Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry
Re: Köpte visst en Åsbrink: Rengöring och demontering pågår
Annars så fungerar det bra att få delarna rena om man använder förtunning. Bra ventilation sitter inte i vägen.
Re: Köpte visst en Åsbrink: Rengöring och demontering pågår
Det fanns inte i "kemigarderoben", men kanske kan det komma dit någon gång.
Nu blir det nog paus i jobbet med svarven tills på måndag, skall ta en tripp över till Litauen imorgon bitti, får se om jag inte skriver ut lite Blomqvist/Åsbrink/South Bend-info från nätet och tar med mig. Det är rätt bra att de inte avvikit så mycket från originalet, då funkar ju alla instruktioner märkena emellan. Är det förresten någon som testat om t ex Blomqvist tillbehör passar på en South Bend, eller Åsbrink på en Blomqvist osv, känns nästan som att det borde göra det.
Nu blir det nog paus i jobbet med svarven tills på måndag, skall ta en tripp över till Litauen imorgon bitti, får se om jag inte skriver ut lite Blomqvist/Åsbrink/South Bend-info från nätet och tar med mig. Det är rätt bra att de inte avvikit så mycket från originalet, då funkar ju alla instruktioner märkena emellan. Är det förresten någon som testat om t ex Blomqvist tillbehör passar på en South Bend, eller Åsbrink på en Blomqvist osv, känns nästan som att det borde göra det.
Re: Köpte visst en Åsbrink: Nya skruvproblem
Har ikväll knackat ur axeln ur motordelens remskivor. Inte en enda av de totalt fyra låsskruvarna fanns på plats, ej heller den koniska pinne som skall hålla stora remhjulet i position. De två lösa distanserna har 1/4"-hål och jag gissar att de fyra remskivorna skall sitta med såna också, men där kommer man inte åt att testa om man inte har en med rätt(tillräckligt liten) skalle. Skall kolla med lokala järnhandlaren om inte de kan ha några trevliga skruvar inne, sen får jag nog ta och låna svärfars Unimat för att få till skruvarna. Om man hade 1/4" UNC stoppskruvar så skulle nog problemet vara löst.
Undrar lite bara.
Tror du inte det är mm gänga ändå?
Vad är det för storlek på den koniska pinnen du saknar?
Tror du inte det är mm gänga ändå?
Vad är det för storlek på den koniska pinnen du saknar?
Det är inte millimetergänga, det är jag helt säker på. Den koniska pinnen har jag inget mått på, men tror det är samma som på ett annat ställe på svarven så den kan jag ju mäta. Dock ser jag inte den koniska pinnen som något stort problem. det går att lösa på andra sätt också.
Okej, tänkte bara att jag har sånt där sortiment med pinnar om du skulle behöva 

Jag tar och knackar ur den andra och kollar om den passar så har jag något att mäta på.
Fick tag i lite olika 1/4"-skruvar idag, samtliga för långa, men det är ju inte nåt problem. 8kr för 10st var inget överpris heller. Nu skall de bara bearbetas, men det dröjer kanske lite. Måste fylla igen lite golvplåt som tagit ständig semester i bussen.
Så, nu har jag hunnit med lite mer på svarven, och det är väl egentligen snart dags för premiär. Det är motorvaggans fästen som är kvar att göra.
Jaha ikväll har det kapats, slipats, svetsats och borrats 30x30 vinkeljärn, och nu finns det ett fult men dugligt motorvaggefäste. Saknar ett par M10-muttrar att svetsa fast bara (har gjort spetsiga M10 som går in i konerna på vaggan).
Enda missen var att jag borrade för stort så
det gick inte att gänga i vinkeljärnen. Skulle ju kunna fylla igen med lite svets, men vet inte riktigt om jag vill det. Svetsar nog på ett par M10-muttrar istället, och har två muttrar till för att låsa fast.
Justermånen i sidled är väl ca +/- 7,5mm och så bra ska jag nog lyckas rikta in det tycker jag. Kanske blir det någon förbättring till innan det skruvas i bordet, men nu är det nära

EDIT: Har även blivit erbjuden att köpa en drevsats till en Blomqvist för 1500kr + frakt. Funderar på om inte födelsedagspengarna skall gå till det.
Enda missen var att jag borrade för stort så
det gick inte att gänga i vinkeljärnen. Skulle ju kunna fylla igen med lite svets, men vet inte riktigt om jag vill det. Svetsar nog på ett par M10-muttrar istället, och har två muttrar till för att låsa fast.
Justermånen i sidled är väl ca +/- 7,5mm och så bra ska jag nog lyckas rikta in det tycker jag. Kanske blir det någon förbättring till innan det skruvas i bordet, men nu är det nära

EDIT: Har även blivit erbjuden att köpa en drevsats till en Blomqvist för 1500kr + frakt. Funderar på om inte födelsedagspengarna skall gå till det.
Re: Köpte visst en Åsbrink: Snart premiär!?
Planen för kvällen är att fixa till bordet som svarven skall stå på. Har jag ett himla flyt så snurrar den ikväll.
Hej X-IL
Då får vi hålla tummarna att den funkar bra.
Lycka till!
Då får vi hålla tummarna att den funkar bra.

Lycka till!
jag saknar en sån där "this thread is worthless without pics" smiley nu 

Jag ska ta lite bilder när det är uppröjt runtom svarven. Hoppas som sagt hinna en bit i kväll. Tack LasseAH för infon om mått osv, det gjorde jobbet lite lättare.
Riktigt så långt som till provstart kom jag inte, det var för mycket kvar som jag inte tänkt på (hört det förut?) Men hursomhelst så har jag flyttat över svarven på bordet jag tror den skall bo på, tyvärr vinglar bordet lite så det blir nog att svetsa lite extra stag.
Nå hursomhelst, jag lovade lite bilder, först på "motorvaggefästet", fult? JAPP Sen en bild på stor och liten
Och till sist en bild på svarven på det nya bordet, jag tror jag bultar på den tjockare bordskivan ovanpå den andra, borde ge mindre svikt tycker jag.
Nu blir det paus till söndag.
EDIT: Man kan nog tycka jag är lite knepig, eftersom den enda metallsvarv jag använt innan är den lilla Unimaten på bilden som är lånad från svärfar. Men jag tycker det är skitroligt med den lilla så det kan inte vara tråkigare nu när jag kommer att kunna köra "lite" grövre saker.
Nå hursomhelst, jag lovade lite bilder, först på "motorvaggefästet", fult? JAPP Sen en bild på stor och liten

EDIT: Man kan nog tycka jag är lite knepig, eftersom den enda metallsvarv jag använt innan är den lilla Unimaten på bilden som är lånad från svärfar. Men jag tycker det är skitroligt med den lilla så det kan inte vara tråkigare nu när jag kommer att kunna köra "lite" grövre saker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.