Forumet flyttat!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag ska försöka gå igenom databasen och kolla om den pekar på geekjoan servern någon stanns. Jag hade också problem med inloggningen och fick lov att skicka mig själv ett nytt lösen som pekade på www.geekjoan.com/forum vilket är fel. Måste kolla alla småfel.

Hade en del strul med att flytta över databasen, så till slut så fick jag hjälp att kopiera över den från en maskin till en annan utan att använda backupfunktionen via forumet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Får ni fortfarande fel efter uppdateringen?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Det enda jag har märkt är när vi har haft interna länkar på forumet, skulle det gå att fixa på nått sätt utan att behöva ändra alla länkarna?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Har man skrivit länkarna med url-taggarna så borde det väl gå att ladda hem databasfilen och söka efter www.geekjoan.com/forum och ersätta det med www.elektronikforumet.com/forum.
Många texteditorer klarar ju det själv.

Kom på ett annat sätt som eventuellt fungerar, om man lägger word replacement (en funktion i forumet) så att www.geekjoan.com/forum blir www.elektronikforumet.com/forum så borde det ju fungera finfint och det behövs väldigt lite jobb för att göra det.
GeekJoan, kan du prova? :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Där är fortfarande fel när man försöker byta avatar
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

13th.Marine: Ser väl ut att vara något rättighetsproblem bara. Nog lätt ordnat.

Macce: För att geekjoan.com-länkar ska komma rätt även via länkar från andra sidor på internet kan man fixa lite med mod_rewrite i Apache så att dom länkarna automatiskt flyttar en till den nya adressen.

Man borde kunna lägga nedanstående två rader i en fil ".htaccess" i /forum/ på geekjoan.com. Det borde fixa alla problem med geekjoan.com-adresser. Det förutsätter att Apache-configen tillåter .htaccess-filer.

Kod: Markera allt

RewriteEngine On
RewriteRule (.+)$ http://www.elektronikforumet.com/forum/$1
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Nu kan man citera sista inlägget.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Skall försöka fixa det.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Försökte lägga in madmodders kod men försöker man se en topic så kommer det unexpected variable och något ditåt.
Antagligen fungerar dendär koden inte inte i nyare phpbb versioner.

Jag har själv inte kunskaper för att göra en ny kod, men om någon kan göra en kod får ni gärna göra det. Källkoden finns här
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min kod funkar bra till 2.0.4 och 2.0.6 utan problem. Nu står det ju inte ens vilken version det är här. Bara 2001. 2.0.6 kom 2002, så den nuvarande versionen kan inte vara alltför ny...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Versionen som körs här är 2.0.15.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Versionen av forumet är nog borttaget så att inte scriptkiddies ska kunna nyttja sig utav det ifall nya exploits kommer.

/a
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Är det så här man gör, låter mig tro att det är något fel på forumet när en sida som idiotförklarar användaren dyker upp när jag klickar på länken Elektronikforum.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Du hamnar antagligen på gammal geekjoan servern. Där har jag lagt in den grejen... :wink: http://www.geekjoan.com/error_docs/not_found.html
Skriv svar