Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Asp

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Ok, men jag ska lägga motståndet mellan gul och jord? Är inte det samma som att lägga ett motstånd över polerna på batteriet? Gul är ju bara matning därifrån? Jag ska inte koppla motståndet någonstans på nya givaren eller i transistorkretsen?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Var det inte att du skulle försöka dra ner signalen! Sätt du motståndet mellan signalledaren och gnd. Med de motståndsvärden som prote föreslog kan du inte förstöra något, så det är säkert att prova på det sättet. Även om du sätter motstånden mellan signal och plus förstör du inget.

Men det är som du säger mellan + och gnd gör de ingen nytta.
Asp

Inlägg av Asp »

Dvs från rosa till jord eller?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp, rosa och jord.

Protte
Asp

Inlägg av Asp »

Nu är lite jobbig med er, men frågar man inte så får man inte veta :)

Skall jag koppla före eller efter motståndet jag har? Samt, jag försvagar inte signalen till ordinarie elektroniken? Det spelar iofs kanske ingen roll om den får hastighetssignalen, men jag kan kanske får felkoder pga att den får nog signal från givaren?
Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1 till -0V.

Protte, vi kämpar tills det fungerar/kan konstateras att det är omöjligt.
Asp

Inlägg av Asp »

Allright,

Har nu testat att koppla på motstånd. Blev ingen skillnad med varken 1 eller 5 parallellt. Hade tyvärr inte fler. Signalen ser exakt likadan ut i oscilloskopet oavsett hur många motstånd jag har.

Hur funkar det, kommer det att bli bättre och bättre ju fler motstånd jag använder till en viss gräns, eller kommer det bara att fungerar här jag hittar rätt antal motstånd och bara då?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan du fota oscilloscopbilden och rita in var du har 0V.
Asp

Inlägg av Asp »

Får se om jag hinner förbi imorrn, då kan jag fota på oscilloskopet så får ni se. :)
Asp

Inlägg av Asp »

Har haft en superstressig dag så hann bara springa in och fota som snabbast. Nu sitter jag på jobbet och laddar upp bilderna i smyg. :D Använder nu ett antikt oscilloskop så bilderna blir kanske inte lika tydliga som de tidigare i tråden, men hoppas att det ska gå o uttyda något :)

http://www.4event.se/r1/osc1.JPG
Den första bilden visar signalen mätt på jord och signalen från halleffektsgivaren. En ruta är här 1V så det är alltså ett utslag på nästan 5V, fyrkantsvåg.

http://www.4event.se/r1/osc2.JPG
Bild två visar signalen mätt på nya mätarens vita och röda kabel(som är anslutna till transistorns emitter och kollektor). 1 ruta = 1 volt.
Inte riktigt lika prydlig som signalen som skickas in på transistorns bas-ben?

http://www.4event.se/r1/osc3.JPG
Bild på vad som verkar vara problemet, försökte fota ett intervall där jag accelerar där hjulets(frekvensen) accelererar, amplituden blir mindre med ökas frekvens. 1 ruta = 1 volt.

Är bilderna för dåliga eller inte på rätt saker så får ni säga till så ska jag se vad jag kan göra.

- Jonathan
Asp

Inlägg av Asp »

Det verkar som att signalen på bild nummer två i förra inlägget är likadan som signalen på Sida ett i den här tråden direkt efter att kretsen upphör att vara sluten. Spänningen faller inte rakt ner utan dalar neråt. (Nu har jag råkat mäta med plus på minus vid andra mättillfället så mätresultatet på bild 2 blev tvärt om, men jag antar att det kvittar).

Beror detta på att elektroniken i själva mätaren inte släpper spänningen nog snabbt? Går det att hjälpa den på vägen genom ett motstånd på signalkabeln(alltså på vita kabeln till nya mätaren, inte rosa som tidigare provat) till -0V så att den "dränerar ur" kvarvarande ström lite snabbare?
Skriv svar