Mera ledsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Mera ledsnurra

Inlägg av matseng »

Inspirerad av EagleSpirits $Tiffs och Mullemecks ledsnurrebyggen så har jag äntligen fått tummen ur mina nedre regioner och påbörjat en själv. ;-) Har velat bygga en sedan jag såg nån på webben för många år sedan.

Jag vill inte påstå att jag har kommit allt för långt ännu, jag började i morse med den, men jag är på väg iallfall.

BildStörre bild
Jag använder mig av en vanlig 80 mm PC-fläkt som jag lyft av själva den roterande delen på. För att få av den petade jag bort en gummiplopp i botten och tog bort en låsring. Därefter var det bara att dra ut den. Det visade sig att magneterna i den håller fast den såpass bra att man kan köra fläkten uppochned utan att ha satt tillbaka låsringen.

BildStörre bild
Därefter bröt jag bort alla fläktblad på den och slipade till dom utstickande kanterna och limmade fast ett kretskort på den med en bit musmatta emellan för att få en viss vibrationsdämpning.

BildStörre bild
Lysdioder av modell mindre har jag ganska gott om. Jag har lött den dom från trasiga MD110-telefoner som jag får en bunt av då och då för att slakta på användbara prylar. (1x16 till 4x40 teckans LCD-displayer, högtalare, kondensatormic och en hög lysdioder bryr jag mig om att plocka den, resten slänger jag)

BildStörre bild
Kretskortet har jag målat svart på ovansidan för att öka kontrasten, och satt fast 11 st lysdioder. Jag använde en tuschpenna, så det vart lite blankt tyvärr. Ska lägga på ett lager med mattare svart färg tror jag.

Återkommer med löpande progress-rapporter...
Senast redigerad av matseng 9 februari 2006, 15:33:21, redigerad totalt 2 gånger.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Mera ledsnurra

Inlägg av matseng »

BildStörre bildBildStörre bild
Strömöverföringen blir via två ganska grova koppartrådar jag tagit från en vanlig elledning och via två gulpläterade 'plåtbitar' jag tagit ifrån en batterihållare i nån gammal pryl.

BildStörre bild
Iochmed att inte mina släpringar går hela vägen runt utan bara halvvägs kommer jag att få polariteten in till kortet omkastad två gånger varje varv och två korta avbrott så måste jag både likrikta och ha stora buffertkondingar på kortet. Förhoppningsvis kommer det att fungera. Annars så får jag göra dubbla runtgående släpringar istället i ett senare skede.

BildStörre bild
Dagens tips är att löda fast dioderna på koppartrådarna innan man limmar fast dom.

Mja, efter att ha provat så blir jag tvungen att rapportera att det inte fungerade så värst bra med 'halva' strömavtagare. Det vart inte bara avbrott, utan även kortslutning varje varv. Dessutom vart det ett attans fluppande hela tiden. Jag ska göra om det till två separate ringar på olika höjd istället. Fast först måste jag få bort epoxyn från det hela...
Senast redigerad av matseng 9 februari 2006, 15:34:51, redigerad totalt 1 gång.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Det ser fin ut, mycket mer seriöst än min.

När jag började bygga på min använde jag också först en 80mm fläkt men den orkade inte driva den, så sen tog jag en 90mm som funkade en stund men sen kastade den in handuken så nu har jag en rejäl 120mm fläkt som verkar funka.

Så ett tips är att se till så att fläkten orkar med att snurra runt allt innan du bygger för mycket på den
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag funderar på om fläkten kanske kommer att överhettas eftersom jag tagit bort vingarna från det. En fläkt drar ju ganska så mycket ström...

Dt gäller att hitta ett lagomt tryck från släpringskontakterna skulle jag tro. För mycket så stannar motorn, och för lite så blir det dålig kontakt.

Utan släpringarna så pinnar fläkten på i hög hastighet även om jag har lagt på lite tyngder på kortet.

I värsta fall får jag ta en av dom 48 volts fläktar i bauta-utförande som jag har tagit från en kasserad AXE-station. Den är det styrka i iallfall. :-)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Re: Mera ledsnurra

Inlägg av matseng »

BildStörre bild
Släpkontakterna monterade jag på på ett par gummikuddar.

BildStörre bild
Släpringarna går nu hela vägen runt. Jag fick till storleken på dom såpass exakt att dom sitter fint utan att limmas med epoxy. Jag fick skära upp en skåra i plasten för att kunna föra ner kabeln från den övre släpringen ner till kretskortet utan att komma ivägen för den undre.

BildStörre bild
Efter att ha kopplat in en lysdiod och slagit på strömmen så fick jag ett fin lysande ring. Det blir några små hål i ringen där strömmatningen glappar lite. Men med en rejäl konding så kommer det att fungera fint ändå.

