Tänker Högt Ang. Verkstadslokal

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dr. Rob

Tänker Högt Ang. Verkstadslokal

Inlägg av Dr. Rob »

Tja.

Går här och funderar på en grej...

Jag har en verkstad i ganska centrala Stockholm. Inte världens största eller bästa, men den räcker för att hålla en människa sysselsatt. Finns ett par svarvar, ett par-tre fräsar, ett par svetsar och lite till.

Grejen är den, att jag är inte så ofta där nu för tiden. Hinner bara inte.

Och verkstaden står mest och samlar damm. Och hyran tickar på; den är ju inte gratis.

Så vad göra? Sälja av grejorna och säga upp sig? Det vore ju synd. Flytta alltihop någon annan stans? (varför?)

Tanken slog mig, att det finns nog flera människor som inte har någonstans att vara. Det tycks vara flera här på forumet som sitter o meckar vid köksbordet till exempel.

Skulle det finnas interesse bland några få att hyra in sig i verkstan? Antingen som verkstadsplats, eller i andra hand, eller..?

Som sagt, tänker högt, bara.

Vad tycks?

.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Tänker Högt Ang. Verkstadslokal

Inlägg av dar303 »

Vilken stadsdel och ungefär vilken hyra skulle du behöva för att det skulle vara värt det?
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Varför inte snacka med något kurscenter och fråga om de behöver kurslokaler för någon bearbetningskurs? Bara man ser till att redogöra för skador på maskiner och uppehållskostnader.
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Vilken stadsdel och ungefär vilken hyra skulle du behöva för att det skulle vara värt det?
x2

//Per
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Tjena. Beklagar dröjsmål.

Kungsholmen är det, nära Fridhemsplan.

Som sagt, inte världens största eller bästa verkstad, men den är min, och har funkat för mig i femton år.

Ingång från gatan, men ingen stor port, så det blir inge' bilmek. Nittio kvadrat.

Men igen, ett par svarvar, ett par fräsar (en stor Köping UF-0 och en stadig liten tysk sak. Finfräsen Jungner's VF-600R står på jobbet än så länge. Arboga pelarborr med koordinatbord, en ESAB MIG och en ESAB TIG. Ett arbetsbord. En plåtsax. En liten kapsåg. Och sånt.

Och en helvetes massa konstiga grejor, belamrat, överallt. Som fan. Skojar inte. Men, jag tänker städa.

Pengar? Jag vet inte.... vad kan det vara värt? Jag vet ju vad jag betalar, men frågan är vad det kan vara värt för medlemmar att ha någonstans att hålla till. Tretusen spänn? Tre och ett halvt?

Vet inte riktigt... jag är mest ute och sonderar terrängen liksom.

Vad tycks hittills?

.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skriv ner vem som har ansvar för vad och är skyldig att stå för ev kostnader. Samt försäkring för ev kroppskador och lokaler samt verktyg. Det behöver inte kosta mycket om man gör det pappersjobbet innan.
I övrigt tycker jag det är en utmärkt idé att hyra ut lokalen med verktyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det låter ju väldigt intressant för en kungsholmenbo som jag :)

Men ur din synvinkel så er jag en massa problem, ska man göra en sån sak gäller det ju att man känner folk väl och kan lita på alla osv.. annars är det ju upplagt för problem dessvärre.. förhoppningsvis lösbara dock.
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

låter underbart då jag går i skolan på wallfingersväg (statshagen)
Skriv svar