Lite frågor om stegmotorer till framtida cnc-bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Pajander
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 april 2005, 15:04:26

Lite frågor om stegmotorer till framtida cnc-bygge

Inlägg av Pajander »

Tjenare, mitt första inlägg här.

Har letat runt efter ett projekt jag kan sysselsätta mig under sommarn, och hittade här på det här forumet. Det får ta o bli en cncplotter för experimentändamål. Ska plocka redan befintliga motorer från diverse skrivare och så och bygga egen styrelektronik.

Om jag tycker det är kul o meka med detta vilket jag är ganska säker på att jag kommer att tycka, så skulle det va kul o bygga en lite rejälare doning. Brukar alltid överdriva i vanliga fall så det får man väll förutsätta att jag kommer göra med det här oxå.

Har surfat runt här och på cnczone men mina sökningsskills är inte så jättebra och jag fastnar hela tiden o läser om grejor som är intressanta men inte relevanta för vad jag är ute efter.

Min fråga till er som har sysslat med sånna här byggen är hur kraftiga stegmotorer jag kommer behöva?. Vad är det egentligen som avgör hur kraftig stegmotorn är?

Vad jag skulle vilja klara av med ett framtida cncbygge är att klara av att fräsa i aluminium upp till 3mm och samtidigt ha tillräcklig nogranhet för att fräsa kretskort.

För nogranhetens skull har jag förstått att man ska ha en motor som klarar 200steg/varv och köra den i halvsteg (0,9grader/steg) stämmer detta?

Sen undrar jag lite över vad som avgör hur snabbt fräsen klarar av att röra sig?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Börja med att konstruera Z axeln baserat på vad det är du vill kunna göra. Bestäm dig för hur din spindel ska vara, varvtal och effekt. Kolla även skärdata på verktyg - tilltänkt material och utgå från detta. När du är klar med Z axeln så vet du vad som krävs av X/Y och gör sedan konstruktionen för dessa axlarna.

Det låter bakvänt men är det bästa sättet att bygga en bra maskin för det du vill kunna göra. Sen finns det ju andra faktorer som spelar in här och det är hur stort hål du vill skapa i plånboken och du kanske behöver kompromissa.


Bengt
Skriv svar