Laddregulator till utombordsmotor
Laddregulator till utombordsmotor
Har en utombordsmotor (70hk 2takt Mercury)
problemet är att laddspänningen ligger på ca 16V vilket inte mitt 12V (bil)blybatteri tycker om.
Jag har ingen aning om hur generator / laddreglering fungerar på denna.
Brukar det sitta likriktare och regulator i samma "låda"?
Skulle gissa att det är ungefär samma system som sitter på motorcyklar.
Hur brukar dessa system fungera?
Ska man fuska och sätta några kraftiga dioder i serie för att ta ner utspänningen till ca 14.7V eller vad man nu skall ha för att ladda ett bilbatteri.
Känns som att orginalreservdelar kostar mer än nödvändigt.
/Erik
problemet är att laddspänningen ligger på ca 16V vilket inte mitt 12V (bil)blybatteri tycker om.
Jag har ingen aning om hur generator / laddreglering fungerar på denna.
Brukar det sitta likriktare och regulator i samma "låda"?
Skulle gissa att det är ungefär samma system som sitter på motorcyklar.
Hur brukar dessa system fungera?
Ska man fuska och sätta några kraftiga dioder i serie för att ta ner utspänningen till ca 14.7V eller vad man nu skall ha för att ladda ett bilbatteri.
Känns som att orginalreservdelar kostar mer än nödvändigt.
/Erik
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 19 april 2004, 21:06:18
laddnings regulator
Det är väll en växelströmsgenerator?
Rätta mig om jag har fel.
Det måste innebära att det inte är permanentmagnitiserad.
Vad har man annars likriktarna till?
Rätta mig om jag har fel.
Det måste innebära att det inte är permanentmagnitiserad.
Vad har man annars likriktarna till?
Om det är AC eller DC har inte med hur den magnetiseras att göra. Jag skulle trå att det är AC. Men hur regulatorn funkar är beroende av hur generatorn är magnetiserad. På en generatorn med elektromagnetisk rotor reglerar man spänningen med strömen till magnetiseringen. På permanent magnetiserade brukar man kortsluta generatorn för att reglera spänningen.