Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
swetrekki

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av swetrekki »

till er rör gjutare där ute, vad det något speciellt som man behöver tänka på när man skall gjuta röret?
jag hade tänkt gjuta in två VP rör för ström och annat kablage, är det bara att sätta röret på en platta och sticka ner och täta av två vp rör eller måste jag offra något till valfri guddom (typ lilluffe...)

tänkte att det är bättre att fråga innan betongen stelnar...

// Claes
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag svarvade en plugg som jag borrade "styrgropar" för VP-röret i, sen fylla med betong, slå med gummiklubban runtom, räta upp rören, mer cement osv.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Det beror väl vad du har tänkt att offra. :vissla:

Har du läst i mitt word eller pdf dokument om inte så har du min version här.

Köp en säck av någon grovbetong, blanda inte för tunt för då kommer alla stenar att sjunka till botten av röret. Det ska vara så tjockt att det ej rinner ur handen.
Jag tog en isolerskiva av polyuretan (Frigolit fungerar bra det med) stack ned röret i , sen lyfte jag på röret och tog bort 4-5 cm av polyuretanet.
Nu tog jag 2 st. 16 mm elrör centrerade dom med lite avstånd emellan och tryckte ned i polyuretanet. Detta för att elrören inte skulle röra sig vid gjutningen.
Ta i c:a 10 cm betong i röret sen tar du en plastklubba och knackar lite runt om på röret, det här gör att alla luftbubblor som blir i betongen försvinner, fortsätt så tills hela röret är fyllt.

Låt sen rören stå i låg temperatur i c:a 1 vecka, detta för att förhindra att det blir torksprickor och betongen blir ej lika stark om det torkar för fort.
Gjutning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:38:45, redigerad totalt 1 gång.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Nog har jag läst "Julafräs-bibeln" men jag tänkte om det var någon annan som hade några ideer om vad som hade varit bra att tänka på.
själv funderar jag inte borra hål i bänken som du gjort och då riskerar man ju att ställa röret på kablarna om man inte fixar någon sorts avlastning eller en vprörs böj, men jag inser väl att det nog är bra mycket enklare att borra ett hål i arbetsbänken än att fixa ett snyggt hål i rörväggen och böka sig med vp krökar... :roll:

det får nog bli att göra som Lilluffe säger helt enkelt, det funkar ju :P

jag skall offra en sexa gin&tonic i din ära Uffe!

// Claes
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du får dra kablarna under bänken helt enkelt. Blir väl det jag får göra när jag äntligen får på mitt nya rör och gör lagerbyte och borrar hål i bänken och och och....
johe

Inlägg av johe »

swetrekki

Jag tror också det är lämpligt att rören ligger i samma riktning i förhållande till dom två skruvarna som syns, då kommer kablarna upp på ett lämpligt ställe.

/ Jonas
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Se där ja!
det kan man ge sig F-N på att jag hade missat, tackar Jonas för hinten, offrar en öl i din ära, risk att det blir för snurrigt med ännu en GT ;)

// Claes
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Om du sen smörjer skruvarna med lite fett på insidan innan du häller i betongen,
så blir det mycket lättare att plocka bort dom sen.
johe

Inlägg av johe »

Här kommer en bild som visar var mina kablar kommer upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

HAhahah kul att du skrev det Lillulf, för när jag stod där ute i kylan i frådet förrut och precis hade skruvat i skruvarna så tänkte jag tanken att "fan, tänk om skruvarna fastnar, undar om jag inte skall trycka på lite fett på dom! så det gjorde jag :)

// Claes
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det missade jag... nåja, tog inte bort kuggstången heller så.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

nu står röret nere på tork i tvättstugan, det var för kallt i frådet och jag har en sympatisk fru som står ut med blöt betong bland vit-tvätten :shock:
Jag får köpa henne något fint snart är jag rädd för... undrar om hon skulle uppskatta stegmotorer? :humm:
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Nå fick hon någon stegmotor i julklapp eller. :D
Har ni hunnit att göra något mer på fräsarna johe och swetrekki
johe

Inlägg av johe »

Uffe,

Nej, väntar på trapetzskruvarna som jag lämnat bort för svarvning.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

hehe, Nej damen fick inga motorer, det skulle köpas tv (gjort nu) och ny soffa till vardagsrummet... sen får jag skylla på att det har varit alldeles för J#¤% kallt för att stå och pilla med järnprylar, så jag har suttit och cad'at lite istället....
håller på att rita upp en hållare för en rundmutter så jag kan ersätta den extremt dåliga muttern som sitter på djupmatningen... får väl se hur det blir när det blir klart, jag lovar att posta en bild på det iallafall.

Mvh// Claes
Skriv svar