skillnader på olika decoders? (audio)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

skillnader på olika decoders? (audio)

Inlägg av Jolles »

Halloj!

Jag undrar vad ni därute vet om kvalitetsskillnaden på utsignalen från olika dekoders, det handlar då främst om surround-dekoders.. Jag har hört att det finns vissa skillnader på olika mp3-decoders, men hur är det med AC3, DTS osv? Vad jag finner som stor skillnad gentemot olika chip är övriga inbyggda funktioner bara - så helt enkelt, kan jag förvänta mig bättre ljudkvalitet från ett chip till ett annat? - om det bara ska dekoda.
Har funderat på att modda och bygga in en sån här i ett försteg:
http://www.dr-lex.be/hardware/hdar_review.html <-- finns på ebay för en ~femhundring
om nu det inbyggda cirrus-logic -chippet håller måttet villsäga :)

EDIT:
The decoder chip appears to be from Cirrus Logic, although it is curiously misspelled as “CIRUS LOGIC”. It reads “CS4985-STL 07SPR8st1”. Someone figured that it might actually be a PT8501, but I'm not familar with surround decoder chips anyway.
Känns ju som om varför skulle man skriva ett annat namn på ett chip, om det inte vore för att visa att det är bättre än det igentligen är, kan ju förvisso vara att det har stöd för färre format än det påstår sig göra..?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: skillnader på olika decoders?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kikade faktiskt på det tidigare idag. :)
Det tydligaste jag kunde se var skillnader i brus (s/n-ratio), vad som händer när det blir fel, osv.
En lite intressant sak jag såg var att decoders har lite bättre data än encoders, speciellt när det gäller brus.
Om det märks eller inte beror nog mest på antalet kanaler som spelas upp och hur omgivningen (källan, förstärkare, mm) ser ut.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Intressant! Vilka dekodrar kikade du på då?
Försteget jag bygger är ett som jag vill ha bästa möjliga ljudkvalitet igenom, med tanke på intilliggande komponenter så vill jag inte välja någon ac3-krets som inte kan leverera.. Letade länge o väl (lite lagom önsketänkande) efter ett chip från AKM, men finner främst... Yamaha, Thomson, Crystal och säkert nått mer, men det är väl igentligen bara crystal-modellen jag känner att jag kan koppla upp, om man inte kan hitta ett (mindre) färdigt kort att leka med :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var ganska många olika typer av chip. Jag jämförde egentligen data för ljudkort till musikproduktion och den data om kretsarna jag hittade. :)
De jag stötte på var bl.a Cypress, Cirrus Logic, Texas Instruments, Pulse A Technitrol Company (det står "Pulse" på dem), Asahi Kasei Microsystems (det står "AKM" på de kretsarna).
De två sista verkar ge mycket för pengarna. Däremot vet jag inte hur svåra de är att använda själv.
Cypress sitter i ganska dyra grejer. Presonus-ljudkort mm.

"Someone figured that it might actually be a PT8501"

Det låter lite konstigt. Möjligen om "Cirus logic" (ett "r") är någon kopia av PT8501.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Yey, så du hittade nån decoder från AKM?
Jag har hittat endel Dac'ar från dem, och de verkar verkligen lovande, som AK4396 - men det är i en annan del av försteget då :-) Funderar på att använda AK4628 tillsammans med AK4112 som bilden visar, så ett AK-chip med en Ac3-dekoder skulle sitta smutt hehe

Från databladet för ak4628
Bild

Jo somliga chip är verkligen omfattande, som ex. Yamaha (minns inte beteckningen) men deras var mer microprocessorer än bara dekodrar...

Jag vet tyvärr än ej så mycket om vad jag ska leta efter i dessa chip, ang. khz o dyl. Stod även något om "Dolby Group-A" :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Specifikationer i databladen kan vara lite av en djungel. Sedan finns det olika sätt att beskriva saker
och ibland finns det inte samma typer av parametrar i olika datablad, så då blir det ännu svårare att jämföra...

Tyvärr har jag inte de engelska namnen i huvudet. Det brukar dyka upp automatiskt när jag läser.
Men man kan börja med att kika på frekvensomfång, brus och lite allmän info som t.ex antal kanaler
och hur man kommunicerar med dem.

