Strömbegränsarkrets för 11V och 28 A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
konverty

Re: Strömbegränsarkrets för 11V och 28 A

Inlägg av konverty »

Andy skrev:
mrfrenzy skrev:Det var ju klart intressant information om att jordningen av sekundären sker genom kretskortsmonteringen. Nedanstående citat gör dock att jag blir lite skeptisk till resten av texten:
I wired the AC male sockets of the three supplies in parallel, so the whole supply can be powered by plugging the AC cord into any of the three sockets (be careful, the other two sockets will have the mains voltage on them).
:lol: Det var ju inte så smart att ha nätspänning på ”hanstiften” precis!

I övrigt tror jag att det fungerar som avsett.
Det var nog bara i ivern förr att se om hans ide funkade i praktiken !
Tack för tipsen, jag skall kolla igenom detta lite närmare.
Borre

Inlägg av Borre »

konverty skrev:Det var just av den anledningen att aggregatet jag valt ger 2*20 A och då man inte bör lasta ett dator PSU mer än till max 60 % av sin totala uteffekt har jag mätt 11V ut vid 28 A ut (Aggregatet är ett Chieftec 450 W ATX med aktiv PFC). Då skulle det vara en lagom avvägning att lägga sig på detta Amperetal.
Ett vettigt nätagg klarar utan problem 80-90% konstant belastning.
Anledningen till att jag frågade om du just behövde 28A är om det finns någon annan lösning som fungerar bättre för dig. Klarar du dig med mindre ström finns det ju massvis med billiga 24-48V 10-20A på ebay tex.
konverty

Inlägg av konverty »

Ja, just den höga strömmen är själva grejen, det skall vara en snabbladdning till batterierna jag använder. Om man tittar på ex.vis Ebay så stiger priset ganska duktigt när man kommer upp i Volt o Ampere. Men om någon till trots vet någon bra inköpskälla till att få till en ström/spänningskälla som kan ge 152 Volt/30A så är jag öppen för förslag... Vill inte lägga alltför många tusenlappar. 5 typ. :shock:

Läser man design guidelines på ATX standarden så är denna ganska milt skriven vad gäller spänningsgränserna: +/- 5% på utspänningarna MEN 12V matningen kan vid "peak load variera +/- 10 % !) I praktiken så ligger spänningen så lågt som 10,8 V vid 80% last ! Bra eller dåligt ? Inte så jätteimponerande enl min mening.
Borre

Inlägg av Borre »

Det är inget kritiskt som drivs direkt av 12V därav de "sämre" toleranserna, men därmed inte sagt att det alltid är så. Många lite bättre nätagg reglerar väldigt bra, +/- 0.5V är inte ovanligt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Konverty, vad hade du tänkt dig att mata din snabbladdare med, 152 x 30 är 4560W..../230= 19,8 A och sedan en 10-15% förlust på det. 2 st enfasuttag (på olika faser) behövs eller den självklara lösningen med en 3-fasmatning.

Snabbladdning av elbilar kommer i framtiden att kräva stadigare elnät, ja jisses.

Protte
konverty

Inlägg av konverty »

Trefasmatning 16A var det mest tilltänkta.

Här hittade jag en användbar länk. Om man kunde sätta en intern strömbegränsning i varje aggregat hade det varit tillräckligt. http://www.pavouk.org/hw/en_atxps.html
Senast redigerad av konverty 4 juli 2010, 22:13:00, redigerad totalt 1 gång.
konverty

Inlägg av konverty »

Här finns tex. ett på ebay. Behöver 3 st i så fall... Dyrt
http://cgi.ebay.com/KEPCO-RAX48-30K-Pow ... 53e1fcd5ab
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kolla bara att det går att köra på 230 VAC (mycket troligt att det går)

Protte
metric

Inlägg av metric »

