Sensor för virtual reality handske
Sensor för virtual reality handske
Det här är en funderig jag tuggat på från och till i många år, men inte kommit vidare. Slänger fram det här ifall någon har nåt bra förslag.
Lite brakgrund:
Min tidigare stora hobby har alltså varit att bygga realtids 3D motorer. Jag var aktiv i demo-scenen ett antal år. Från denna tid har jag ännu en (om jag får säga det själv) ganska kompetent 3D motor för OpenGL. T.ex. har den s.k. "skin/bones animering", dvs att en 3D karaktär består av ett skelett (bones) och ett skinn. När man vrider och flyttar skelettdelar, påverkar det skinnet runtomkring så att det ser realistiskt ut. Den sista grejen jag implementerade i motorn (förrän jag la av) var att sätta in diverse "krokar" till alla objekt som går att animera. Dvs genom att ange ett specifikt objekt i dess objekthierarki (path) kan man justera dess relativa position eller rotationsvinkel, t.ex. Detta var tänkt att ge animatörerna extra flexibilitet att synka små detaljer i animationer till musiken när de sätter ihop ett demo.
Nu till min fundering:
Jag har länge sökt någon form av sensor med vilken jag kunde bygga en virtual reality handske. Det är främst fingrarnas krökning jag vill mäta i realtid och givetvis koppla ihop med ett motsvarande 3D objekt (med skin/bones animering) i datorn. Problemet är att hitta nån liten och smidig sensor som enkelt kunde sättas på en handske. Jag fantiserar om nån form av "omvänd bimetall" sensor, dvs man har två tunna material som när man böjer dem tillsammans kan man mäta upp en resistansskillnad eller liknande. Nåt material som ändrar nån mätbar parameter vid töjning t.ex... Nån hög precision har jag inte behov av.
Idéer på "sensor" eller material mottages med tacksamhet.
Lite brakgrund:
Min tidigare stora hobby har alltså varit att bygga realtids 3D motorer. Jag var aktiv i demo-scenen ett antal år. Från denna tid har jag ännu en (om jag får säga det själv) ganska kompetent 3D motor för OpenGL. T.ex. har den s.k. "skin/bones animering", dvs att en 3D karaktär består av ett skelett (bones) och ett skinn. När man vrider och flyttar skelettdelar, påverkar det skinnet runtomkring så att det ser realistiskt ut. Den sista grejen jag implementerade i motorn (förrän jag la av) var att sätta in diverse "krokar" till alla objekt som går att animera. Dvs genom att ange ett specifikt objekt i dess objekthierarki (path) kan man justera dess relativa position eller rotationsvinkel, t.ex. Detta var tänkt att ge animatörerna extra flexibilitet att synka små detaljer i animationer till musiken när de sätter ihop ett demo.
Nu till min fundering:
Jag har länge sökt någon form av sensor med vilken jag kunde bygga en virtual reality handske. Det är främst fingrarnas krökning jag vill mäta i realtid och givetvis koppla ihop med ett motsvarande 3D objekt (med skin/bones animering) i datorn. Problemet är att hitta nån liten och smidig sensor som enkelt kunde sättas på en handske. Jag fantiserar om nån form av "omvänd bimetall" sensor, dvs man har två tunna material som när man böjer dem tillsammans kan man mäta upp en resistansskillnad eller liknande. Nåt material som ändrar nån mätbar parameter vid töjning t.ex... Nån hög precision har jag inte behov av.
Idéer på "sensor" eller material mottages med tacksamhet.
Re: Sensor för virtual reality handske
Kanske en FlexiForce sensor som du limmar på handsken kan fungera?
http://www.trossenrobotics.com/sparkfun ... -inch.aspx
Dessa användes tydligen till Nintendos PowerGlove vilket tyder på att jag inte är helt ute och cyklar
http://www.trossenrobotics.com/sparkfun ... -inch.aspx
Dessa användes tydligen till Nintendos PowerGlove vilket tyder på att jag inte är helt ute och cyklar

Re: Sensor för virtual reality handske
Såg på Discovery för ett bra tag sedan att dom gjöt in fiberoptik i broar för att kunna mäta belatning, dvs som en töjningsgivare. Eftersom det var ett program om brokonstruktioner framgick inte hur tekniken för att mäta med fiber gick till, men det kan ju vara något att googla på (om inte du får hintar här i forumet). Det borde rent praktiskt vara mycket enkelt att få tunna fibertrådar att sitta på en handske, men hur man läse5r av ljuset för att avgöra hur mycket den böjs är nog svårare 

Re: Sensor för virtual reality handske
Elle så gör man en sensor själv. Kan ju fungera om man inte siktar på massproduktion.
Re: Sensor för virtual reality handske
FlexiForce verkar ju perfekt. Dock kostar de en del (om man skall ha för alla 15 fingerlederna på en hand) samt att de var för långa till vissa leder.
Optiska fibrer verkar ha använts till DataGlove som är storebror till PowerGlove. Hmmm.... intressant, om man lyckas mäta dämpningen av ljusstyrkan pga krökning av fibern....
DIY bend sensorn verkar intressant. Det är något sådant jag hade tänkt mig. Måste studera detta närmare.
Optiska fibrer verkar ha använts till DataGlove som är storebror till PowerGlove. Hmmm.... intressant, om man lyckas mäta dämpningen av ljusstyrkan pga krökning av fibern....
DIY bend sensorn verkar intressant. Det är något sådant jag hade tänkt mig. Måste studera detta närmare.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
- Ort: Tågarp, Svalöv
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26470
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Sensor för virtual reality handske

Precis vad jag håller på att bygga! Synd att man inte hann före.

Lyckligtvis har jag några ess (D#) i rock(!)ärmen.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26470
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: