Frågor om motorstyrning
Frågor om motorstyrning
Tja! Mina kraftelektroniska kunskaper är väldigt begränsade då jag inte var särskilt aktiv på dessa lektioner, tyvärr. Men nu ska jag ändå försöka mig på att göra en motorstyrning efter denna http://www.rcepi.com/make_an_adjustable ... _motor.htm princip. Har kopplat upp den i Crocodile Clips och kollat så allt funka, dock gick det inte att ändra spänningen på batteriet utan att transistorerna brann upp. Hur som helst, Kan jag ha en 10K potentiometer även om jag kör med 48V och isf vilken av alla? Btw... Motoregenskaper: 370W, 48Volt, 11Amp.
Jag hade tänkt att köra motorstyrningen med 4+1 transistorer precis som i länken men sen slog det mig att jag (väl) inte behöver mer än 3 eller 2 för att klara den eventuella peaken? Har 5st TO3 MJ15015https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 71-300-04; som inte gör någon nytta så det spelar ingen kostnadsmässig roll för mig men jag tänkte att det kanske inte blir lika mycket förluster om man har färre transistorer?
Beklagar att det blev så mycket om så lite men lär säkert komma på mer frågor. Mvh Thorped
Jag hade tänkt att köra motorstyrningen med 4+1 transistorer precis som i länken men sen slog det mig att jag (väl) inte behöver mer än 3 eller 2 för att klara den eventuella peaken? Har 5st TO3 MJ15015https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 71-300-04; som inte gör någon nytta så det spelar ingen kostnadsmässig roll för mig men jag tänkte att det kanske inte blir lika mycket förluster om man har färre transistorer?
Beklagar att det blev så mycket om så lite men lär säkert komma på mer frågor. Mvh Thorped
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4694
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Frågor om motorstyrning
Det där är inte en vidare smart design för att reglera en såpass kraftig motor.
Jämför med att du trycker gaspedalen i botten och reglerar hastigheten
med bromspedalen. Och för att det skall funka så får du montera tryckluft
som blåser på bromsskivorna då de blir så in i hoppsan varma.
Du skall/bör köra PWM istället.
Det vill säga att man slår på transistorerna för fullt under en kort tid
och sedan stänger av dem under ytterligare en kort tid. Upprepat..
Detta sätt gör att du inte eldar upp effekten i transistorerna...
Swech
Jämför med att du trycker gaspedalen i botten och reglerar hastigheten
med bromspedalen. Och för att det skall funka så får du montera tryckluft
som blåser på bromsskivorna då de blir så in i hoppsan varma.
Du skall/bör köra PWM istället.
Det vill säga att man slår på transistorerna för fullt under en kort tid
och sedan stänger av dem under ytterligare en kort tid. Upprepat..
Detta sätt gör att du inte eldar upp effekten i transistorerna...
Swech
Re: Frågor om motorstyrning
Men är inte PWM i den lite dyrare klassen? Och hur arbetar man med det/den? Asså ärligt talat vet jag inte mer om PWM än att det är pulsbreddsmodulering.
Re: Frågor om motorstyrning
Swech skrev: Du skall/bör köra PWM istället.
Swech
Så jag måste alltså styra motorn med PWM... men mikroprocesstorer är inte min starka sida, har aldrig förstått mig på dom. Så det känns bättre att börja på lagom nivå, så du kanske kan svara på mina frågor istället?
