störningsproblem med tempsensor lm35dz
störningsproblem med tempsensor lm35dz
Har en tempsensor lm35dz som jag satt framför ett litet element som sitter i en avfuktare, men har problem då jag får mkt störningar på signalen. hur gör jag för att få bort så mkt störningar så möjlgt? har en skärmad kabel men sista 6cm på kabeln är inte skärmad, kan det g upphov till mkt störningar? hm svårt att förklara..
Re: störningsproblem med tempsensor lm35dz
skärma hela vägen
sätt avstörningskondensator på matningen och en mindre på signalen
börja med en sak i sändern och kolla vad som händer med störningarna för vart steg
för att testa skärm kan man annvända vanlig aluminiumfolie
sätt avstörningskondensator på matningen och en mindre på signalen
börja med en sak i sändern och kolla vad som händer med störningarna för vart steg
för att testa skärm kan man annvända vanlig aluminiumfolie
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hur lång är kabeln?
Vad är temperatursensorn kopplad till?
Sätt en kondensator på 1µF (0,2 - 1µF går bra) över signalen och en lite större över matningspänningen.
Ett motstånd (på några hundra ohm) över signalen (då i serie med kondingen) kan också göra susen, beroende på typ/längd av kabel och vad som sitter i andra änden.
edit: Grym var snabbare.
Vad är temperatursensorn kopplad till?
Sätt en kondensator på 1µF (0,2 - 1µF går bra) över signalen och en lite större över matningspänningen.
Ett motstånd (på några hundra ohm) över signalen (då i serie med kondingen) kan också göra susen, beroende på typ/längd av kabel och vad som sitter i andra änden.
edit: Grym var snabbare.
AA tack för svar, kabeln är ca 2m lång, och går direkt in i en A/D modul till en mitsubishi plc fx2n
nu har jag lite att testa,
nu har jag lite att testa,