Håller på att pilla med en "pryl" och är nästan klar med layouten men hakar mig på att jag inte kan ändra på avståndet mellan GNDpaden (7805 i DPAK) se bifogad bild. Det är alltså avståndet mellan jordplanet och U$1 som är 7805 i DPAK-kapsel. Någon som kan ge mig ett tips.
Det blir ju att löda fast den med ett rejält jordplan förutom den stora blaffan till pad. Avståndet till övriga komponenter är ju inga problem att justera, men denna. Hur gör man, om det går?
Det gäller: "Version 5.9.0 for Windows"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ingen aning om hur man ändrar det, men är du säkert på att det är ett problem?
Lödde nyligen ett kort jag gjort med samma kapsel, två lager och en hög med vior runt dpaken ner till heltäckande jordplan och den var det inget problem att löda med lödpenna.
Det gör nog mer om du tar bort de där tre ledarna i hörnen på dpaken och låter bara de andra fyra som skapas med jordplanet vara kvar.
Annars går det att rita en tunn linje runt paden i lager 41 tRestrict, placeringen avgör hur mycket större avstånden blir.
Nej det styr inte det avståndet, du ser isolationsavståndet mellan jordplanet och övriga padar/signaler längre ner i bilden och det är fyra-fem gånger så stort. Kanske lite dumt, eller åtminstone dumt att det inte finns en separat inställning för det, men å andra sidan har jag aldrig haft problem med det avståndet så det är väl olika om det är ett problem eller inte.
Det var inte så svårt märkte jag. I DRC under tabben "Supply" ökar du värdet för "Thermal" till det avstånd du vill ha. Kom bara ihåg att avståndet för alla komponenter anslutet till jordplanet med "thermal" ökar, tex kondensator ansluten till jordplanet. Vill man bara öka avståndet för enskilda saker är det nog bättre gör som jag skrev i första inlägget.
Det borde inte vara något problem att löda denna med default inställningen for thermals.
Jag ändrar normalt aldrig på värdet, och det är inga problem alls att löda, vara sig med varmluft eller vanlig lödkolv.
Många stör sig på olika inställningar, som t.ex. pad eller via storlek, olika distanser m.m., men glömmer att det finns en mening och många års erfarenhet av de värden som är satta som default.
Pilla på så lite som möjligt.
Borre skrev:Annars går det att rita en tunn linje runt paden i lager 41 tRestrict, placeringen avgör hur mycket större avstånden blir.
Tack för tipset! Ser ut att fungera.
"Många stör sig på olika inställningar, som t.ex. pad eller via storlek, olika distanser m.m., men glömmer att det finns en mening och många års erfarenhet av de värden som är satta som default.
Pilla på så lite som möjligt."
Men denna "mening och många års erfarenhet" har inte så mycket med min utrustning och mina önskemål att göra, eller hur?
Edit:
Testade Borres tips och det blev så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, det kanske inte passar vad du vill, men som du gjort nu, t.ex. har du reducerat funktionen på thermal'en.
Har du räknat på om det går bra ändå?
Kanske, kanske inte.
Det kanske är så lite effekt i alla fall att det inte spelar någon roll, men jag har sett ett antal gånger där folk har ändrat på något "på fel sätt" och sen sitter och lipar för att deras pryl inte funkar. Oftast för att de inte förstår hur EAGLE fungerar, men även för att de inte förstår varför det funkar som det gör.
Som sagt, default värden är inte bara gripna ur luften.
Men om man vet vad man gör, kan man naturligtvis ändra på dem.
Med den sist föreslagna layouten så "tål" du ungefär maximalt 1W i förlusteffekt (125-40)/77,3=1,09W men då tillåts junction att stiga till 125 grader C vid 40 grader omgivningstemperatur. Med bra konstruktionspraxis så blir det lite värre, (80-40)/77,3=0,51W
0,51W får du redan vid 172mA vid minsta möjliga framspänningsfall (Vin=8V).
Tja=77,3 för D-Pak med "ingen" koppling till kylyta. Och Tja=20,2 med koppling till 645mm2 kylyta på en sida, större än så är meningslöst med 35um koppar.
Så vad är din maximala förlusteffekt?
Inte för att jag vill påstå något.
Men i din effektkalkyl - har du tagit hänsyn till att dina båda OP´ar faktiskt skall leverera effekt till något också?
Japp, jag har gjort den missen också, mer än en gång dessutom
Tänkte mest på att om du skall mata ut effekt till t.ex en antenn med 50 Ohm impedans så blir ju all utmatad effekt/verkningsgraden också ström i regulatorn.
Så om du vill mata ut t.ex 100mW i en antenn så måste ju även strömmen som krävs för att generera ca 200mW (50% verkningsgrad) tas med i effektberäkningen för regulatorns kylning. Vilket torde innebära minst ytterligare 63mA med "gissad" verkningsgrad SQR(0,2/50) och detta per OP-amp.
Nu har jag ju ingen som helst aning om vad du skall göra men det är väldigt lätt att bara räkna på den angivna förlusteffekten i kretsar och så glömmer man bort att dom faktiskt skall utföra ett arbete, och den strömmen/effekten glömmer man...