Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Tjena!

Jag har en gammal Cadillac från -64 som till viss del är lite moderniserad. Nu tänkte jag modernisera lite till :)
Jag har länge velat ha en växellåda med bättre utväxling och helst lock-up (detta är en funktion som låser turbinen, så att lådan slutar slira. Därför blir det mindre förluster i kraftöverföringen). Problemet har varit att min motor på 500 kubiktum (8,2 liter) enligt de som redan har testat, alstrar för mycket vrid för att kunna använda de vanligaste traditionella automatlådor med överväxel och lock-up, som t.ex TH700 eller TH200 lådorna.
Det man får reda på om man letar lite på nätet, är att 4l80e automatlåda är nästan odödliga, men kräver en avancerad (nåja ;)) elektronisk styrning för att fungera. Jag började leka lite med min Arduino, och kom fram till att en styrning till den växellådan ska jag nog klara av att bygga :)
Helt plötsligt så sprang jag på en 4l80e för en billig peng, och i måndags så var jag i Uddevalla och hämtade min nya växellåda!

Att styrning skall baseras på en Arduino hade jag redan bestämt, men jag kom fram till att en Arduino Nano passar detta bygget väldigt bra så en sådan är nu beställd!

Det finns en DIY styrning till 4l80e baserad på Megasquirt, som heter MegaShift. Där har jag hämtat lite info och inspiration till komponentval.

Växlingen på en 4l80e låda hanteras av två solenoider:
1:a växeln - Solenoid A aktiverad
2:a växeln - ingen solenoid aktiverad
3:e växeln - Solenoid B aktiverad
4:e växeln - Båda solenoiderna aktiverade

Vidare så finns det en PWM-styrd solenoid (PCS) som styr linjetrycket, d.v.s. hur hårt lådan växlar.
Ytterligare en solenoid (TCC) aktiverar Lock-up.

Jag har suttit lite med EAGLE och försökt få ihop ett litet schema för drivarna till solenoiderna, och har kommit fram till detta:
4l80e-1.png
Vad tror ni om detta?, har jag missat något. Tips eller funderingar?
Observera att det är första gången jag använder EAGLE så jag tar gärna emot tips om jag har ritat dumt eller något liknande :)

Här är en länk till lite info om 4l80e-lådan: http://forum.efilive.com/showthread.php ... e-Material

EDIT: lade till ovanstående länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av PeterH »

Jag kan egentligen inte motivera varför men jag tror det är bättre att välja PNP trissor att driva solenoiderna. Har för mig att mikroprocessorer har lättare att sänka än att driva en utgång :humm:
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av rehnmaak »

Det blir jobbigt med nivå-skift om man ska ha PNP. Jag skulle använda mosfet:ar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Swech »

Hur mycket drar solenoiderna då?
Är det inte extrema strömmar så funkar det fint med NPN transistorerna.

Däremot :humm: vad gör dioderna i serie med givarna/knapparna?
Vart sitter dessa givare/knappar?

Ytterligare en grej, om du separat avsäkrar dina solenoider så frågar man sig vad som kan
hända om solenoiderna faller bort men arduinon fortsätter att gå?
Finns det något läge som är skadligt/farligt för lådan/bilen...

Swech
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Exakt vad vad solenoiderna drar vet jag inte riktigt, men det är inga större strömmar det handlar om. Inget är skadligt för lådan om solenoiderna faller ur.... 2:a växeln läggs i och sen händer inget mer. GM:s ingenjörer tänkte till: 2:an går att starta på och går att köra till verkstaden med... Detta kallas "limp-mode".
Switcharna sitter i lådan och talar om vilket läge man har lagt växelspaken i (PRND321) genom att känna vilken väg oljan tar. Dioderna satte jag där för att jag tänkte att det borde skydda mot felkoppling... Bara en egen liten idé.... Är det dumt?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Swech »

Du bör ha ett bättre avstörningsskydd istället för dioderna.
T.ex. ett RC filter.

Jag hade kopplat såhär.
Från 12V - motstånd på 4k7 - till extern brytare. Motsvarande punkt Katod idag
på ditt schema.

Från samma punkt. 100k ohm motstånd in mot processorn
andra sidan motståndet 100nF till jord
Parallellt över kondensatorn en 5V6 Zener diod.

På detta sätt så slipper du att leda ut din 5V från processorn ut i brytarna i motorn.

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Glenn »

Ska du ha enbart manuell växling menar du ? annars behöver du ju plocka in varv och hastighetssignaler också.. eller är det en senare fråga ? (på racebilar har man ju ibland manuellt ventilhus för att ha full kontroll, därav min fråga.)

F2 verkar lite väl biffig också ?

