, kanon när man bara har en ungefärlig position.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har varit sjömätare en gång i tiden, och det är är inte så svårt egentligen att mäta djupet - visst finns det problem med andragångsekon, fiskekon och så vidare - men skall man bara visa bilden så är inte signalbehandligen så värst knepig. Kan vara lämpligt att sätta en TVG på mottagningen för att uttnyttja displayens dynamik. Gamla snurrekolod hade far min i sin båt och de fungerar ju de också.... ;) Kan man göra det enkelt med 60- tals elektronik så vore det väl tusan om man inte skulle kunna fixa det med dagens finfina prylar som finns på marknaden för självbyggare!

Leta reda på kopplingsschemat på ett gammalt anaologt ekolod så får man många tips om hur man kan göra samma sak bättre idag med de komponenter som står till buds.
Skriv svar