Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Berätta om dina pågående projekt.
millen

Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Inlägg av millen »

Hej alla elektronikvänner!

Jag gjorde mitt första inlägg för några timmar sedan i jobb-kategorin (jag söker alltså jobb) och blev ombedd att skapa en ny tråd om mitt examensarbete där jag byggt ett styrsystem som möjliggör skogsmaskinskörning med en Sony PlayStation Dualshock 3 gamepad (och i princip vilken annan USB HID enhet som helst).

Lite kort om projektet:

Jag ville pröva något nytt och eftersom man är en gammal "bondlurk" med generna i både skogs- och jordbruksträsket så fick det bli en elektroniklösning inom den branschen. Min bror är skogsentreprenör och klagade på värk i axlar och armar så då var det ju inte mycket annat att göra än att sätta igång och bygga. Ska jag vara ärlig så kan man ju så här i efterhand ifrågasätta om systemet verkligen är användbart, men det är en annan fråga som man kan diskutera. Examensarbetet har trots allt varit otroligt roligt, lärorikt och framför allt tidskrävande.

Systemet består av tre AVR processorer, 10 DC utgångar (pwm:ade), 16 on/off utgångar, RS232 interface, 2 st USB Host interface, 2 st Bluetooth interface (hade lite hopp om att kunna koppla upp mig mot blåtanden i gamepaden men det gick inte), tre mönsterkort och lite annat krimskrams. Eftersom jag inte lyckades ansluta trådlöst mot gamepaden byggde jag två lådor med blåtandskommunikation emellan:
- en liten låda med en AVR MCU, ett USB interface mot gamepaden och en blåtandsmodul
- en stor låda med bla 2 AVR MCU, USB interface (om blåtanden skulle krångla) och en blåtandsodul
Den stora lådan kommunicerar med skogsmaskinen via massor med kablar, och kommunikationen mellan den lilla och den stora lådan sker alltså trådlöst via blåtandsmodulerna.

Vi har testat systemet i skogen och fällt cirka 20 träd med gamepaden som manöverdon. Jag har försökt engagera någon skogsmaskinstillverkare och få någon att fastna för idéen men det har hittills gått trögt. Någon som har någon bra idé kring vad jag ska göra av systemet nu när jag är klar? Vet ni någon som kan vara intresserad av detta "realityspel"?

Lite bilder finns på http://www.melgos.se (jag startade ett litet företag för att kunna göra avdrag på utläggen) och några bilder läggar jag in här:

Den "stora lådan"
Bild

Den "lilla lådan"
Bild

Skogsmaskinen
Bild

Så här såg det ut
Bild

En av blåtandsmodulerna
Bild

Bara för jag gillar elektronik var jag tvungen att även bygga om ett labyrintspel med två servon. Man styr labyrinten med ena joysticken eller med rörelsesensorerna i gamepaden. Labyrinten följer alltså gamepadens "vinkel".
Bild

Ja det var lite kort om mitt examensarbete. Ha en trevlig dag allesammans! Och vet ni någon som behöver detta, eller mig (se min jobbsökningstråd i den kategorin) så hör gärna av er!

MVH
millen
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Inlägg av orvar-e »

Fan va cool!

Önska jag kunde sånt! :D
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Najs.

Och välkommen.

Om din arbetslöshet går dig på nerverna kan du ju alltid hoppa på LED-klockan http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=41732 :P
Johanb

Inlägg av Johanb »

Cool pryl!
Finns det färdiga portar för syrning i skogsmaskinen eller har du varit tvungen att koppla in dig på hydraulventilerna själv?
millen

Inlägg av millen »

Hej!

ToPNoTCH - Det finns hopp om livet, men arbetslöshet är inget vidare. Ja tanken slog mig när jag läste om LED klockan. Efter alla inlägg har man ju en klar konstruktion, jag ska läsa tråden igen och fundera på saken! Tack för tipset!

Johanb - Jag har kopplat signalerna från de ordinarie potentiometerspakarna via relän i mitt system så man kan växla mellan att köra med gamepaden och de vanliga spakarna. Signalerna som styr hydrauliken är enkla DC nivåer som varieras mellan 0,5V och 4,5V, ett enkelt analogt "protokoll" alltså. Jag har funderat på att försöka implementera direktstyrning av magnetventiler från mitt system så man kan använda systemet i andra hydrauliksammanhang men inte kommit dit ännu. Det kanske finns situationer där man vill kunna styra hydraulik med ex en USB-datormus från skrivbordet. Får se var det här projektet slutar. Just nu är att hitta ett jobb det primära.

Ha en trevlig dag!

MVH
millen
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Kul projekt.
Men måste vara lite "grinig gubbe". Var syftet med att styra med gamepad att göra det mera ergonomiskt? Tror inte det blir bättre av att hålla i en gamepad 8 timmar om dagen.
millen

Inlägg av millen »

Hej!

