Sitter och funderar lite på vad som kan vara bäst och hur mycket ström mitt projekt skulle kunna dra.
Det är ju så att jag sitter och ritar, funderar och bygger på en larmcentral med tillhörande moduler ihopkopplade via ett CAN nätverk.
De delar som hela projektet bygger på är som följer.
Larmcentral
- CAN anslutning med kretsar
- Ethernet anslutning med kretsar
- Baserat på ATmega64/128
- Ett par lysdioder, säg 10 stycken i överkant
- Timerkrets DS1307
Kontrollpanel
- Baserad på ATmega16/32
- Även här ett par lysdioder, säg 10 här också
- Knappsats med ett par extra knappar vid sidan av, inget som drar något speciellt alltså
- LCD display med bakgrundsbelysning, automatisk dimning efter en 20 sekunder
- Timerkrets DS1307, uppdateras via centralen
(Kontrollpanel /) Infopanel
- Baserad på ATmega16/32
- En - Två lysdioder max
- En - Två knappar
- LCD display med bakgrundsbelysning, automatisk dimning efter en 20 sekunder
- Timerkrets DS1307, uppdateras via centralen
Sensor-hubbar
- Baserad på ATmega48/88/168
- Två - Tre lysdioder max; Larm på, Draget larm, samt ev. (Data)
- DS18B20 temp-sensor
Larmcentralen kommer drivas via en egen nätdel eller via en väggvårta, de övriga modulerna kommer drivas över CAN-nätverket
utav larmcentralen via twisted-pair eller liknande larmkabel.
Det jag undrar över nu är hur mycket ström som kan tänkas gå åt till att driva alltihop.
- Larmcentral
- 1 kanske 2 kontrollpaneler ( bättre att räkna med 2 kanske? )
- Minst 5 sensor-hubbar
- 2-3 Infopaneler
Larmcentralen kommer ju ha lysdioder som vardera kanske ska drivas med en 5mA för att inte överdriva ljusstyrkan,
bara det blir runt en 50mA. Kontrollpanelen har väl max en tio lysdioder också, så 50mA där med.
Sen tillkommer ju även LCD ström samt bakgrundbelysningen som jag läst kan ligga på runt 100mA.
Så, säg 150mA för att vara säker, plus vad en LCD kan dra bara i sig?
Sensor-hubbarna kommer ha tre lysdioder, så där går det åt 15mA. Hur blir det sedan med sensorer som kopplas in?
Ta som exempel att vi kopplar in max vad hubben klarar av och det kommer vara 10 magnetsensorer eller liknande sensorer.
Kopplade via ett 330ohm motstånd in på en I/O pinne mot jord, tillsammans med ett pullup på 10K.
Sen kommer det finnas 4 anslutningar för ADC anslutningar, vad det kan vara för sensorer vet jag inte riktigt än dock.
Men tänkte att det kunde vara bra att ta med i designen.
Det jag inte alls vet något om är hur mycket ATmega 16/32, 44/88/168 samt 64/128 drar. Man läser om att de kan
dra så otroligt lite och de kör på uA m.m. Men för att vara lite realistisk och faktiskt försöka beräkna lite,
hur mycket kan de dra?
Bästa är väl att koppla in precis allt och sedan mäta, men eftersom jag inte har så mycket grejer
hemma att jag bara kan koppla in allt och se, så försöker jag göra någon sorts uträkning redan från början.
Vad tror ni, har ni några aningar om vad det hela skulle kunna dra?
Larmcentral - Lysdioder 50mA, Kretsar 100mA
Kontrollpanel - Lydioder 50mA, LCD 200mA, Kretsar 100mA (x2 om man ska köra två paneler)
Kontroll-Infopanel - Lysdioder 10mA, LCD 200mA, Kretsar 100mA x3
Sensor-hubb - Lysdioder 15mA, Kretsar 100mA, gånger 5 blir 575mA
150 + 350 (+350) + 930 + 575 = ca 2A (2.5A två kontrollpaneler)
Förhoppningsvis är det en ordentlig överslagsräkning, men för att vara säker så kan man väl säga att en 3A behövs.
Vad tror ni om det?
Då behöver man även en 3A kabel som måste dras runt, inte sant? ( Om man inte vill ha bränd plast som rökelse i lägenheten

På skissen nedan ser ni på ett ungefär hur jag har tänkt ut det hela.
Vad skulle ni kunna rekommendera för kabel för sådant bruk? Känns som en väldig hög strömförbrukning, eller är den realistisk?
Förhoppningsvis har jag räknat lite väl friskt, så ni får gärna komma med idéer och kritik på det jag skrivit.
Nedan en ungefärlig skiss av vår lägenhet där första testerna kommer ske, när det nu händer

Eagle CAD kan vara bra till mycket