6550 vs KT88

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SM3BDZ

6550 vs KT88

Inlägg av SM3BDZ »

Vad säger ni om skillnaden på dessa rör, i ljudhänseende?
Presenteras ofta som ekvivalenta men min upplevelse är att de ändå "låter" lite olika. Rent subjektivt tycker jag t ex att 6550 har en lite mjukare/varmare karaktär än KT88 som blir lite hårdare/kallare. De sammanhang jag har gjort iakttagelsen i, är som förstärkare för musikinstrument. Möjligen blir det annorlunda i Hifi-applikationer...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: 6550 vs KT88

Inlägg av HUGGBÄVERN »

KT88 klarar mer spänning på skärmgallret och 6550 klarar inte så mycket spänning. Man får se upp när triod- eller UL-kopplar alltså. Eller pentodkopplar med för den delen.

Ljudet beror ju mycket på hur du styr rören, och de har fix eller flytande bias, och de går i klass A eller AB, vilka utgångstransformatorer du har osv osv.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Hej och tack för svaret!

Jo, så är det förstås. I det här fallet så gäller det en 40W förstärkare till Hammondorgel (Leslie) där det i original sitter 6550. Det är en klass AB förstärkare med auto/katod-bias (25V). Det är i denna som jag har testat KT88 och alltså under samma driftsbetingelser. Nåväl, ljudupplevelser är förvisso subjektiva men blev nyfiken på synpunkter/erfarenheter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har bara kört med 6550 i ett SE-steg men eftersom det blev en nödlösning hade jag på tok för lågt B+ för att få något kraftfullt.
Jag har läst/hört om alla sorters upplevelser där ömsom 6550 och ömsom KT88 lyfts till skyarna.
Givetvis ska det vara Svetlanas rör, men ryssarna är ju bäst, det vet ju alla. :tumupp: 8)
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Jag har också sett lite olika, och motstridiga, omdömen på nätet. Det verkar inte vara så många "rörpulare" i forumet... Vi kanske tillhör samma (och sista?) generation... :)

Rörande hälsningar från en -53:a!
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Har tyvärr ingenting att tillägga gällande ljudkaraktär KT88 gentemot 6550. Tänkte bara flika in att här har ni en -82a som pysslar en hel del med rörprylar, så några "yngre" finns det som håller på. Men ja kan ju inte påstå att man råkar på likasinnade i samma ålder speciellt ofta :)

/Oskar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SM3BDZ skrev:Rörande hälsningar från en -53:a!
Du med - vi som fått de sämsta pensionsavtalen. :doubt:

Faktiskt, rören har fått en renässans. Jag tror det började släppa i mitten på 80-talet och sedan har det varit utförsbacke.

Ska ni ge er ut på detta gungfly kanske ni (SM3DDZ och Oskar), ska börja bunkra upp rör.
Kolla med Radiomuséet i Göteborg och www.tubesandmore.com. Skaffa gärna lite udda rör.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Någon tröst att det finns olycksbröder i alla fall...eller kanske inte... :doubt:

Jodå, visst kommer rören att leva kvar i någon omfattning. Inte minst bland musiker, där de har en självklar status men även i andra sammanhang, sändarrör t ex. Visst är det klokt att förse sig med ett litet rörlager. Själv har jag under åren bunkrat upp med de vanligaste men även en del udda. Bland de udda finns kanske mest sändarrör av diverse typer.

Eftersom jag även håller på med amatörradio, så har det blivit några rörslutsteg under åren. Det finns ju relativt gott om ryska nytillverkade men även NOS fortfarande (Kina ska vi kanske inte orda så mycket om). Byggde ett PA för 14-15 år sedan med ett gammalt Philips rör, QBL5/3500, det kommer nog att hålla min tid ut - minst! Det är gjort för att gå med fulla data i princip dygnet runt (TV- och FM-sändare), så mina små morse-duttar bekommer dem inte särskilt mycket... :)

Kul att du gillar att bygga med rör Oskar, vi håller fanan högt! :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det finns väl några "unga" som gillar rör fortfarande

jag får väl räkna mig själv i den skaran även om jag börjar närma mig 25

men ålder är ju relativt
Skriv svar