En lite mer seriös väckarklocka

Berätta om dina pågående projekt.
triii

Re: En lite mer seriös väckarklocka

Inlägg av triii »

Vad sägs om en stark lampa som lyser på sängen? En sådan brukar vara svår att sova med. Jag tänker mig en halogenlampa på ca 100W samt ett vanligt kopplingsur.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då får man somna med solglasögon och vaknar halvkokt med solbränna. :D

Men det kan nog gå. Man vaknar ju av både ljus och värme.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

har insett att jag ska göra en säng "central" av min PLC. så ja kan slå av och på sänglampan med en touch screen t.e.x! :D måste bara :P
Azzrael
Kontakt:

Inlägg av Azzrael »

jag körde med en halogenlampa på ca: 100w och man vänjer sig efter tag och sover vidare iaf :(
så nu nu är det TV och två mobiler gäller, nästa steg är att modda en elpistol så man kommer upp
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Haha ... kul projekt. Skönt att man har disciplin nog att komma upp på morgonen utan tortyr. Jag har oftast så lätt att komma upp på morgonen att jag vaknar om klockan inte ringt vid inställd tid. Fråga inte hur det går till men lite coolt är det att vakna pga att klockan inte ringt i tid och därför klara deadlinen med stämpelklockan.

Jag kopplade för jätte längesedan ihop klockradion så att den tände skrivbordslampan och siktade så den lyste rätt i ansiktet när larmet gick. Det var då jag var en finnig trött yngling, funkade bra att vakna till ljuset, gjorde mig piggare.
ragnar89

Inlägg av ragnar89 »

Någon som vet vad en sådan här innehåller? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147889626

Någon form av fotocell? Tänkte iaf bygga en alt. köpa och plocka isär i syfte att koppla till en av datorns serieport (har ett par ideer om hur det skulle gå till dock inte hellt krångelfritt). En helt klart intressant metod för att detektera om jag är kvar i sängen eller har gått upp.

Riffakungen du måste bara fixa dimmer-funktion på din PLC. Det är en så galen skön känsla när lampan långsamt dimmar upp sig vid tändning istället för hela på en gång.

OT: Gjorde följande med sänglampan:
http://bloc.eurion.net/archives/2008/wr ... cognition/

Funkar då jag kör med tellstick i terminalen. Ger en pervers känsla varje gång jag tänder lampan med ord som "Let there be light!".

Tellstick + Nexa/Proove-dimmer landar på ungefär 900spän vilket motsvarar den där väckarklokan med dimmande lampa.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Lampa fungerar bra! 40 watts halogenspot i nyllet, upptänd takbelysning och vibrator under sängen hade jag kopplat till sökaren när jag hade jouren. Man studsar upp i givakt direkt!

Men är det "bara" frågan om morgontrötthet så sätt en timer på kaffebryggaren, så doftar det nybryggt kaffe när det är dags att kliva upp. Funkar om man gillar kaffe... :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fräsen skrev:Jag har haft trippla väckarklockor vid sängkanten som jag ändå stängt av. Det effektivaste sättet är som föregående skrivare säger: ha väckarklockan långt bort. Vaknar man inte på vägen dit så är det kört ändå.
Det har jag också testat, man lär sig ignorera ringsignalen efter ett tag om den är för jobbig att stänga av.

Min sambo går upp en timma före mej så det är inte till så mycket hjälp, förutom att jag varje dag njuter av att
sova vidare när hennes klocka ringer :)

Det effektivaste var ju dock när man hade vakttjänstgöring i lumpen, och det kom en snöig soldat och väckte en och
vägrade gå därifrån innan man var påklädd och följde med honnom :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag brukar ha mobilen som väckarklocka, då tar jag bara någon riktigt dålig låt som signal, detta leder till att när den börjar spela är jag uppe på bråkdelen av en sekund och stänger av den eftersom jag tycker att låten är så pinsamt dålig så jag inte vill att någon annan ska höra vilken låt det är 8)
ErikHK

Inlägg av ErikHK »

Jag har gjort en mesversion av detta, inget täckesdaskande, men den funkar bra ändå :)

Kan fixa bygglogg osv om det skulle vara av intresse.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En lampa fungerar inte så bra på oss norrlänningar då vi är vana att ha ljust 24h på somrarna. Jag myser bara av att få somna om när solen lyser in i mitt rum på somrarna :) Värme däremot...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ragnar98: det blir svårt att dimma med en reläutgång. det kommer klattra rätt bra i reläet om man säger så :mrgreen: o andra sidan kan man ju trigga en annan dimmer modul med utgången.
ragnar89

Inlägg av ragnar89 »

Riffakungen: 89 om jag får be. :-p
Du skulle kunna prova fördela späningen mellan tre-fyra relän till lampan men det kanske blir lite kladdigt att koppla.

ErikHK: Kull att se ett annat system. Jag var själv inne på samma spår ett tag men ville inte riskera att få damm på täcket vid långvarit bruk.

Hur många watt kör du motorn på? AC eller DC?

Kör du timmer eller sensor för att stanna motorn? Har jag fattat rätt om jag antar att du kör relä från klokradion?

Hur har systemet funkat på längre sikt rent psykologist? Någon immunitet som jag själv fick?
ErikHK

Inlägg av ErikHK »

Det är en AC-motor på 225W, så den klarar av att dra en hel del.. Jag har kopplat klockans högtalarutgång till en atmega som aktiverar en pin i 7 sekunder när klockan går igång. På den pinen sitter ett solid state-relä som släpper fram ström för motorn som sitter kopplad till väggen.

Klockan har fungerat mycket bra fram tills för någon vecka sen när ena repet (sitter ett i varje hörn nere på täcket) råkade hamna lite snett så täcket liksom "kramade om" kanten på sängen, och eftersom jag inte har något som helst säkerhetssystem så fortsatte motorn att dra tills axeln blev sned och täckets öglor jag sytt dit lossnade. Axeln är egentligen bara att bända tillbaks för hand, men jag har inte orkat sy dit öglorna igen.

Det är lite synd bara att den låter rätt mycket, så jag vaknar oftast först av motorn, men de första veckorna brukade jag vakna precis innan den ringde av nervositet :D
davve55
Kontakt:

Inlägg av davve55 »

är den klar ännu? länka video :D
Skriv svar