Canon reservdelar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiSTer
Kontakt:

Canon reservdelar

Inlägg av MiSTer »

Är det någon som jobbar hos Canon eller i kamera-affär?
Eller går det som privatperson beställa reservdelar från Canon?

Har en Canon 450D som köptes från Tradera. Och jag har nu identifierat vad som... tja, fortfarande VERKAR vara helt i kameran. :D
En hel del plastdetaljer är det bara grus kvar av. Blixt/ström-boardet behöver troligtvis bytas.

Om det inte finns delar att få tag i kan det bli nån sorts kameramodul för stjärnhimmelfotografering av den.
Men då i annat hölje och väldigt ful :(
spufuz

Re: Canon reservdelar

Inlägg av spufuz »

Nu vet inte jag hur finmekaniskt erfaren du är men att byta delar och laga systemdigitalkameror är inte enkelt.
Men om du anser dig klara av det så får du nog ringa nån "verkstad" som tar sig an Canon och fråga dem om du får köpa delar.

Ang. att fota stjärnhimmel så snackar vi långa slutartider och höga ISO.
Min erfarenhet av Canon (450D, 40D samt 5D) är att heta pixlar blir ett problem i dessa förhållanden.
Finns ju programvara för att ta bort heta pixlar men jag skulle tro att Nikons sensorer, då de sensorer som sitter i D90 och D300 eller nyare, fixar stjärnhimmelfotografering bättre!!

Ett tips bara! :wink:
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Jag är inte den som använder stämjärn och släggyxa för att byta delar med. :D

Så fruktansvärt finmekaniskt är det ju inte. Och rätt verktyg är ju ganska självklart.
Ett analogt armbandsur - ja, det är finmekaniskt.
Detta är ju rena rama ABB-turbiner! :lol:

Har testat lite att fota stjärnhimmel med min Nikon D40.
Det funkar ju upp till nån minut slutartid sen flyttar ju stjärnorna sig och jag har inte byggt nån startracker - än.
(Jag har försökt men jag kan inte hålla fast Jorden - än)
Det skall gå att "stacka" flera bilder med kortare slutartider. Har dock inte testat det.
Man kan väl också testa att sätta ett peltierelement bak på sensorn för att få ner brus.
Men som sagt, detta är ju bara ett ALTERNATIVT användningsområde.
Helst vill jag ju köpa nya delar eller att nån har en som är hel mekaniskt men grillad elektroniskt.
Strömkortet kanske går att ful-laga... det verkar bara vara en trafo till blixten som förvandlats till grus.

(Allra bäst för stjärnfoto är väl analoga kameror med s/v film, eftersom de finns med minst korn.)
JanErik

Inlägg av JanErik »

Hör med http://www.mkelectronics.com , de har iaf varit villiga att sälja Canon-delar tidigare. 2007 skulle en slutare till 300D kostat 36,47e + moms och frakt.
tgr

Inlägg av tgr »

Convena säljer reserverdelarna åt Canon i sverige. De säljer till privatperson. Jag köpte ny batterilucka till min 20D där :)
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Mycket bra ställe!
Men det verkar vara lite tunnt med interna reservdelar för Canon 450D...

:cry:
Chorus

Inlägg av Chorus »

Har du ringt till dom? Tror dom har det mesta
Skriv svar