..Sen rent allmänt så har jag svårt för den plussymbolen du använder utan föredrar en ring med plus i (finns också i eagle), men det är ju en ren smaksak, däremot bör alltid pilen peka uppåt (vilket den inte gör på pin27) och jord neråt (vilket stämmer) ..Jag skulle även undvikit att korsa ledarna i "onödan" som du gör mellan pin 16 och D5 och pin 15 och D6, hade du flyttat dom lite åt höger (och ägen GND ovanför då) så hade det blivit mer läsbart.

..Inte för att vara messerschmitt då, utan för att du frågade :) annars hade jag inte påpekat det..
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Fritzell »

Intressant projekt och imponerande motor i din Cadillac :mrgreen:. Vet inte om det kan va till nån hjälp men en overdrivesolenoid till Volvo 740/240 drar ca 2A på 12V.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Automatisk växling ska det ju va (även om första versionen av programvaran antagligen kommer att vara med manuell växlig för att kolla så allt fungerar först). Jag behöver plocka in hastigheten med VSS (Viechle Speed Sensor) som finns på schemat. Det är en induktiv givare som ger 40 pulser per varv på kardarnen (sitter på utgående axeln). Och så behöver jag plocka in gasspjällets läge via en TPS (trottle position sensor) som inte är inritad ännu.

Jag har inte mätt upp solenoiderna än, men jag tror att dom drar runt 2A precis som overdrive-solenoiden Fritzell pratar om.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Swech »

med 2A så behöver du nog en småsignalstransistor till som driver
din större transistor.
Koppla "darlington" så funkar det.

Swech
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Norpan »

Är det inte enklare med en MAP-sensor för att styra oljetrycket och växlingsvarvtalet.
Både TH350"C" och TH700 (de enda jag pillat i) har ju en mekanisk version som styr trycket i lådan med insugstrycket.
Detta styr ju även vilka varvtal det ska växlas vid med hjälp av "guvernören", centrifugalregulatorn på utgående axel.
Lågt tryck i insuget (mycket undertryck) = lågt oljetryck = mjuka växlingar och tidig växling.
Högt tryck i insuget = högt oljetryck = hårda växlingar och sen växling.
Mopar körde väl med "spjällägesgivare" vill jag minnas, ett stag med en hoper länkar på från gasspjället till växellådan som var minst sagt knepigt att ställa in.
Mopar körde väl med "spjällägesgivare" vill jag minnas, ett stag med en hoper länkar på från gasspjället till växellådan som var minst sagt knepigt att ställa in.
En spjällägesgivare är nog enklare att få till, men det känns som att insugsvacuum är enklast, och är dessutom bra kopplat mot vridmomentet.

Var förövrigt lite försiktig med de mjuka växlingarna, Gm:s "riding on a cloud" känsla med obemärkta växlingar sliter en del på lamellerna.

Kanske en koppling mellan ingående och utgående varvtal så om lådan börjar slira så höjs oljetrycket, men det är kanske knepigt iom att det slirar i convertern mest hela tiden om den inte är låst.

Verkar som det ska pwm:as till lockupen åxå.
http://img169.imageshack.us/img169/7449 ... monro3.png
http://img405.imageshack.us/img405/9185 ... cc2iw3.png
http://forum.efilive.com/showthread.php ... e-Material
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag har funderat på Map-sensor, och ja, det blir en enklare installation, men jag tror tps är smidigast att få att fungera. Just den låda som jag har kommer från en diesel pic-up från -91 och just på den modellen styrs den via tps.
Det finns en ISS som håller reda på ingående varvet och på så sätt kollar om lådan slirar..men den funktionen blir något för framtiden :)

EDIT:
En anlednig att jag vill använda TPS är att jag har en, men jag har ingen MAP-sensor liggandes.
Senast redigerad av Bosen 4 september 2010, 18:10:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Glenn »

Fritzell skrev:Intressant projekt och imponerande motor i din Cadillac :mrgreen:. Vet inte om det kan va till nån hjälp men en overdrivesolenoid till Volvo 740/240 drar ca 2A på 12V.
Men det är väl en planetväxeloverdrive ? ..det är ju en rent mekanisk konstruktion.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Fritzell »

Jo men den går på olja och har en mekanisk excenteroljepump.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Som Norpan påpekade innan så PWM:as lockup-solenoiden också, men det är inte så krävande funktion och i de flesta fallen går den även att köra även den helt utan PWM, även om just jag hade tänkt att PWM:a den.... men just programvaran för denna funktionen kommer jag att skjuta på framtiden... det viktigaste är att få till växlingen och linjetrycket... lockupen klara man sig utan ett bra tag frammåt...
Skriv svar