Fuktskadad mobil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av Borre »

Det är visst ekonomiskt att låta en lastbil rulla 100k mil. Kanske inte en liten och gammal skotbil som du ägde, men för större bilar som drar in lite pengar är det så.
Har lite insyn i ett större åkeri och de har som mål att byta bilarna vid 80-90k, innan det blir att för stora fel och reparationer på dem. Många andra kör bilarna mycket lägre än så, 150k är inte ovanligt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av blueint »

Kanske man kunde göra ett hack med mobiltelefoner. Öppna, lacka, stäng. Så kanske dom håller längre?

Sen tippar jag på att problemet är över hela prislinjen. Problemet är att konsumenter tror "att det ska vara så". När man står i butik är väl valet mellan en dyr eller en billig mobiltelefon som går sönder lika fort.. :vissla:
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av tusse »

Bilder från mobilen:

Det finns ju en del som kan detta med mobiler och fukt. Har haft en av skärmplåtarna i vatten (salt) i ett par dagar men inte lyckats få dom att se mer skadade ut. Bild två är något kladd på skalet till mobilen, det är torrt och och finns på samma ställe som skadan på kortet. Någon som vet vad det kan vara.
BildBild
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av AndLi »

Borre skrev:Det är visst ekonomiskt att låta en lastbil rulla 100k mil. Kanske inte en liten och gammal skotbil som du ägde, men för större bilar som drar in lite pengar är det så.
Har lite insyn i ett större åkeri och de har som mål att byta bilarna vid 80-90k, innan det blir att för stora fel och reparationer på dem. Många andra kör bilarna mycket lägre än så, 150k är inte ovanligt.
Jag har inte påstått att det inte är ekonomiskt att låta en lastbil som går i yrkessam trafik rulla +100 kmil. Vad jag protesterade emot var att man skulle konstruera personbilar så att de höll 100 000 mil.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av hcb »

Jämförelsen mellan antalet rullade mil för lastbilar resp. personbilar är ju inte heller helt rättvist---jag skulle tro att i alla fall större[1] lastbilars körcykel är bra mycket bättre för motorerna än en den för en typisk privatbil.

[1] Dock kan jag föreställa mig att distributionsbilar lever ett hårt liv i alla avseenden.
Skriv svar