Hur får man en automatisk mjukvarureset på en FPGA?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hur får man en automatisk mjukvarureset på en FPGA?

Inlägg av zwitter »

Jag vill ha en automatisk mjukvarureset till min FPGA som ska komma efter min hårdvarureset. Som det är nu har jag en knapp för mjukvarureset vilket gör att jag kommer till en if-sats "if reset=1 then" osv. Detta styr självklart via en I/O-port.

Det jag vill göra är att få denna mjukvarureset automatiskt efter att jag kör min hårdvarureset (reset på FPGA:n och sen conf in till FPGA:n via ett conf-minne). Hur löser jag detta?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Behöver du det?

Om du skrivit din kod "rätt" så tror jag alla dina vippor kommer att ha rätt värde (samma som vid reset) direkt efter configen.

Vad är det för FPGA? För mjukvara?
Användarvisningsbild
zwitter
Inlägg: 111
Blev medlem: 25 november 2004, 18:03:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Det är en AT40K20. Jag vet inte riktigt vad du menar med "rätt". Såhär skriver jag ungefär:

Kod: Markera allt

process(clk, rst)
begin
  if rst='1' then
    --NOLLSTÄLLER VARIABLER OCH DYLIKT
  elsif rising_edge(clk) then
    --KOD KOD KOD...
  end if;
end process;
Så det jag vill åstadkomma är ju självklart att jag ska komma in i "rst"-delen och sen ut i "rising_edge(clk)"-delen efter en hårdvarureset och att confminnet har fyllt FPGA:n.
På kortet som jag arbetar med sitter en hårdvarureset som resettar bla. en CPU och min FPGA. Jag vill att det ska räcka med att trycka på denna resetknapp och slippa ha en särskild mjukvarureset till FPGA:n
Skriv svar