Söker Heidenhainkunnig nätkompis (programering)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Hederstedt
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2005, 23:49:58

Söker Heidenhainkunnig nätkompis (programering)

Inlägg av Hederstedt »

Kanske lite fel forum, men jag tror jag har störst chans att hitta någon här.
Jag är en av tre på min arbetsplats som gått newbie-kursen TNC 530.
Jag har även laddat hem sharewareversionen av systemet för att lära mig mer och bättre.
Problemet är att jag kör fast och alla med flerårig erfarenhet på jobbet har antingen gått i pension eller sagt upp sig och dragit från stan.
Chefen klagar inte då alla jobb vi har är tämligen simpla, eller så klurar man lite och jobbar runt eventuella problem.
Men jag vill ju lära mig.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Hmm, jag går på CNC-teknikerprogrammet på Örebro Universitet.
Jag har bara gått knappt ett år men kanske kan vara till nytta i alla fall.
Hederstedt
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2005, 23:49:58

Inlägg av Hederstedt »

Fan va bra. *L*

Jag har lite problem när det gäller radiefräsning runt kanten på en detalj.
Maskinen säger antingen att en yta är fel definierad eller att radien på fräsen är för stor.
Jag köper inte vare sig det ena eller andra och svär.
Då fräsen jag planerar att använda inte har någon spetsradie så lär jag behöva minst 150 skär runt den 30mm höga kanten för att erhålla en ytjämnhet som håller måttet. Skulle avsky att behöva räkna ut alla dessa banor för hand.

Men kanske är det bättre om jag mailar dig filen och en lite mer ingående beskrivning av detaljen och problemet så kan du titta på den själv?
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Okey, jag fattar inte riktigt problemet. Har inte läst så mycket om detta än, bara en CNC-kurs hitintills.

Men...
Skicka mig det du har så ska jag kolla på det. Om jag inte kan lösa problemet så försöker jag frågar jag någon på min praktikplats (Partnertech) 8).
Skriv svar