u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu identifierat ett annat problem hos bygget - moderkortet drar mer ström än jag hade räknat med. Eftersom vare sig manualen eller Aaeons hemsida har specificerat några värden på strömförbrukningen blev det en chansning. 15 W (5 V @3 A) räcker inte. Detta visade sig som spontana omstarter under installation av Windows. Med ett vanlig PC-nätagg fungerar installation av Windows bra.

När Windows är på plats skall jag testa NEC-brännaren igen (kör nu med en vanlig IDE CD-ROM) för att se om den kassa spänningsmatningen kan ha påverkat det hela och skapat de problem jag har haft. Om så är fallet blir det att bygga en kraftigare regulator för moderkortet (DVD och HD verkar klara sig på 3 A) samt införskaffa en större "laptop"-PSU. Är det någon som vet om man kan köra två LM2576 parallellt (koppla ihop utgångarna från två av dessa och på så sätt få dubbla strömstyrkan)?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om du är snäll så kanske du kan få köpa en DC-DC modul av farbror Fagge som levererar 5V 12A 60W! Kravet är ju då att du har tillgång till en spänning mellan 38-72V!.
Modulen jag pratar om är liknande denna som är på bilden nedan!.

Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Och hur skall denna gå ner i min minimala låda? Den där prylen är större än hela min dator... :D

Dessa regulatorer är väl bekanta för mig, de används flitigt i våra telefonväxlar. Inspänningen brukar ligga runt 52 V med + jordning.

Åter till bygget - installationen av Windows gick bra med hjälp av en vanlig CD-ROM och ett PC-nätagg. Så moderkortet är helt felfritt och fungerar som det skall. Däremot är NEC-brännaren fortfarande ett problem. Strömförsörjningen var inte orsak till problemen med denna. Så nu funderar jag på att skippa den helt och göra något annat. Frågan är bara vad? Enkla DVD-läsare i slimformat verkar vara svåra att få tag på så det blir nog ett CD/DVD-löst system. Man kanske skulle göra ett LAN-anslutet mediacenter i stället och sätta in en TFT i stället för VFDn?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Lägg till en sådan (38-1280) och en Sådan så har du en minimal komplett bärbar dator.

Grafikkortet behöver rund gul kontakt för att fungera ihop med skärmen.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

"gul rund" heter komposit signal.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har nu börjat omdesignen av maskinen. Eftersom DVD'n inte vill fungera har den uteslutits ur bygget. I stället kommer strömförsörjningen byggas in helt i maskinen så att den externa laptop-PSU'n inte behövs. En extremt kompakt primärswitchad PSU som ger 8A på 5V och 3A på 12V skall se till att inget lider av för lite kraft. Jag kommer behålla VFD-displayen på ovansidan - dessa video-TFTer har för låg upplösning för att det skall bli riktigt bra. Dessutom har grafikkortet bara en TV-ut och den vill jag inte låsa upp med en liten TFT.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Kan man inte använda en Y-koppling på komositsignalen så du får till både TFTn och eventuell TV?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det kan försämra signalkvaliteten eftersom grafikkortet måste jobba mot en felaktig impedans. För att få det bra måste splittern vara aktiv (innehålla buffertsteg mot varje utgång) och ha en korrekt ingångsimpedans. Jag har i alla fall ett par TFT på budgivinig på eBay, får se vad det blir. Det skulle vara lite tufft att ha en TFT på maskinens ovansida trots allt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu byggt om maskinen så att den får bättre strömförsörjning och en bättre placering av hårddisken. Det hela ser renare ut. Det som återstår är displayen, vilken jag inte har bestämt mig för ännu. Jag skulle nämligen vilja ha en större VFD alternativt en TFT med LVDS-gränssnitt (moderkortet är förberett för detta). Displayen, oberoende av typ, får inte vara större än 150 x 150 x 20 mm (hela modulen, inte bara skärmytan). Annars får den inte plats. Någon som har lite bra tips är välkommen att komma med dessa.

Bild
Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Var hittade du det där fina nätagget ?

såg perfekt ut för ett bygge jag har på g :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nätagget kommer från mitt jobb där jag räddade den från skrotad utrustning. Jag har ett kvar men det tänker jag inte sälja. Med de kommande nano-itx kan det komma till användning...

Jag har letat runt lite på TFT och den ultimata storleken ligger runt 6.5 tum (4:3 - inget widescreen för mig tack). Ett bra exempel som skulle passa som hand i handske är denna:

http://www.nec-lcd.com/english/products ... 12-02.html

Någon som vet vart man kan köpa dessa eller liknande?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu beställt en 6.4" TFT med TTL-interface och en upplösning på 640 x 480. Jag funderar nu på att lägga till en IR-mottagare så att man kan använda fjärrkontroll samt en eventuell knappsats - måste forska lite mer i detta.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Vart har du beställt den ifrån? Kan ju va väldigt intressant om det är till ett vettigt pris. Men såna där säker brukar ju inte va gratis direkt :cry:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Beställde härifrån: http://www.miko.se - jag ringde dem och pratade lite snällt så gick det bra att köpa. Normalt så säljer de inte till privatpersoner. Ungefär 1800:- kostade det hela med kabel och inverter till backlightern.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I väntan på displayen har jag tillverkat en "övervåning" i lådan så att display, IR-mottagare och eventuella knappar kan monteras på ett smidigt sätt. Dessutom ger plåten en viss styrning av kylluften från fläkten så att nätagget kyls (fläkten trycker luften mot flänsen och ut åt sidorna).

Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:16:44, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar