CNC Terco. Lite frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
peps

CNC Terco. Lite frågor

Inlägg av peps »

Hej.

Jag har sista halvåret blivit sugen på att skaffa mig en fräs av något slag. Helst har jag velat ha en som jag kan styra via en vanlig pc. Nu var det så att jag råkade ramla över en fräs i helgen som jag har stora förhoppningar om :)

Det är en Terco och från vad jag har läst mig till verkar det vara en fräs framtagen för skolbruk. Det är en CNC fräs men styrningen verkar något gammalmodig. Jag bifogar två bilder på den.

Nu till mina frågor. Finns det möjlighet att koppla denna till en PC och i sådana fall hur går man till väga? Finns det gratisprogram som går att kombinera med fräsen? Jag kan tillägga att jag är helt okunnig vad gäller fräsning.

Hoppas på lite tips.
Erik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Re: CNC Terco. Lite frågor

Inlägg av pcmper »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu är jag inte alls säker, men jag tror att den där har alla drivsteg sittande i verkstadsterminalen, det enklaste sättet är då att köpa en Geckodrive G540 och ersätta hela stegmotordrivningen med, samt en passande spindeldrivning.

Det går dock säkert att använda nuvarande drivsteg, men om dom sitter i verkstadsterminalen så har du först lite meckande att göra för att få tag på att ansluta dig till dom :)

I Min Terco CNC45 sitter drivningen i fräsen, och där är det såpass enkelt som att göra en adapterkabel så fungerar 80% av fräsen (dvs all rörelse men inte spindeldelen)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Välkommen till forumet peps, fungerar den med befintliga styrdatorn? Omså, lattja lite ett tag med den så du kommer underfund med maskinen.
peps

Inlägg av peps »

Hej. Tack för era svar. Verkar som det redan finns endel att läsa här på forumet. Tar alltid tid att sätta sig in i något helt nytt, vet inte i vilken ände jag ska börja men det ger sig säkert. Har ju inget behov av att få igång den i morgon så det får ta den tid det tar. Vad jag vet ska den fungera som den är men jag har inte hunnit testa ännu.

Hade hoppats på att man på något enkelt sätt kunde få den att fungera via pc. Känner mig lite mer hemma i den miljön :)

Hur som, jag får läsa vidare och har jag någon fråga återkommer jag...

/Erik
Karro

Inlägg av Karro »

Det finns schema på drivstegen på forumet någonstans. I princip går det nog att ansluta sig in på dem, men de är inte roliga, för de är inte chopprade utan av typen seriemotstånd.
Någon annan stans här finns länk till ett bygge av 20A unipolär driver. 3 sådana sitter nog fint, om man vill bygga själv billigt, för stegmotorerna ska ha kring 4,3A unipolärt, alternativt 3,3A bipolärt. Nätdel för 3 x 24V 10A sitter i lådan.
fungerar driivburken så kan du leka med den som den är och handprogrammera enklare saker.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Oj vad sugen man blir på en sån däringa Terco. Så söt på något vis. Är det NEMA23- eller 34-motorer?
EDIT: Såg att det finns en för 5000 i Eskilstuna, men det är över min budget för saker jag inte behöver.
Karro

Inlägg av Karro »

NEMA34
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Sitter det verkligen de gamla drivstegen med effektmotstånd i den där? Ta gärna en bild på drivarna!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, det sitter gamla häckar till drivare i denna modell, jag har slängt min åt sidan och kommer att köra med drivarna från Kina-samköpet eller eventuellt en Gecko G540 (men den är lite för liten för orginalmotorerna). Jag har också fått gång styrningen av spindeln via EMC2 (funkar säkerligen lika bra i Mach) vi PWM konvertern från Homann (DigiSpeed DC-03) som jag berättat om i min Terco-tråd 8)
Skriv svar