Nånting som jag äntligen har börjat med när jag läser datablad är att tänka igenom:
"kommer jag orka bygga/programmera till den här?", så man inte sedan sitter där med en krets som känns för jobbig. :)

Blockschemat till AK4628 ser trevligt ut. Har du en länk till databladet?

"ett AK-chip med en Ac3-dekoder skulle sitta smutt hehe"

Ja tack! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Re: skillnader på olika decoders? (audio)

Inlägg av Jolles »

Här är en direktlänk till pdf'en:
http://doc.chipfind.ru/pdf/akm/ak4628.pdf

Alternativet vore ju att använda en "billig" krets där istället, som CirrusLogic eller Crystal. men då är det ju det där om hurvida den kretsen funkar lika bra som en annan då.

Usch, Ibm's gamla stationära burkar (för ganska längesen nu) körde med crystal-chip i ljudkortet, och de var iiinge bra, det har lixom bitit sig kvar :doubt:

Somliga chip verkar finnas på färdiga kort för inbyggnad, så att modda ett sånt skulle ju vara najs. Lite av det jag såg på länken jag klistrade in i första inlägget, där sitter dekodern på ett eget kort, och allt ser väldigt lätt-hackat ut.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Den kuliga lilla lådan jag länkade till överst, hade ett litet externs kort för själva dekoder-kretsen, hittade en annan matchande bit som skulle kunna placeras där, men jag har ännu ingen direkt koll på vad det är för (piratkrets?) som sitter i den lådan, men ett annat kort kan tydligen monteras på den platsen, se bild nedan

CirrusLogic som dem "ska" se ut, men når den upp till förväntningarna?
Bild

sämre kopia??
Bild

Som synes så finns endel slående likheter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Usch, Ibm's gamla stationära burkar (för ganska längesen nu) körde med crystal-chip i ljudkortet, och de var iiinge bra, det har lixom bitit sig kvar"

Precis! :lol:

Iofs så kanske man minns just dem för att knappt någon annan gjorde sådana chip.
Andra kanske tänkte "Nää, det låter för illa, det här kan vi inte sälja." :D

Jag tyckte att det tog ett bra tag innan det kom något som lät vettigt.
Jag var van vid ljudet hos Amiga och Mac och det blev en lång väntan på ljudafton när ljudkorten till PC-burkar började utvecklas (dvs få annat än 8bit-ljud). När det sedan kom bra ljudkort så kunde de inte spela in och upp samtidigt. Vissa kunde det, men då fick man köra med 22kHz på uppspelningen. Detta var ändå i andra halvan av 90-talet, men när man tänker tillbaka så känns det som att det lika gärna skulle kunna ha varit väldigt tidigt 80-tal...
Minnen...

CirrusLogic har ju hållit på ett tag nu, så de borde ju ha utvecklat sina chip en hel del.
Om det inte är så så blir man ju annars lite orolig för hur den "sämre kopian" låter...

Iofs så står det ju i länken:
"So my initial conclusion is, if you're looking for a reasonably cheap and small 5.1 decoder with many input options, this is ideal. But, if you want to have perfect sound, you may want to read further."

Problemen verkar mest handla om oljud när man pluggar in den och filter som är lite feldesignade.
Om man ändå ska modda så kan man ju passa på att fixa det också. :)
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Hittade faktiskt lite info om vad som skiljer mellan dessa två kort jag visade ovan..

- DA32UD är det med den "äkta" cirrus-loggan här, men finns/har funnits i flera (äldre?) varianter med samma namn,
- DA32UQ är "cirus logic" -kortet
DA32UD and DA32UQ are Pin-compatible Products
- DA32UQ's price is lower than the price of DA32UD
- The bass management of DA32UD is carried out by inner bass software, and it is acceptable that there are many kinds of bass configuration at the same time, while the bass management of DA32UQ is carried out by hardware.
- DA32UD has internal audio effects, with many kinds of DSP effect options; DA32UQ is only external.
källa:
http://www.hsav.com/englishdoc/da32/hsavd217.pdf

Finns flera varianter av DA32** exempelvis "vf" som har stöd för 7.1, men det kortet är större och mer omfattande än bara själva dekodern.

Att hitta en dekoder som kan hantera TrueHD osv verkar inte lätt dock, blir att bygga uppgraderingsbart :roll:
Skriv svar