bilder på verkstäder "mekrum" mm
Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm
Jepp, mycket smidiga men de kostar en slant. Jag köpte mina på Farnell för runt 2000:- om jag inte minns fel.
Tenma 72-8355
Tenma 72-8355
Behövs inte dubbla. Bygg om ett dataagg för fasta spänningar och ta resterande med det variabla. Tycker det är sällan jag behöver något annat än 5/12 + en till, faktist har det aldrig hänt ännu.
Själv har städat för en vecka sen men tyvärr så gick det bakvägen och ett nytt projekt smög sig på och integrerades i och delvis ovanpå det andra, det tredje är också med på ett hörn
Syrran får bära lite projekt också!

Snart ska iaf ett projekt produktionstestas
Själv har städat för en vecka sen men tyvärr så gick det bakvägen och ett nytt projekt smög sig på och integrerades i och delvis ovanpå det andra, det tredje är också med på ett hörn

Syrran får bära lite projekt också!

Snart ska iaf ett projekt produktionstestas

I mitt föräldrahem har jag fått en arbetsbänk i ett hobbyrum/verkstad. Såhär såg det ut för inte så länge sedan. Hyfsat städat, dock är lödstationen på vift.

Sen har vi studentlägenheten. Här blir det mest prototypande på protoboard och programmering av mikrokontrollers, när det finns tid.

Den uppmärksamme ser att vissa saker finns på båda bilderna, hemmabyggt nätagg, röd multimeter och miniräknare.
edit: minskade bildestorleken till regelrätt storlek (hade av mistag sett till att höjden och inte bredden blev mindre än 700 pixlar.

Sen har vi studentlägenheten. Här blir det mest prototypande på protoboard och programmering av mikrokontrollers, när det finns tid.

Den uppmärksamme ser att vissa saker finns på båda bilderna, hemmabyggt nätagg, röd multimeter och miniräknare.
edit: minskade bildestorleken till regelrätt storlek (hade av mistag sett till att höjden och inte bredden blev mindre än 700 pixlar.
Senast redigerad av PERfect 7 april 2010, 16:28:04, redigerad totalt 1 gång.
Ursäkta, men varför är det så jävla svårt att göra bilderna i en tillåten storlek???
Om jag låter ilsk, så är det för att det inte är varken första eller andra gången det händer, utan femtielfte gången. Trots tydliga anvisningar både i reglerna och när man postar sitt inlägg!
Om jag låter ilsk, så är det för att det inte är varken första eller andra gången det händer, utan femtielfte gången. Trots tydliga anvisningar både i reglerna och när man postar sitt inlägg!
Glenn: Japp, fick från skolan eftersom batteriet i minneskretsen tagit slut. Men det har jag fixat med egen batteridrift som går in när oscilloskopet stängs av.
Här kommer mitt bidrag. Halva mitt arbetsrum i lägenheten har successivt blivit mer o mer elektronik-labb..
Jag tror bänken är ett tapetserarbord, det har visat sig väldigt stabilt för sitt låga pris
Två garderober fanns där också. Den ena har jag plockat bort dörren på och gjort till "apparat-rack", i den andra
har jag komponent-lagret. Pappkartongerna är fulla med påsar med godis.
I hyllan står en HP 1631D-logikanalysator och ett väldigt basic oscilloskop. Jag behöver köpa på mig mer grejer...
Främst kanske en funktionsgenerator. Börjar bli jobbigt att sno ihop 555:or o dyl så fort man vill ha lite pulser.
Sen hade någon form av hylla ovanför bordet varit fint också.
Utöver detta har jag ett rymligt källarförråd med mer skrot. Bl.a. har jag troligen Sveriges största relä-lager i privat ägo
På arbetsbänken är det för aftonen virning som står på programmet. Notera virpistol och andra nödvändiga attribut
Jag tror bänken är ett tapetserarbord, det har visat sig väldigt stabilt för sitt låga pris

Två garderober fanns där också. Den ena har jag plockat bort dörren på och gjort till "apparat-rack", i den andra
har jag komponent-lagret. Pappkartongerna är fulla med påsar med godis.
I hyllan står en HP 1631D-logikanalysator och ett väldigt basic oscilloskop. Jag behöver köpa på mig mer grejer...
Främst kanske en funktionsgenerator. Börjar bli jobbigt att sno ihop 555:or o dyl så fort man vill ha lite pulser.
Sen hade någon form av hylla ovanför bordet varit fint också.
Utöver detta har jag ett rymligt källarförråd med mer skrot. Bl.a. har jag troligen Sveriges största relä-lager i privat ägo

På arbetsbänken är det för aftonen virning som står på programmet. Notera virpistol och andra nödvändiga attribut

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här är min lekstuga. Det blev lite mer plats för pyssel sen vi köpte huset 

"Bakom" kameran byggs just nu en arbetsbänk till för div maskiner så som
bandsåg, pelarborr etc.
EDIT: Jag valde att behandla bilderna och göra de svartvita för att
dölja den usla kvalitén på min kamera.

"Bakom" kameran byggs just nu en arbetsbänk till för div maskiner så som
bandsåg, pelarborr etc.
EDIT: Jag valde att behandla bilderna och göra de svartvita för att
dölja den usla kvalitén på min kamera.
He he, lite bättre plats än det rummet du hade i lägenheten va 

En detalj, rummet är eg inte så stort, resten är fönster och hyllor. Bänken är en hobbybänk från Treston som jag satte en bredare bänkskiva (IKEA) på.

Labbet på bordet är min GPIB->USB omvandlare som läser DMMen och räknaren uppe till höger och visar data på skärmen. Skärmen sitter med en arm, från Kjell, datorn står i en u-profil, fastskruvad i bordsbenen och tangentbordet ligger på en extratunn (specialbyggd) utdragsskiva för att man skall rymmas under med benen.

Labbet på bordet är min GPIB->USB omvandlare som läser DMMen och räknaren uppe till höger och visar data på skärmen. Skärmen sitter med en arm, från Kjell, datorn står i en u-profil, fastskruvad i bordsbenen och tangentbordet ligger på en extratunn (specialbyggd) utdragsskiva för att man skall rymmas under med benen.
PerE: Hehe, jo det kan man ju säga.
Ett plus med minimal verkstadsyta är ju att man blir ruggit vass på 3D-tetris.
För er som inte vet hur jag hade det förr så kan man säga att det mesta ni ser på
bilderna var huserat på en yta av ca 10m2 i en lägenhet på totalt 53m2.
Inräknat i den ytan fanns också en liten studio på ca 20m2.
Boyta för två kurrpåsar samt flickvän ca 15m2, resten kök/dass.
Ett plus med minimal verkstadsyta är ju att man blir ruggit vass på 3D-tetris.
För er som inte vet hur jag hade det förr så kan man säga att det mesta ni ser på
bilderna var huserat på en yta av ca 10m2 i en lägenhet på totalt 53m2.
Inräknat i den ytan fanns också en liten studio på ca 20m2.
Boyta för två kurrpåsar samt flickvän ca 15m2, resten kök/dass.

Det var en omfattande flickvän!samt flickvän ca 15m2

Edit: Vi flyttade från 63m2 till 200m2+källare. En viss skillnad.
Hehe, oops.
flyttade från 63m2 till 200m2+källare. En viss skillnad
Ja, det är underbart
flyttade från 63m2 till 200m2+källare. En viss skillnad
Ja, det är underbart