Fuktskadad mobil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ag
Inlägg: 29
Blev medlem: 9 juni 2003, 19:42:02

Fuktskadad mobil

Inlägg av ag »

På min mobil, sony ericsson t68i, hängde sig nollan allt som oftast, dvs det tog ett tag innan den kom, fick trycka som en vilde.
Jag lämnade in den hos Vodafone Stores som skulle fixa det, dock om den var fuktskadad så gällde inga garantier.
Nu har de ringt och sagt att den är fuktskadad och går ej att laga.

Nån som har någon elektronisk förklaring om hur detta kan höra ihop?

Andreas
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hörde någon som fick rätt när tillverkaren hävdade att telefonen var fuktskadad. Om telefonen får fuktskda vid normalt användande så är det ett garantifel. Jag antar att du inte har utsatt den för fukt medvetet. Och att det inte står i instruktionen att du inte får använda den utomhus. Då kan det funka att bråka. Men jag har hört fler som har samma problem med T68. Jag tror inte att det är fukt. Det låter mer som ett utslitet tangentbord.
Du måste ju iafa kunna kräva att få tillbaka en telefon som funkar lika bra som den du lämnar in.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

lite konstigt fel om det skulle vara fuktskada tycker jag..

badade med min nokia 3210 förnån månad sen, efter att få ha torkat i några dar funkade dne perfekt igen..
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Vanliga mobiler för kontorsbruk är jättekänsliga.
Själv har jag en R310s som tål fukt (jobbar i Marinen).

Annars tål de oftast inte ens att man har dem i fickan om man har täta kläder pga kondens. Så dog min förra mobil i alla fall.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo så illa är det. men efter som det anses vara normalt att ha den i fickan, och det inte står att man inte får det. Så kan det gå att få det på garantin iafa.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Altså ni som klagar på att telefoner är fuktskadade etc. och påstår att ni inte haft den i närheten av nått blött borde tänka om lite. Jag har själv jobbat som servicetekniker på Anovo Nordic, de lagar bl.a Siemens trådlösa telefoner. Jag pysslade med det senare. Och jag kan säga att vi som tekniker skiter fullständigt i om företaget förlorar lite på att laga en telefon. Säger de att en telefon är fuktskadad så är den fuktskadad.

När jag jobbade med detta så fick en del andra telefoner med lite intressanta fel. En telefon innehöll piss, och ägaren blånekade. Det luktade och var gult...

På en annan telefon var kretskorten helt svarta. Efter några telefonsamtal kom de fram till att ägaren tappat telefonen i diskhon och sedan stoppat den i micron för att torka den.

Och tro mig, det märks om telefonens ägare rökt inomhus. Det är som man får kväljningar.

Och vill du h tillbaks telefonen kommer du få betala för det, eftersom att du skickade in den på garantirep, även fast garantin inte täckte felet.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag har haft mängder med problem med mina telefoner och varje gång så har jag skickat in den på reklamering och antingen fått den lagad eller utbytt utan några problem och utan kostnader.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Bra idé att torka en mobil i mikron :roll: :lol:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

lord_dubbdäck skrev:Altså ni som klagar på att telefoner är fuktskadade etc. och påstår att ni inte haft den i närheten av nått blött borde tänka om lite. Jag har själv jobbat som servicetekniker på Anovo Nordic, de lagar bl.a Siemens trådlösa telefoner. Jag pysslade med det senare. Och jag kan säga att vi som tekniker skiter fullständigt i om företaget förlorar lite på att laga en telefon. Säger de att en telefon är fuktskadad så är den fuktskadad.

När jag jobbade med detta så fick en del andra telefoner med lite intressanta fel. En telefon innehöll piss, och ägaren blånekade. Det luktade och var gult...

På en annan telefon var kretskorten helt svarta. Efter några telefonsamtal kom de fram till att ägaren tappat telefonen i diskhon och sedan stoppat den i micron för att torka den.

Och tro mig, det märks om telefonens ägare rökt inomhus. Det är som man får kväljningar.

Och vill du h tillbaks telefonen kommer du få betala för det, eftersom att du skickade in den på garantirep, även fast garantin inte täckte felet.
min pappa jobbade på anovo nordic förut, fast i Västerås. Men jag vet inte om det ägdes av anovo då. Det hette Teliservice förut.

Det är lite tråkigt det där med att man skickar in och om det inte är fel på den så får man betala massor + frakten.

Jag tror inte det krävs så mycket för att det ska bli fuktskada. Det krävs bara att det blir en liten kortslutning mellan två ben och de dör.

Mullemeck: ag har ju troligtvis använt den när den varit fuktigt och har redan skadat telefonen. Om man vet att telefonen är blöt och den är avständ och sedan torkar är det nästan inga problem. Jag hade en tv ute på balkongen i ett par år, nästan inget skydd och lät den torka en vecka inomhus. Den har fungerat i 3 år till nu. TVn är ungefär 10 år :D Det var innan man använde 38khz modulering på IR signalen
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jo helt sjukt.

