Sensor för virtual reality handske

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Sensor för virtual reality handske

Inlägg av mri »

Det här är en funderig jag tuggat på från och till i många år, men inte kommit vidare. Slänger fram det här ifall någon har nåt bra förslag.

Lite brakgrund:
Min tidigare stora hobby har alltså varit att bygga realtids 3D motorer. Jag var aktiv i demo-scenen ett antal år. Från denna tid har jag ännu en (om jag får säga det själv) ganska kompetent 3D motor för OpenGL. T.ex. har den s.k. "skin/bones animering", dvs att en 3D karaktär består av ett skelett (bones) och ett skinn. När man vrider och flyttar skelettdelar, påverkar det skinnet runtomkring så att det ser realistiskt ut. Den sista grejen jag implementerade i motorn (förrän jag la av) var att sätta in diverse "krokar" till alla objekt som går att animera. Dvs genom att ange ett specifikt objekt i dess objekthierarki (path) kan man justera dess relativa position eller rotationsvinkel, t.ex. Detta var tänkt att ge animatörerna extra flexibilitet att synka små detaljer i animationer till musiken när de sätter ihop ett demo.

Nu till min fundering:
Jag har länge sökt någon form av sensor med vilken jag kunde bygga en virtual reality handske. Det är främst fingrarnas krökning jag vill mäta i realtid och givetvis koppla ihop med ett motsvarande 3D objekt (med skin/bones animering) i datorn. Problemet är att hitta nån liten och smidig sensor som enkelt kunde sättas på en handske. Jag fantiserar om nån form av "omvänd bimetall" sensor, dvs man har två tunna material som när man böjer dem tillsammans kan man mäta upp en resistansskillnad eller liknande. Nåt material som ändrar nån mätbar parameter vid töjning t.ex... Nån hög precision har jag inte behov av.

Idéer på "sensor" eller material mottages med tacksamhet.
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av JonasJ »

Kanske en FlexiForce sensor som du limmar på handsken kan fungera?

http://www.trossenrobotics.com/sparkfun ... -inch.aspx

Dessa användes tydligen till Nintendos PowerGlove vilket tyder på att jag inte är helt ute och cyklar :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8636
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av PeterH »

Såg på Discovery för ett bra tag sedan att dom gjöt in fiberoptik i broar för att kunna mäta belatning, dvs som en töjningsgivare. Eftersom det var ett program om brokonstruktioner framgick inte hur tekniken för att mäta med fiber gick till, men det kan ju vara något att googla på (om inte du får hintar här i forumet). Det borde rent praktiskt vara mycket enkelt att få tunna fibertrådar att sitta på en handske, men hur man läse5r av ljuset för att avgöra hur mycket den böjs är nog svårare :humm:
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av korp »

Elle så gör man en sensor själv. Kan ju fungera om man inte siktar på massproduktion.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av mri »

FlexiForce verkar ju perfekt. Dock kostar de en del (om man skall ha för alla 15 fingerlederna på en hand) samt att de var för långa till vissa leder.

Optiska fibrer verkar ha använts till DataGlove som är storebror till PowerGlove. Hmmm.... intressant, om man lyckas mäta dämpningen av ljusstyrkan pga krökning av fibern....

DIY bend sensorn verkar intressant. Det är något sådant jag hade tänkt mig. Måste studera detta närmare.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av barbarossa »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26470
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av JimmyAndersson »

:eek2:
Precis vad jag håller på att bygga! Synd att man inte hann före. :roll:
Lyckligtvis har jag några ess (D#) i rock(!)ärmen.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av Stinrew »

OT: Diss, jag anar viss musikerhumor... :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26470
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Sensor för virtual reality handske

Inlägg av JimmyAndersson »

Det råkade bli så ja. :D
Skriv svar