Hjälp med problem vid lödning av flexkabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
El-Björn

Hjälp med problem vid lödning av flexkabel

Inlägg av El-Björn »

Jag tänkte ge mig på att reparera informationsdisplayen i vår SAAB 9-3 då det var en massa döda pixlar. Metoden finns beskriven här och här.

I den andra länken på den första bilden syns den vita flexkabeln som jag gav mig på. Jag såg inte paddarna under kabeln då kabeln ligger längre ner på kretskortet i vår display, men jag tänkte att det skulle gå att löda rakt genom lim och plast. Men jag tror jag värmde för mycket och smälte lite mer än bara lim och plast... Resultatet blev nedslående för att uttrycka sig milt.

Kabeln verkar vara av antingen otroligt klen typ eller så är det ledande färg utskrivet på plasten?

Frågan är vad jag kan göra nu? Jag kan knappast byta ut kabeln då den i andra änden är limmad på display-glaset, och där kan man knappast löda något?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Klipp av den skadade biten och skarva med en klämmlist/bandkabel, löd bandkabeln till kortet.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

hej!

skulle du kunna ta ett par bilder? kanche kan hjälpa dig.

/nsbvzy
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Tack för era svar!

Jag var nere i verkstaden idag och pillade lite och lyckades få liv i några enstaka pixlar igen, men bra blev det inte. Jag orkade inte ta med mig kameran idag, jag hoppas att jag orkar det imorgon!

Vad är det för klämlist du nämner Andy?
Krogis
Kontakt:

Re: Hjälp med problem vid lödning av flexkabel

Inlägg av Krogis »

Jag har samma problem, fast min har lossnat från displayen också. Jag förstår inte riktigt hur det blir kontakt på själva displayen. Jag har testat löda & även mäta där det ser ut som om det är nån form av kontakt på själva displayen utan resultat. Har börjat fundera på om det inte är kontakt utan att det är elektromagnetismen som gör det från sladdarna? Jag har 1mm sladdar som jag klippt ut o lött fast i kortet men vet inte hur jag ska göra för att fästa dem i displayen helt enkelt...
Skriv svar