Lysdiod, spänning och ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Vecna

Lysdiod, spänning och ström

Inlägg av Vecna »

Såg en fråga på ELFAs forum som jag också skulle vilja ha svar på så jag tar och kopierar den hit då detta forum är lite mer aktivt.

Hittade en lysdiod på gtec.se som är på max 8000 mcd och skall köras i 5 volt och drar då 8.5 mA. Tillverkaren specifierar dock att 8000 mcd är vid 20 mA.
Jag är inte så bra på elektronik och min hjärna tycker att det borde betyda att jag måste köra lysdioden på nästan 12 volt för att komma up i 20 mA, dvs bränna dem fullständigt!
Finns det någon annan lösning?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En lysdiod är inte linjär i sin U/I-karaktäristik som ett motstånd. Därför håller inte din teori i praktiken. Utan datablad på dioden är det dock svårt att se vad som gäller. Ett säkert kort är att mata dioden med en konstantströmsgenerator inställd på önskad ström (här 20mA). Då blir spänningen över dioden rätt av sig själv.
Användarvisningsbild
Vecna

Inlägg av Vecna »

Hmmm... ok, inte för att det ens var min teori men nu vet jag ju i alla fall att det går att komma runt, vilket var det jag också ville veta.
Ytterligare då rörande konstantströmsgenerator. Jag hittade en på ELFA men den gav max 10mA. Tar man då och parallelkopplar två? Funkar konstantsströmsdioder också till det här? Hittade där en för 12,018,0 mA. Jag skulle även vilja veta vad variationen där står för... volt in?, temperatur?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man använder inte en konstant ströms regulator i en konstruktion. MEn det är ett bra sätt att ta reda på en lämplig spänning. Sen sättre man dit en serieresistor för att få rätt ström genom dioden.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du kan bygga en utav en transistor, en diod och ett motstånd. Jag använder sådana för zener-referenser i högspänningsregulatorer. Funkar fint och kan lätt ställas in till önskad ström.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Annars är en vanlig 7805-stabb enkel att använda som en konstantströmsgenerator. Allt som behövs göras är att koppla jordpinnen via ett motstånd till utgången via ett motstånd istf till jord som vanligt, och sedan ta ut strömmer från jordpinnen istället för utgången.
Användarvisningsbild
Vecna

Inlägg av Vecna »

Heh. Sammanfattningsvis så kan man då alltså säga att en lysdiod inte är linjär vad gäller spänning och ström utan funkar på nått annat sätt mystiskt sätt. Man kan dock använda en konstantströmsgenerator som man kan bygga på flera sätt men den skall man inte använda, utan bara för att kolla, och sen använda en "serieresistor".

Ja där ser man...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst kna man använda en sånn om man vill. Men jag brukar mäta upp lämplig spänning (om jag inte har datablad) och sätta dit en serie resitor. Billigare och lättare.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Såvida du inte har en spänning som varierar så duger oftast ett motstånd som 'konstantströmsgenerator'. Men i en bil där spänningen mellan 8 och upptill 16 volt duger inte ett motstånd. Inte heller i vanliga batteridrivna applikationer där spänningen sjunker 20-30% under batteriets förbrukningstid.

Men för en vanlig dj*kla lysdiod - vem bryr sig?

Och om man sen vill bygga sin konstantströmsgenerator med transistor/zener eller via en liten stabb är mest en fråga om vad man har liggande hemma. Jag har många stabbar, men jag tror knapp att att jag har en enda zener på hyllan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En bil ligger nog snarare mellan 12-14,5V ligger det utanför det är det något fel. Det kan kanske dippa lite vid start med då gör det nog inte så mycket om ljuset dippar lite också.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag mätte på en grävmaskin förra veckan. Den var nere långt under 8 volt under startsekunderna.

Men det är irrelevant i sammanhanget.

Den viktiga punkten var att vill man ha konstant ström så duger inte ett motstånd om man inte kan säkerställa en stabil spänning - vilket man i normala fall inte kan göra i batteridrivna applikationer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu var det en bil vi pratade om. Jag sa även att det kna dippa under starten och att man inte ryrsig så mycket om ljusstyrkan då. Om man gör det kan man ha en 5V regulator innan seriedioden. Dioder dör inte om strömen blir lite för hög. Den slits fortare men en lite ökning gör inte mycket.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag kan gå ut och mäta på min bil med med -10 gradig olja och risigt batteri så tror jag nog att spänningen dippar under 8 volt där oxå.

Men dom jag sa aldeles nyss: bil eller inte, lysdiod eller inte - det var inte det som det handlade om utan snarare om det almänna faktumet att ett motstånd inte duger för konstant ström om man inte har reglerad spänning också.

Och ja, lysdioder tål åtskilliga gångers överström utan att ta skada av det såvaide inte chippet hitter överhettas av en långvarig överström. Laserdioder däremot skiter ner sig ganska omedelbums av en kortvarig kraftig överströmsspik något som en lysdiod inte skulle bry sig om öveerhuvudtaget.

För att rekapitulera min ståndpunkt igen innan du förirrar in dig i något annat ord i denna text. Ett motstånd duger inte för att ge konstant ström såvida man inte har en konstant spänning. Det var allt som jag ville säga. Alla andra ord i det jag skrivit i denna tråd var bara exempel Helge...
Användarvisningsbild
Vecna

Inlägg av Vecna »

Jag har ingen bil... jag har en Porsche. :lol:
Hur som helst så har även jag tittat på gtec och deras lysdioder. Men poängen har inget med applikationen i sig och göra utan problemet.
Extremt stark lysdiod på hela 8000mcd. Dioden skall köras i 5 VDC och förbrukar 8.6 mA vid sagd spänning.
Om du skall koppla dioden till 12V måste du seriekoppla dioden med en 850ohm resistor.
8000mcd är dock enligt tillverkaren först vid 20 mA.

Jag tycker precis som det andra puckot (det första är jag) verkar tycka att man räknar typ så här:
5 volt och 8,5mA. Resistansen blir då: 5 / 0,0085 dvs ca 588,24 vilket får mig att tro att den har nått "eget inbyggt motstånd".
Som extra test så kollade jag sen med att lägga ihop motstånden 588,24 + 850 för att se vad jag får då om jag kolla med 12 volts referensen dom skriver:
12 volt och 1438,24 ohm. Ampere blir då 12 / 1438,24 = 0,0083. Tillbaka igen på runt 8 1/2 mA.
Jag har förstått att lysdioden inte fungerar linjärt vad gäller ovansående men hur skall man räkna då? Den måste väl rimligtvis följa nått mönster?!
Så min fundering är alltså hur jag kopplar in en sån diod och får ut alla mcd utan att bränna skiten. För att ha något och gå på här så kan vi för argumentets skull räkna med 12,5 - 13.5 volt då min voltmätare i bilen brukar ligga där. :shock:
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Det duger inte heller med motstånd om man inte har en konstant last... :P

MEN till en lysdiod på ett datornätagg så duger det skitbra med ett motstånd.

EDIT: Nej att porche inte är nån bil kan jag hålla med om.. Trimmad folkvagn är vad det är. Kollade på nån modern porche... 1600KG. Är det sportbil det? :cry:
Skriv svar