Du får gärna vara kritisk, det är bara bra! Så här var tanken:

Att möjliggöra växling mellan de ordinarie joysticksen och ett alternativt styrdon. Man kan alltså kära några timmar med de vanliga spakarna och sen växla över med en switch. Varierad körställning kan ge bättre ergonomi. Med gamepaden kan man låta händerna villa i knäet och samtidigt ha full koll. Men din synpunkt är helt klart berättigad.

En annan tanke var att enkelt kunna testa andra USB joysticks ute i fält för att sedan eventuellt designa en ny joystick med inspiration av de testade. En ny skogsjoystick kostar cirka 10 tusen, en kommersiell tevespelsjoystick under 500. Det skulle alltså vara lätt att testa olika typer av styrdon. Exempelvis en 3D navigator med 6 frihetsgrader. Då kan man kontrollera hela kranen med ett styrdon istället för 2.

Ytterliggare var tanken att det kanske skulle kunna förkorta inlärningsprocessen hos unga maskinförare. Det kostar uppskattningsvis 1 mille att utbilda en chaufför. Naturligtvis ingår då inte bara maskinkörning, men om man är van att spela tevespel kanske man har lättare att lära sig att köra kranen om man kan använda ett styrdon som man redan känner igen.

De tester som vi gjort kan inte ge svar på något ovanstående påstående eftersom vi testat för lite. Skulle vilja ta fram cirka 5 system och testa på lite längre sikt, men tyvärr har jag inte råd att skala upp projektet på egen hand varför jag försökt hitta någon annan intresserad. Har dock inte lyckats hittills.

Ledsen för det långa svaret!

Ha en bra dag!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kan bara säga att ni är helt inne på rätt spår! Av flera anledningar.
Dels är det ju skitbra att nån tänker på andra lösningar än de befintliga! Ta bara övergången från 6-spak till 2-spak. Sanslös skillnad!
Sen har du helt rätt i att inlärningstiden blir kortare med ett interface som "de unga" är mer vana vid. 6-spak vande jag mig aldrig vid. 2-spak känns mer naturligt, och utan att ens fråga så var det inga problem med vilken spak man körde åt nåt håll för önskad funktion första gången jag testade.

Sen är det ju en annan sak med känslan.. Och där kan jag gärna så ett frö som kanske inte är önskvärd hos alla, och som nog inte är så smidig att bygga, men feedback i spakarna skulle ju vara underbart för en annan som inte kör så ofta! Det var ju den hederliga 6spaken bättre med. Det gick mjukare då.

Keep it up! Är grymt impad av jobbet ni gjort! :tumupp:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jättebra ide!

Nu har jag säkert en massa fördomar - kanske alla ungdomar idag spelar TV-spel - men annars tänker jag mig att en som ska utbilda sig till skogsmaskinförare har mer vana vid att köra traktor än att spela TV-spel... men som sagt... det var nog bara en fördom från en som varken är ung, spelar TV_spel eller är bonde :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Självklart är det större andel "bonnungar" än "stekare" som går en sån utbildning.
Men jag tror att närapå alla ungdomar idag har spelat tv-spel av nåt slag.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag som är frälst i Wii kontrollen tycker det hade varit urkul i en skogsmaskin :)

MEN jag kan se nackdelarna, jobbigt när man stoppar ner kontrollen i fickan och går ut för att fixa något, kranen gör allt för att följa efter ens rörelser :D

(Har själv byggt ett kontrollsystem till en skogsmaskin, men det var ett gammalt hederligt 2 joystick system)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hehe, Wii kontrollen hade ju varit kul. Ser en bild i min skalle med en förare som kör yxhugg i luften inne i maskinen istället för att trycka på en knapp för att fälla ut sågkedjan.
millen

Inlägg av millen »

Kul att ni tror på lite nya idéer. Skogsbranschen är en hårt pressat industri (som alla andra) och något som inte innebär en klar förbättring är inte intressant.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Verkligen ett kul projekt!

Det är alltid kul att se den här typen av projekt på forumet tycker jag.
Inspirerande!

Vill tillägga att min sambo är bond-tös och är uppväxt med både traktor och tvspel.
Hon blev förövrigt lite irriterad när hon läste kommentarerna längre upp om att
bondfolk inte spelar teve spel. :)

EDIT: En fråga förresten, kan du köra maskinen från fjärren också eller
är det bara kranen?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kul bygge, men jag gissar att en säkerhetsguru skulle få hjärtattack om han såg att farliga rörelser styrdes från en gamepad. Dubbla kanaler och sådant krimskrams finns väl knappast i en sådan?
Skriv svar