DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Tack för alla inlägg...

Hmmm, fasen va svårt beslut. Ngn som vet vad en lagom skärkraft@lagom mm/s är för t.ex. aluminium med en kinaspindel på 2,2kW som man belastar hyfsat hårt? Försöker beräkna om mina motorer fixar en P10 skruv om skärkraften blir hög. Jag har ingen uppfattning om vad det rör sig om för krafter, har höftat till med 100N i mina beräkningar nu och det är inga problem upp till max hastighet men ökar kraften får jag problem.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av krille356 »

Tänk på att du bör ha en marginal på motorns vridmoment vid max hastigheten på minst x2 gärna x3.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Jepps, räknar alltid med x2 och då har jag ytterligare lite marginal fortfarande.

Har nu gjort lite mer noggranna mätningar/beräkningar på kritisk RPM för X-skruvarna och kan med rekommenderad säkerhetsmarginal från Isel höja max RPM till 964 vilket puttar upp feedrate till 80 mm/s eller 4821 mm/minut. Detta är beräknat på "worse case", dvs när gantryt befinner sig i ändlägena och jag har längst mellan "lager - mutter". Max RPM beror ju kvadratiskt av detta avstånd så skulle säkert i praktiken kunna köra betydligt snabbare i de fall då jag inte ligger runt ändlägena å jobbar. Dock vill inte motorerna snabbare än ca 1000 RPM med nuvarande (beräknade) last.

Se beräkningar med resultat och diagram här.

OBS att jag antagit skärkraften till 100N och något lägre skärhastighet än max.

Mvh Love
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av jojje »

Det är vid absolut raka stänger.
Har du en liten transportskada, så blir det därefter.
Inte helt lätt att räta ut en stång som blivit krokig.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

För de pengar jag betalar för skruvarna ska de f-n vara raka :) Jag är inte rädd för att betala för att slippa problem. MEN jag kan ju mycket väl lyckas skada dem själv i framtiden, det kan jag inte garantera :) De e ju ganska långa trots allt.

Börjar nästan lura på om jag skulle gå på P10-skruvar iaf och på sätt flytta ner framför allt bearbetningen i RPM-området där motorerna är starkare samtidigt som jag får en snabbare snabbförflyttning.
krille356 sa tidigare att man iaf kunde räkna med 1/4 steg vid upplösningsberäkningar och då landar jag på ca 12µm för X/Y (Z kan få behålla en P5-skruv iom den korta förflyttningen). 12µ är acceptabelt tycker jag (ja jag vet att konstruktionen oavsett inte styv nog för sådan upplösning i praktiken men iaf). Jag har iof ingen uppfattning om vad som krävs för en "mjuk fin" 3D yta!?
I framtiden kan jag annars hänga på en 2:1 transmission om det inte blir bra. Billigare än att köpa nya skruvar.

Mvh Love
H.O
Inlägg: 5711
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av H.O »

Mycket detaljerade beräkningar, imponerande!
Det här med att förlita sig på mikrostegning etc - det har helt och hållet att göra med hur mycket belastningen är på motorn. Om friktionen vore noll skulle du i princip kunna köra oändligt antal mikrosteg och "lita på dom" men ju högre friktionen (och alla andra krafter som verkar på motorn) blir desto mindre är "chansen" att motorn "följer" de små förändringarna. Ju fler mikrosteg desto mindre är den relativa förändringen i den magnetiska kraften som "drar runt" rotorn. Du är ju fysiker så det där kan du säkert räkna på bättre än mig.

Jag kör mina motorer på 10u-steg, direktkopplade till kulskruvar med 5mm stigning. Om jag inte håller emot bordet på maskinen så kan jag "singelsteppa" och se en förflyttning för nästan[/url] varje steg. Det kan vara så att den plötsligt inte flyttar sig för att nästa puls "hoppa" två "steg" etc. Men håller jag emot axeln eller bordet så blir det annorlunda, då kan jag utan vidare köra 2-3, steg utan bordet flytar sig.

