Hjälp med klocka =)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Hjälp med klocka =)

Inlägg av Arrowfredde »

Hejsan!
Jag hade tänkt att bygga denna från josepino.com och undera hur man får 3.8v för det är vad mina 7segmentsdisplayer vill ha. Min första tanke var att ta ett 120ohms motsånd på varje men sen visar det sig att den andvänder pin 6 och pin 7 som knappar för att ställa in tiden med :?
Någon som vet hur jag kan fixa det?
Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det där schemat var lite märkligt!
För det första så är det inte bra att driva lysdioder utan strömbegränsningsmotstånd. I schemat förlitar sig designern på strömbegränsningen på PIC:ens portar, men det är en ful lösning! Iofs. så multiplexar han displayerna, men det är ändå inte snyggt.

Om jag vore du skulle jag driva PICen med 5V, och sedan sätta seriemotstånd på segment-katoderna. Hur mycket ström du ska ha beror på vilken frekvens du multiplexar med och vilka displayer du använder.

Angående tidssättningen, så sätts säkert ben 6 och 7 till ingångar av programmet med jämna mellanrum, och då känner man av om knapparna är intryckta eller inte. Vid displaydrivning är naturligtvis ben 6 och 7 utgångar.

EDIT: Kollade upp maxströmmen för 16F628:ans I/o-pinnar, och den var 25mA. Lägg ett motstånd på 47ohm till varje display-katod så blir det nog bra (förutsatt att dina displayer hade ett framspänningsfall på 3.8V så ger det en segmentström på 25,5mA vid 5V drivspänning).

P.S. Använd en PIC16F628 och INTE en 16F84A! :wink: D.S:
Skriv svar