spännings delare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gaggenau

spännings delare

Inlägg av gaggenau »

hej jag ska bygga en enkel spänningsdelare för att plocka ner phatommatningen från 48 volt till 9 volt till ett par mickar detta tänkte jag göra med att sätta in ett par motstånd som en spännings delare. kommer jag få några problem om jag har för lågt värde i det motståndet som ligger mellan + och ´- dvs det parallella motståndet. finns det några komponent värden jag bör undvika?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: spännings delare

Inlägg av hcb »

Öh, jag är inte helt med på vad du menar. Dock: generellt skall spänningsdelare vara "styva", d.v.s. strömmen som går genom spänningsdelaren utan belastning skall vara ≈lika med den som går genom spänningsdelaren med belastning. Med andra ord skall impedansen ("motståndet") hos det du driver från spänningsdelaren vara stor i förhållande till det undre motståndet i spänningsdelaren. Allt förutsatt att spänningskällan klarar av att ge tillräckligt med ström, förstås.
Säg till om jag skall försöka rita upp något :)

Edit: med belastning ... med belastning -> utan belastning ... med belastning
Senast redigerad av hcb 16 juli 2010, 20:48:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En del fantommatningar består av två motstånd på ca 1 kΩ som matar var sin signalledare så matningen kan ha en inre resistans på 500 Ω.

Protte
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du har ett mixerbord som prototypen beskrev kan du koppla en resistor parallellt med mikrofonen för att få en spänningsdelare mellan utresistansen från matningen och inresistansen för lasten (mikrofonen parallellt med den nya resistorn) .

Om vi tänker oss att phantom-matningen har låg utresistans kan du koppla en resistor i serie med matningen för att få spänningsdelning mot mikrofonens inresistans.

Ett bättre sätt borde vara att använda en spänningsregulator. Hittar du ingen kommersiell IC-krets som klarar inspänningen kanske en enkel serieregulatorn med en zenerdiod och en transistor räcker.

Ytterliggare kan man göra en spänningsdelare med två resistorer som spänningsreferens och koppla en spänningsföljare som buffer efter för att sänka utresistansen. Någon annan typ av spänningsreferens som t.ex zenerdiod fungerar här med.
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

tack för alla råd och tips. stötte på ett mystiskt problem bara. kopplade på prov upp en koppling där R1 är 470 ohm och R2 är 100 ohm i teorin borde det bli ca 9 volt med 48 inmatade. tyvärr hade jag ingen 48 volts källa till hands men däremot ett phantommatnings aggregat som ger 18 volt. med 18 volt så borde jag enligt mina beräkningar få ut ca 3,4 volt men jag får istället ut 0,41 volt och det känns ju väldigt lite. någon som har tips på vad jag gjort fel.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Att motstånden inte har de värden du tror.
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

jodå jag har kontroll mätt motstånden. jag har en total resistans mellan jord och Vin på 570 ohm men jag ska kolla en tredje gång för säkerhets skull.
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

jag löste det. det berodde på att mitt phantom matnings agregat hade en intern resistans på 4,9 kilo ohm och därför fick jag ut så liten spänning slutänden.

psynoise jag skulle bli jätte glad om du ritade upp hur du menade med spännings följaren

jag försöker undvika aktiva komponenter då jag vill att ljudet ska kunna passera tillbaka i kretsen med. men jag mottager tacksamt fler förslag för få ner spänningen. det räcker ju visserligen med att placera ett motstånd parallellt och skapa en spännings delare med den interna resistansen i mixerbordet men det betyder ju att jag inte vet om det kommer fungera med andra mixerbord.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det är väl så att resistansen hos mic:en är väldigt hög och i så fall kan du ha ganska höga värden på motstånden, och då är du inte lika beroende av mixerbordets inre resistans. Dessutom tror jag många mikrofoner har en ganska stor tolerans vad gäller fantomspänning - den kanske klarar allt mellan 4 och 18 volt ? Då finns det lite msrginaler om du skulle koppla in ett mixerbord med annan resistans.

Testa och sätt in ett motstånd på t.ex. 10k över dina 48 volt och kolla hur mycket spänningen sjunker. Då kan du räkna ut den inre resistansen.
Skriv svar