Så 1/4 steg kan nog vara rimligt vid låg belastning men som sagt motorn KAN "fjädra" så mycket som 2 helsteg utan att "kugga över" och däremed tappa positionen. När den är preciiis på gränsen att "kugga över" är den som starkast och ju närmre "korrekt position" den kommer desto svagare blir den.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Tack info, intressant. En jungel detta.. men ju mer jag tänker på det ju mer sugen är jag att använda P10-skruvar, på alla axlar. Vinner massa vrid på det under bearbetningsfasen (speed <80mm/s el. 4800mm/min) samt vinner en del på att inte behöva acc de roterande delarna så snabbt för samma linjära acc.

Publicerat en ny beräkning med P10-skruvar.

Tänk på att uppdatera sidan (F5) om den inte visar de nya beräkningarna med P10-skruvar.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Åter igen lite funderingar ang ett annat ämne, kylning (verktyget samt spindeln som är vattenkyld) och slang/el installationer runt/i fräsen.

Jag hade till en början tänkt att jag skulle integrera kylningen av både verktyget (tryckluft + ev vätska) samt kylningen av spindeln (vatten in/ut) tillsammans med övriga kablar som skall gå i e-kedjor. Men jag inser att det blir gaanska mycket slang och långa avstånd om jag gör detta så skulle isf behöva ganska kraftiga e-kedjor. Jag funderar nu på om man kan dra in tryckluft och övriga vätskor ovanifrån (hängande från taket typ) med spiralslangar nog långa för att klara hela arbetsområdet. På detta sätt kan jag anv. klenare kedjor samt inte belasta stegisarna med motståndet det blir att böja fullmatade e-kedjor :)

Jag har noll koll men är det normalt att ta in gas/vätska ovanifrån? Eller ska jag försöka integrera dessa, för att det blir snyggare om inte annat? :humm:

Eventuellt integrerar jag spindelkylningen iaf för att minimera slanglängden/flödesmotståndet för pumpen.

Många funderingar.. hur har alla andra gjort?

EDIT: Skippar takhängningen, nu blir det integration ist :)

//L
Senast redigerad av drlove 3 augusti 2010, 10:04:59, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Fräsen »

"Så 1/4 steg kan nog vara rimligt vid låg belastning men som sagt motorn KAN "fjädra" så mycket som 2 helsteg utan att "kugga över" och däremed tappa positionen. När den är preciiis på gränsen att "kugga över" är den som starkast och ju närmre "korrekt position" den kommer desto svagare blir den."

Detta är sant. Men vid de tillfällen som man verkligen vill ha bra precision kör man oftast ett mycket fint "finskär" som inte belastar axlarna så mycket; gäller även för dyrare maskiner eftersom även frässtålet "kröker" sig något under grovkörning. Kontentan borde bli att man lämnar åtminstone två helstegs gods kvar för finskäret.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Efter diskussioner här på forat ang hur jag lämpligast kyler verktyget på min framtida fräs verkade en Fogbuster vara ett bra val då jag inte gillar vätskor överallt och dimma inte tilltalar mig heller.

Då jag har en ofrivillig paus i byggandet på min fräs (väntar på leveranser av material) tänkte jag att jag skulle ägna fritiden åt att bygga en egen Fogbuster. Efter tips och länkar här på forat på andra som byggt liknande system skred jag till verket.

Originalet:
Bild

Min version:
Bild

Byggbilder:

Här har jag inhandlat massa grejor till bygget. En vattenrenartank, regulator, massa kopplingar, 1/8" mässingsrör, 8 mm kolfiberrör.
Bild

Moddat en 1,0 mm svetsmunstycke så den passar inuti mässingsröret och kolfiberröret.
Bild

En plump mässing ska få bli kroppen.
Bild

Lite förberedelser för slangkopplingar och ett genomgående hål för mässingsröret.
Bild

Jag gör så att mässingsröret går genom hela kroppen och borrar sedan hålet där vätskan injiceras efter montag av mässingsröret. På så sätt får jag ett skarvfritt rör från gasinloppet till munstycket.
Bild