För närvarande är allt ganska obalanserat så jag måste hålla i den för att den inte ska springa iväg... :-)


Eftersom jag har lysdioderna 'platt' på ett kretskort som snurrar runt 'platt' så lämpar inte denna konstruktion till att skriva meddelanden och så, utan snarare till att använda som en klocka med analoga visare.

Eftersom jag inte längre har någon polväxling för att mäta rotationshastigheten med så måste jag sätta dit nåt annat. En IR-diod är ju en enkel tanke, men jag har ingen IR-fotodiod hemma, ska prova med två vanliga lysdioder istället. Lyser man in i en vanlig lysdiod så får man ut en ganska bra spänning. Visserligen är det inte lika störsäkert som med IR, men det får jag stå ut med.

Sen så får man ha någon slags självjusterande timing i mjukvaran så att den vet precis vilken tidsfördröjning som behövs mellan varje 'streck' för att få 60 streck utspridda över hela varvet.

På en vanlig meddelande-ledsnurra så behöver man inte en sådan exakt timing eftersom kan inte fyller hela varvet med text. Det gör inget om det blir lite glapp på baksidan av snurran. Men här finns det ingen baksida, lysdioderna är synliga hela tiden.
Senast redigerad av matseng 9 februari 2006, 15:36:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vad har du tänkt använda för processor?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vadå inte skriva text och meddelanden? Du ska ju använda dina 1337a kunskaper i matte och räkna ut så att du kan skriva grejer nästan rakt över. Det skulle vara väldigt grymt, men väldigt väldigt jobbigt och svårt. Kanske inte går att göra vid "normala" hastigheter på kretsarna?

Men det ser ut som ett seriöst bygge. Kommer nog att bli bra. Mitt blev faktiskt seriösare än vad jag hade tänkt :D

btw, min har en 1000µF konding för att hålla strömmen. Min platta sitter inte helt rakt så den tappar kontakten ett par gånger per varv, men det syns inte på lysdioderna. Kondingen hjälper väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Hehe... Vilket sammaträffande... Kan ju medela att jag och Cube har tidigare idag ochskå (!!!) påbörjat en liknande själva. Bilder kommer upp när den börjar närma sig färdig.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nämen, sedär :D

En seriös blinksnurrmoj! Jag har också precis påbörjat en egen version av den mullemeck och jag (mest mullemeck) har knåpat ihop. Fast jag bygger i lego och tänker överföra data till den från datorn via 433MHz radio.

Lite mysko att snurran blivit populär såhär hux flux. Jag ( å mulle) tänkte ha våra klara till DreamHack, någon mer som ska dit med sin? :wink:
Senast redigerad av $tiff 10 november 2003, 00:29:12, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Strombom: Bra fråga, jag har inte satt ner foten helt ännu när det gäller processorval. Av dom processorer har har hemma är nog MEGA8, AT90S2313 eller 16F84 dom lämpligaste alternatriven.

Mega8'orna är lite väl kraftfulla för att användas i denna snurra och Pic'en är ju ganska jobbig att använda eftersom den måste lyftas ur sockeln varje gång den ska programmeras. Så det blir nog en av 2313'ona skulle jag tro.

Eaglespirit: Jag kan ju alltid försöka, men jag är rädd för att bokstäverma kommer att bli väldigt distade i kanterna. Men kan skulle ju alltid kunna skriva lite text på samma sätt som i en vanlig snurra och bara hålla sig till den nedre halvan av varvet.

Melker: Gör ni en 'platt' som min eller en 'snurra längs sidan' som Mullemecks? Men jag tycker att ni ska börja fota och lägga ut info redan från början. Det är kul att läsa och se andras framsteg och missstag. Man lär sig mera på det än att bara se en bild på en färdig sak.

$tiff: Jag tänkte sätta på en IR-dekoder på min så att jag kan ställa in klockan på den via en vanlig tv-fjärr. Fast 433RF låter ju också spännande. Jag måste nog beställa ett par och leka lite med och se om man kan ha dom till något nyttigt. Har dom räckvidd nog att fungera inom en villa tror du?
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

När du säger 60 punkter, skall du göra en klocka (med visare)?
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

60 streck, det är ju bara att dela föregående varvtid med 60, busenkelt...
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

...
Senast redigerad av Alex 10 september 2005, 02:17:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Melker: Gör ni en 'platt' som min eller en 'snurra längs sidan' som Mullemecks? Men jag tycker att ni ska börja fota och lägga ut info redan från början. Det är kul att läsa och se andras framsteg och missstag. Man lär sig mera på det än att bara se en bild på en färdig sak.

Vi kör varianten längs sidan. Släpbanorna har vi etsat på ett kort och har även tänkt försöka köra ett RS232-interface via en släpbana, får se om det går bra.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> matseng

Visst går det. De modulerna vi fått tag i går utan problem att använda i en stor villa.

>> Melker
Jag tvivlar på att man kan överföra seriell data på en släpbana. Det finns alldeles för mycket störningar för att det ska fungera. Men om du lyckas så blir jag överraskad :D
Skriv svar