Re: Frågor om motorstyrning
Du behöver ingen mikroprocessor för att köra PWM. Sök på 555 pwm på google så får du en drös väldigt enkla kretsar för att använda en 555 timerkrets och några få kringkomponenter för att bygga en "fin" motorstyrning
Re: Frågor om motorstyrning
http://s680.photobucket.com/albums/vv16 ... cture1.png&
Ett bra och pålitligt schema, det är bara att byta ut den sista transistorn mot de du tänkt använda eller ännu hellre ett par mosfetar, kostar runt en 10 kr/st. Sen måste du också lägga till en LM7812 spänningsregulator, till matningen av LM324:an så inte den får 48 volt, det mår den inte bra av. Sen är det bara o köra
Ett bra och pålitligt schema, det är bara att byta ut den sista transistorn mot de du tänkt använda eller ännu hellre ett par mosfetar, kostar runt en 10 kr/st. Sen måste du också lägga till en LM7812 spänningsregulator, till matningen av LM324:an så inte den får 48 volt, det mår den inte bra av. Sen är det bara o köra
Re: Frågor om motorstyrning
En liten fråga.. vad är 'Fan'? Sen leta jag på elfa igår efter en spänningsregulator 48 --> 12Volt men utan resultat, det känns inte så lovande...citizendildo skrev:http://s680.photobucket.com/albums/vv16 ... cture1.png&
Ett bra och pålitligt schema, det är bara att byta ut den sista transistorn mot de du tänkt använda eller ännu hellre ett par mosfetar, kostar runt en 10 kr/st. Sen måste du också lägga till en LM7812 spänningsregulator, till matningen av LM324:an så inte den får 48 volt, det mår den inte bra av. Sen är det bara o köra
Re: Frågor om motorstyrning
Jo jag kollade lite på 555 igår, och fick upp en "blink blink"-krets får testa vidare med den... Kan man styra pulshastigheten med en potte? Använde mig av: http://ecelab.com/circuit-astable-555.htmDennis_F skrev:Du behöver ingen mikroprocessor för att köra PWM. Sök på 555 pwm på google så får du en drös väldigt enkla kretsar för att använda en 555 timerkrets och några få kringkomponenter för att bygga en "fin" motorstyrning
Re: Frågor om motorstyrning
En stor fördel med att använda mosfetar är dessutom att dom har positiv temperaturkoefficient, paralellkopplar du vanliga transistorer (som i likhet med de flersta halvledare har negativ temperaturkoefficient) så är dom ju inte identiska och så kommer en av dom att få dra det tunga lasset, och ju varmare den blir desto mer belastas den, tills den pajar. med MOSFET blir det tvärt om, balanseringen blir alltså självreglerande.
Re: Frågor om motorstyrning
Sök på pwm hos http://www.electrokit.se/ så får du kanske upp något som passar ditt projekt!
Re: Frågor om motorstyrning
Mjo MOSFETar verkar vara klart bättre till motorstyrningar, förstår mig dock inte på domGlenn skrev:En stor fördel med att använda mosfetar är dessutom att dom har positiv temperaturkoefficient, paralellkopplar du vanliga transistorer (som i likhet med de flersta halvledare har negativ temperaturkoefficient) så är dom ju inte identiska och så kommer en av dom att få dra det tunga lasset, och ju varmare den blir desto mer belastas den, tills den pajar. med MOSFET blir det tvärt om, balanseringen blir alltså självreglerande.
Jo visst den översta motorstyrningen verkar ju intressant dock behöver jag dubbelt med amp och hälften Volt, sen fattar jag inte hur den lilla ska klara en effekt på 750Wsonite skrev:Sök på pwm hos http://www.electrokit.se/ så får du kanske upp något som passar ditt projekt!
Re: Frågor om motorstyrning
hm.. det borde kunna fungera endå, eller? Du behövde styrning på 370W? Tror nog att denna lilla pryl skulle mäkta med det men det kan vara så att din motor inte går på maxhastighet. Annars så är det väldigt bra att köpa/ bygga denna, det följer med scheman så att man kan fårstå hur den funkar!
Behöver effekt dylikt endras så kan ju feten bytas ut eller dylikt (har inte testat).
Vad jag gjorde med denna var att jag tog bort potentiometern och styrde hastigheten m.h.a 10-0V signal
Behöver effekt dylikt endras så kan ju feten bytas ut eller dylikt (har inte testat).
Vad jag gjorde med denna var att jag tog bort potentiometern och styrde hastigheten m.h.a 10-0V signal
Re: Frågor om motorstyrning
sonite skrev:hm.. det borde kunna fungera endå, eller? Du behövde styrning på 370W? Tror nog att denna lilla pryl skulle mäkta med det men det kan vara så att din motor inte går på maxhastighet. Annars så är det väldigt bra att köpa/ bygga denna, det följer med scheman så att man kan fårstå hur den funkar!
Behöver effekt dylikt endras så kan ju feten bytas ut eller dylikt (har inte testat).
Vad jag gjorde med denna var att jag tog bort potentiometern och styrde hastigheten m.h.a 10-0V signal
Det stämmer, 370W står det på motorn och det borde funka men frågan är om man kan köra den på 15Amp om man drar ner spänningen till 48Volt? Det är dock så sant som det är sagt, kan vara bra att börja med denna byggsats så man lär sig och jag borde kunna köra motorn lite i alla fall.