Jag funderar på om man brukar få ut 1PPS signalen från gps modulerna även om dom tappar sin täckning eller om den är helt beroende av signalen från satelliterna?
Tänkte nämligen utnyttja den signalen för att på ett enkelt sätt hålla tiden i ett bygge och det vore riktigt bra om den fortsätter att hålla takten någorlunda även utan mottagning.
Har kollat i några olika datablad men inte hittat något om just dethär men det är möjligt att jag kan ha missat det med.
1PPS signal från GPS även utan motagning?
Re: 1PPS signal från GPS även utan motagning?
Det skiljer nog från GPS till GPS. Jag kollade upp hur det fungerar på de två jag hade tillhands idag.
Jupiter 11 ger PPS direkt utan att behöva ansluta antenn ens.
Jupiter 31 ger ingen PPS förräns den har så pass bra täckning att den börjar ge ut meddelande 52 när man kör SiRF. Men har den väl fått det kan man rycka ur antennen och den fortsätter skicka PPS.
Hur noggrannheten blir utan antenn vet jag inte och jag körde bara en kort stund så det är möjligt att PPS:en försvinner eller att GPS:en startar om efter ett tag.
Om intresse finns kan jag ev kolla upp imorgon hur Lassen LP GPS fungerar också.
Jupiter 11 ger PPS direkt utan att behöva ansluta antenn ens.
Jupiter 31 ger ingen PPS förräns den har så pass bra täckning att den börjar ge ut meddelande 52 när man kör SiRF. Men har den väl fått det kan man rycka ur antennen och den fortsätter skicka PPS.
Hur noggrannheten blir utan antenn vet jag inte och jag körde bara en kort stund så det är möjligt att PPS:en försvinner eller att GPS:en startar om efter ett tag.
Om intresse finns kan jag ev kolla upp imorgon hur Lassen LP GPS fungerar också.
den stora frågan är vad du tycker är någurlunda i frekvens?
en metod som annvända är att ha en kristall i ugn och har den i en vco kontroll
och ha den pll'ad mot gps´n
det är enkelt
men sedan så låser man pllspänningen om man tappar gpsmottagningen , om allt stämmer så har man ganska bra koll på frekvensen , om allt hunnit stabilisera sig innan gps'en tappar signalen
en metod som annvända är att ha en kristall i ugn och har den i en vco kontroll
och ha den pll'ad mot gps´n
det är enkelt
men sedan så låser man pllspänningen om man tappar gpsmottagningen , om allt stämmer så har man ganska bra koll på frekvensen , om allt hunnit stabilisera sig innan gps'en tappar signalen
Nu har jag inte hela projektet klart för mig men är det inte enklare att ta en RTC från ett gammalt moderkort?
Tack för svaren,
Nogranheten behöver inte vara extremt hög så om den bara fortsätter ge ut PPS signalerna så duger troligtvis GPS'ens interna klocka bra.
Ska ha en GPS till projektet för positionering, men den kan/behöver inte användas hela tiden.
Nogranheten behöver inte vara extremt hög så om den bara fortsätter ge ut PPS signalerna så duger troligtvis GPS'ens interna klocka bra.
Ska ha en GPS till projektet för positionering, men den kan/behöver inte användas hela tiden.