Jag jobbade ju som servicetekniker i två månader bara. Och jag känner några som jobbat i support för datorfirmor. Detta kombinerat med vissa sidor man sett på Internet gör att man ibland starkt betvivlar allmänhetens intellekt. :roll:

EDIT: EagleSpirit ja det stämmer. Hette Teli Service förut i Gävle åxå. Anovo är tydligen nåt franskt internationellt företag som köpte upp Teli.
ag
Inlägg: 29
Blev medlem: 9 juni 2003, 19:42:02

Inlägg av ag »

Jaja, tyckte det var ett konstigt fel, att nollan slutar fungera av en fuktskada, borde ju vara värre.
Saken är den att jag även har en Vodafone-försäkring så jag får nu betala en självrisk på 500kr, och skall då få en ny telefon.
Vilket kan jämföras med att det skulle kosta 350kr att få tillbaka min befintliga.
Lite tråkigt att förlora den informationen man hade på telefonen dock, bokmärken, inställningar etc.
Nu skall man försöka komma på när fuktskadan uppstod.

Andreas
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

det räcker att man slänger ned telefonen ibland fuktiga jympakläder. eller tappar den i snön, eller har handsvett ,eller torkar av den med disktrasan.
i extremfallen tappat den i sjön eller soppaskålen och spolat av den under vattenkranen. ja listan kan jag göra jätte lång. det är ju inte unikt att mobiltelefoner sabbas av fukt, det gör ju även kameror och videokameror.
i vissa fall kan det räcka med att man kommer in från utetemperatur med minusgrader så är kondensen framme, det vet alla som har glasögon hur dimmiga de kan bli på glaset.
tyvärr så verkar det som mobiltillverkarna slutar upp att göra mer täta och tåligare telefoner. och bara släpper ut modetrendigt skit. så jag tycker att vi som konsumenter har satt oss själva i denna sittsen. tacka vet jag älgläppen ,den höll som innebandy boll i 5 matcher innan läppen gick av. men förövrigt så fungerade den. och du ag jag skulle ha bett dem att visa mig var fuckten hade angripit tfn innan jag gav mig. för om det bara var en knapp som inte funkade så borde det ha gått att reparera den. det är i de fall som elektroniken har gått sönder eller att det blivit fukt under ytmonterade ic-kretsar som det inte är lönsamt att reparera. och strömbrytarna är ju förenklat , två punkter på kretskortet som skall kortslutas med ledande gummi , som är den såkallade knappen. mellan gummit och kortet så finns det ofta en film som skyddar runt punkterna. kommer det oxid (salter) osv och lägger sig där så kan det hindra att det blir kontackt. men offta går det att tvätta bort med ren alkohol.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av tusse »

Lämnar in min mobil på NetOnNet ( Anovo ) för garanti rep, skärm fungerar inte i övrig verkar den ok det går att ringa till den. Får efter några dagar ett brev från NetOnNet där man berättar att den inte kommer att åtgärdas på grund av yttre åverkan.
Erbjuds retur av telefon utan åtgärd 206 :-+ frakt eller att dom förstör den för 69:- .
Vätskeskadad telefon var förklaringen.
Jag begär telefon i retur och får betala 188 :- för att få ut den.
Stoppar telefon i innerfickan och åker hem där jag direkt öppnar den, det är nu synlig fukt i telefon som jag torkar upp med en hårtork. Hur det kunde vara fukt kvar i den kan jag inte förklara, har ju legat på verkstan i flera dagar. Kan ju vara att den transporterats med lastbil mellan verkstad och butik.
Tittar i telefon om jag kan se några synliga fel, det visar sig att kontakten till skärm inte sitter på plats. Trycker dit den och telefon fungerar fullt ut. Kontaktar butik och verkstad men dom bara hänvisar till att den har varit fuktig vilket detta fel knappast berodde på.

Förbenad men med en fungerade mobil.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av JimmyAndersson »

När jag skottade snö på altantaket så fylldes fickorna av snö. När jag upptäckte det så tog jag upp telefonen (Nokia 3120) och såg att kontakterna bak var täckta av packad snö. Mobilen hade bara stängt av sig och efter att ha fått legat och torka inomhus en timma så fungerar den nu perfekt igen. :)

Sambons 2 timmar gamla kamera välte (med stativ och allt) rätt ner i 30cm snö.
Jag plockade bort batteri och minneskort och lät objektivet vara "inzoomat" på max.
Torkade med hårtork och lät den vila ett dygn. Den fungerade också perfekt efteråt.

Så snö verkar inte vara riktigt lika illa som vatten.
nojan
Inlägg: 102
Blev medlem: 5 februari 2006, 19:03:53
Ort: Borlänge

Re: Fuktskadad mobil

Inlägg av nojan »

Jag har jobbat inom telefonsupport. Åtminstonde för den tillverkaren jag jobbade för så var det så att om telefonen var fuktskadad så fick inte verkstaden betalt för servicearbetet. Detta för att det inte var ett garantifall. Så de rykten om att verkstaden fejkar vattenskada för att slippa laga telefonen stämmer inte, då de går med förlust för varje fuktskadad telefon de får in.

Den andra faktorn som gör att verkstaden inte reperarer fuktskadade telefoner är att de inte kan garantera att reperationen kommer hålla. Jag menar det kanske kan reperar det den är inne för, exempelvis lös kabel till kameran. Men vad händer om två månader när den fukt som har varit dold under en ytmonterad krets slutligen letar sig in i kretsen och slår ut, exempelvis VGA-omvandligen för kameran. Vips så är kameran ickefungerande igen och ägaren blir upprörd för att serviceverkstaden/tillverkaren har "klantat" sig. Vilket denne för i övrigt kommer skälla ut supporten för :roll:
Skriv svar