Mera ledsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

hebbe skrev:När du säger 60 punkter, skall du göra en klocka (med visare)?
Jo, en klocka är nog tanken så länge. Fast man kan ju alltid rita en smilegubbe eller så oxo...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Re: Mera ledsnurra

Inlägg av matseng »

Jag fick lite tid i går kväll att pillra vidare på snurran.

BildStörre bild
Så nu sitter en AT90S2313-10 överklockad till 12 MHz, en 1000 uF konding för glappkontaktsutjämning och en ISP-kontakt monterat på kortet. Jag hade ingen 10 Mhz kristall liggande så valet stod mellan en 4.9152 och 12 meggahertzare. Det verkar som om den går fint på 12. Jag har inte satt på nån 5-volts stabb på kortet ännu, så korter matar jag med 5 volt direkt och fläktmotorn med 12 separat istället för att ha en gemensam strömförsörjning för båda.

BildStörre bild
Eftersom jag inte har satt dit något för att känna av varvtalet så att displayen kan bli synkroniserad med snurrandet så duger den mest för att visa roliga mönster med ännu. Här blinkar jag binärt med lysdioderna bara.

Ho-hum.... När jag haft igång snurran ett par minuter så börjar det lukta lite varmt om fläkten. Det var det jag var rädd för. En fläktmotor, särkskilt om den är belastad, behöver kylning. Och här har jag tagit bort fläkvingarna från den.... Spolarna i motorn var såpass varma att jag inte kunde ta på dom.

Detta innebär att jag inte kan använda snurran mer än i korta perioder, men jag ska ta mig tusan göra färdigt den iallfall. Om inte annat bara för att kunna säga att jag faktiskt gjort och en snurra och inte bara en 'början'.
Senast redigerad av matseng 9 februari 2006, 15:37:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Du kanske kan köra PWM på motorn så att den inte går lika snabbt. Så om du inte behöver ha den snurande till max så sparar du både energi och motorn blir inte lika varm.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Blir det nån skillnad på den interna värmeutvecklingen mellan att PWM'a bort 33% av energin vid 12 volt mot att sänka spänningen till 8 volt?

Hastighetsskillnad? Vridmoment? Värmeutveckling?

Jag har ingen aning, ska leta lite på webben och se om jag hittar något.
NewCurrent
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 maj 2003, 18:31:34

Radio Modul?

Inlägg av NewCurrent »

$tiff: Var kan man hitta dessa Radiomoduler du/ni använder? Har provat de som Kjell & Co säljer (AM) men de fungerar inte särskilt bra. Läste någonstans att du/ni hade kommit över FM-Moduler.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Montera fast ett par fenor som vispar runt luften under fläkten då. Det kanske hjälper. Iof så ökar ju motorns effekt men det kanske lönar sig ändå...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> NewCurrent

Nej, Kjell & Co-modulerna var ingen höjdare.
Vi fick tag på våra genom "dumbo", före detta medlem av forumet. Han jobbade med sådana och var såpass snäll att vi fick köpa ett gäng till ett förmånligt pris.

De fick var av den här och den här modellen. Av vad vi hittills har erfarit, fungerar de alldeles utmärkt!

>> matseng
Det undrar jag med, om det är någon skillnad på PWM-regulering och vanlig spänningsregulering med avseende på motorn. Jag tänker iaf spänningsregulera min motor med en klassisk LM317 :D
PWM är bara omständigt och genererar en massa pip :?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Om jag förstår min gamla kurslitteratur rätt så verkar det som att Varvtalet är linjärt mot spänningen. Däremot verkar det som vridmomentet är växer med kvadraten av spänningen. Vilket borde innebära att vridmomentet blir större vid pwm då (2/3*V)^2 < 2/3*V^2.

Kanske......

Värmeutvecklingen bör bli densamma i båda fallen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fläktar är sällan en vanlig DC-motor. ofta är det någon typ av synkronmotor. Då kan det bero på hur styrningen är uppbyggd.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Visst fan..., det är ju alldeles riktigt, tänkte inte på det.
Skriv svar