Lite klen i detta utförande så därför kommer jag montera ett kolfiberrör utanpå allt och injicera epoxy inne kolfiberröret för stabilitet.
Bild

Leker doktor ;)
Bild

Börjar ta sig.
Bild

Gasnippeln på plats, man ser även ändan på mässingsröret som sticker ut i nippeln.
Bild

Massivt modifierad nålventil jag hade liggande, förberedd för montage.
Bild

Dags att montera nålventilen.
Bild

Sista 1,5 mm av godset in till och igenom väggen på mässingsröret borras med 1,2 mm borr.
Bild

Allt monterat.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tanken hopmonterad oxå. Här tankad med vatten.
Bild

Många olika kopplingar blev det för att allt skulle vilja passa ihop.
Bild

Gas och vätskeslangarna monterade.
Bild


Video

Test med vatten @ 10 PSI

Test med vatten @ 15 PSI och en svarv

Riktigt nöjd med konstruktionen och funktionen men jag har ju inget att testa den på ännu, men nog känns det som om det fungerar bra.

Mvh Love
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av tecno »

Ja men här går det undan ser jag, snyggt jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Japp, full fart frammåt. Hade inget att göra igår kväll när tjejen jobbade (f.ö. på samma arbetsplats som jag där även verkstan finns så passar bra att meka då).

Apropå vatten så har jag nu beställt en CoolIT Domino A.L.C. som jag hört ska fungera bra till den vattenkylda spindel jag sen ska köpa. JME som va billigast på Prisjakt hade bara en kvar i lager och dem verkar inte tillverka just denna modell längre så jag slog till nu trots att det nog är några månader bort innan jag kan använda den på riktigt.

Ser ju cool ut oxå :)

Bild
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Uppdatering

I brist på annat att göra så slängde jag ihop en optisk ändlägesgivare för Y-axeln igår.

Resulterade i en mycket tjusig "produkt" i slutändan :)
Bild

Insidan är inte fullt lika snygg, men glappfri och stabil.
Bild

Bild

Mycket nöjd med konstruktionen och inkapslingen.
Bild

I veckan blir det beställning av kulskruvar, med tillbehör, för X, spännande!!

Mvh Love
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Då va det beställt...

Kulskruvar för X-axeln, 2 st 16 mm skruvar med stigning 10 mm/rev, 1668 mm långa :shock:
Kulmuttrar med spännblock för ovan, 2 st.
Flänslager för motorsidan, 2 st.
Flänslager för löslagersidan, 2 st.
Axelkoppling motor-kulskruv, 2 st.

Beräknad leveranstid, 3 veckor... Dvs precis när jag går på semester #2, dock kommer jag tillbringa den hos bl.a. mina päron i söder så blir inget byggande då. Så planen att X skulle kontrolleras av Mach3 innan utgången av augusti verkar inte hålla. Men väl i början av september iaf. Bör inte vara allt för bökigt att montera skruvarna då allt är förberett med motorfästen och lagerbockar. Ser verkligen fram emot detta, att se en axel röra sig mha. Mach3 är en milstolpe i byggandet.

EDIT: Beställt Nylonslang och kopplingar för kylsystemet till spindeln oxå. Får ju radiator och pump till systemet i morgon onsdag så tänkte jag skulle ha ngt att pyssla med i helgen så va tvungen att inhandla massa slang å kopplingar :) Det blir 8 mm nylonslang (6 mm invändig diameter) med instickskopplingar, blir nog fint å bra.

Bild

Bild

Bild

Bild

//Love
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Morgons »

Så planen att X skulle kontrolleras av Mach3 innan utgången av augusti verkar inte hålla. Men väl i början av september iaf.
Välkommen till Forumet! Den har man ju hört rätt många gånger här :P Lägga upp tidsplan för sitt cnc-projekt insåg jag får några år sen att det var inte lönt... Inte färdig än och lär nog aldrig bli!

Måste bara berömma för mycket genomtänkt konstruktion/upplägg/övrig! Trevligt att se nån som är så här ambitiös
Skriv svar