sampling av komponenter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

sampling av komponenter?

Inlägg av 007sweden »

hej

jag undrar om någon vet om/vars man kan sampla andra komponenter än just ic's, typ motstånd lysdioder irdioder dioder transistorer kondensatorer spolar mm mm?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Snyltare där! :wink:

Motstånd kan du glömma att sampla om det inte är en ytterst speciell variant. Spolar likaså. Ytmonterade lysdioder har jag lyckats få tag i några stycken. Transistorer borde också gå om det är någon speciell typ. Kondensatorer; njä!

Standardkomponenter är till för att köpas. Vad tjänar företagen på att dela ut exemplar av standarkomponenter som alla vet hur de fungerar ändå?
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

:D :D :D vars hittade du lysdioderna då?

du får ta det i pm om du inte vill "göra reklam" :!:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det kommer jag inte ihåg. Leta bland de större tillverkarna som gör optokomponenter.

Jag hoppas du har ett vettigt projekt på gång, det är väldigt fult att snylta bara för att det går.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://www.roithner-laser.com/
De bjuder på samples ibland när de kommer med nya produkter, men de är lite småhemliga - mailar man och frågar så näää, det gör vi inte, men så kommer det något nytt och roligt och då går det bra att sampla i någon månad. De har en del riktigt spännande lysprylar där också !
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

när ändå ämnet är uppe

vart går den rimliga gränsen för sampels enligt er åsikt?

jag har konstruerat lite till sådant som kan bli något vettigt
några byggs bara i fåtal, men man siktar på något riktigt säljbart
är det då rimligt att begära sampels för att prova om produkten passar? och då kanske ta något till som man bara har lust att prova

ungefär den nivån tycker jag är rimlig, vad säger ni?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Håller helt med, allt beror på vad man gör för något. Privat har jag nog inte samplat en pryl, men till jobbet gör jag det lite då och då om något verkar användsbart eller möjligen användbart.

Snåla för att sampla en uP som man kan köpa på grossist för några tior är lite fel tycker jag.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Majoriteten av produkterna jag samplat är såna som jag absolut inte skulle få tag på någonstans. Någon gång har det hänt att jag viljat prova hur en krets fungerar i min applikation, men inte viljat betala enorma summor för kretsen när själva projektet inte har varit så viktigt.
Måste väl erkänna att jag också snyltat lysdioder, riktigt starkt lös de också!

Samples är väl OK ifall man inte får tag på kretsen och verkligen behöver den eller om man, som samplesföretagen antagligen vill, skall massproducera någon applikation och behöver utvärdera olika tillverkares kretsar och se vilken som passar bäst.

Att sampla för att fylla på bra-att-ha-lådan är enligt min åsikt helt fel!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jepp! Man samplar för att utvärdera om en grej är den rätta till det man håller på med, inte för att fylla på lådan!

Själv fick jag en påse med kristaller (som inte var blyfri != RoHS) vid att förklara vad jag jobbace med och var jag skulle komma med projektet.

Vid att ge mig de kristaller sparade jag en del pengar, de skulle kastas i alla fall och jag vet vilka kristaller (keramiska resonatorer) jag ska använda. Alla är nöjda.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

hehehe nu var det inte moralsnack om sampling jag var ute efter i denna tråd... utan om/var man kan sampla andra komponenter än just ic's.

har mailat till roithner nu, får se hur det går, i det första mailet beskrev jag mig själv som student mm mm (precis som jag just är), ärlighet varar längst. fick tillbaka ett mail precis för ett tag sedan där han/hon/den/det frågar vilken leds jag är intresserad av, mailade tillbaka nummret på en special-led, så får se hur det går nu.

fortsättning följer!....
Skriv svar