En 230=>115 volts transformator som du sedan likriktar kanske kan funka?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Även om det är stenålder så kanske det är billigaste lösningen utan stora effektförluster. Ska det stå hemma i garaget spelar ju inte vikten någon roll.
3 st 115V trafos från varsin fas (finns billigt hos axminster). Likrikta och glätta. Reglera spänningen på primärsidan av trafosarna med switchade triacs.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med switchande tyristorer/triacar (vanlig fasvinkelstyrning) och efterföljande glättning så får man med dålig filtrering ut en hel del rippel (som CC laddningsmetoden av NiMh batterier inte gillar) eller med god glättning ut 115*SQR2=162V DC om man inte lägger sig på mindre än 50% av periodtiden, eller så använder man sig av "Vally fill" metoden kompletterat med rejäla drosslar före kondensatorglättningen.
I princip så "måste" man göra en fullständig fasvinkelkompensering för att detta skall kunna bli särskilt bra.
Detta torde inte vara helt enkelt att få till en reglerloop runt (eller dimensionera filter, drosslar mm).
Men det torde vara möjligt att göra en CPU baserad styrning som skickar runt all denna ström, helst såsom hela perioder, men lätt blir det inte och mycket rök kommer att släppas ut under labbandet...

Varför inte tänka till lite utanför lådan???
Om man gör det enkelt för sig och tar tre st transformatorer som har ca 96V som sekundärspänning (eller typ 4st 24V sekundärspänningar som seriekopplas), kopplar primärrena till trefas (400V eller 230V primärlindningar). Sen så trefaslikriktar man det hela samt filtrerar bra. Då får man en DC spänningskälla som i princip kan leverera 135VDC och "obegränsat med ström" dvs i denna spänningskälla så skiter man helt i strömreglering man ser bara till att det hela tiden kommer att räcka till. Denna spänningskälla seriekopplas sedan med en CC/CV spänningskälla (labbaggregat) typ 0-24V/0-30A som ställs på 30A eller vad som så önskas.
Då kommer det dyra att tas hand om av det simpla dvs att skapa en 135V **A strömkälla medan det kritiska dvs ström och spänningsreglering fixas av ett rimligt dyrt labbaggregat (=möjligt att få tag på begagnat eller göra själv).
ELFA har faktiskt ett billigt som skulle kunna vara lämpligt 1-30V CC 30A (förfaller ej vara ställbar ström men 30A önskas ju så...) SPS9602 69-638-39 (kostade 2942:- i katalog 57 (2009)) 3859:- nu...
ELLER http://cgi.ebay.com/Rek-Adjustable-DC-0 ... 4cebf085e7
för 205 USD... Då kan man ju tom sänka den oreglerade DC spänningen och ta två labbaggregat...

Det finns ju absolut ingen som helst anledning att "hela aggregatet" skall klara av att mata ut 30A vid 10V för så långt laddas väl aldrig batterierna ur!

Vad är din absolut lägsta batterispänning vid laddningsstart?
Vad är din absolut högsta batterispänning vid laddningsslut?

Dessa spänningar är det som dimensionerar det hela.
Man kan också tänka sig olika primärlindningar som kopplas in beroende på vilken utspänning som önskas.
Synd att du inte var med på MrMisters samköp, då fick man stora toroider till mycket bra priser, även om det tog en del tid innan dom var här...
konverty

Inlägg av konverty »

Det var en bra idé !
Lägsta spänning i systemet är ca 90 V, högsta spänning 156 Volt. Men eftersom huvudladdaren håller reda på laddfaserna är det viktigaste att hjälpladdaren ger 156 Volt , det är vid denna spänning som laddströmmen på batteripacket skall sänkas till max 5A, detta övergång sköter huvudladdaren om genom att skicka klarsignal till min hjälpladdare. Om man fortsätter att blåsa på med 30A så kokar jag sönder batterierna vilket jag inte har nån lust med.

Detta får mig att spinna vidare på min ursprungliga tanke, att använda redan reglerade, stabiliserade dator- PSU som kopplas i serie enligt tidigare inlägg i denna tråd och sedan ansluter man dessa i serie till ett stabiliserat aggregat som du föreslår. Då slipper jag ju att arrangera ett tungt trafopaket som jag helst skulle vilja ha med mig i bilen. Här får man väga vikt/storlek mot kostnad.
Vilket underbart forum detta är !! :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det skulle ju faktiskt gå att skippa det stabiliserade agget helt och sköta regleringen av dom seriekopplade aggen genom att helt enkelt switcha in och ut rätt antal agg med mosfets, reläer eller annat tills ungefär rätt ström förbrukas. Du kan ju få i princip vilken spänning som helst i steg om 5V.
Skriv svar