Försena ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

mina kunskaper i detta är vääääääldigt låga... men tar varje tillfälle i akt och lära mig mer! =)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

HUr bra måste signalen vara ?

Inlägg av bengt-re »

Och vad är viktigast? Lågt pris, bra ljud, liten enhet, cool design ? För tänkte på a/d - d/a varianten och om man begränsar sig lite i bandbredd så behöver den designen bli så dyr.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bandbredd = 44.1kHz

Det kan nog anses som ett krav iaf.

Sen lär man väl klara sig bra med 16bit.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

pris och ljud är viktigast... det får inte bli jättedyrt (vet inte ens hur mycket detta kan handla om) men samtidigt vill jag inte äventyra ljudkvaliteten...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Oki, så pass.

Inlägg av bengt-re »

Då är det a/d - minne - d/a inte så bra. Visst går det, men blir svårare om man vill ha bra dynamik, lite brus och hög bandbredd. Allt går, men det skall dit filter för att hindra vikning och så vidare.. Tämligen lätt att få det att fungera, svårare att få det bra.... Kommer jag på någon bra idé så hör jag av mig till forrumet igen. Jag vet att jag hade detta funktionen med analoga kretsar i ett gammal mixerbord jag hade och det lät helt oki, men inte en aning om vilken teknik som användes där tyvärr..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

det ska nämligen ligga innan förstärkaren till mina "bakhögtalare" därav kravet på bra ljudkvalitet..

gör så =) så blir jag lycklig iaf :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag tror fortfarande inte på det där med analog elektronik. Det är ju trots allt över 1000 samples ska ska sparas om man vill ha 25mS delay.

Och jag tvivlar på att bandbredden kommer vara något problem. CD-kvalite lär väl duga för 13th.Marine. Och det är ju inte specillt hög bandbredd. Dynamiken måste jag däremot hålla med om att den blir bättre om man kör analogt rakt igenom 8-)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det finns ju gott om A/D och D/A speciellt för audio som har väldigt bra prestanda och dessutom innehåller analoga filter så man klarar sig med väldigt enkla såna externt (eller inga alls). Med 192kHz samplerate och >>100dB dynamik måste man vara rejäl finsmakare för att klaga :)

Idag så kommer väl nästan allt ljud från en digital källa ändå från början (CD, DVD, dator, digital-TV...) så det bästa man kan göra (IMHO) är att köra allting digitalt hela vägen fram till förstärkaren där man har en väl designad D/A och volymkontroll.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16792
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

snubblade på byggbeskrivning på en sådan nu, i radio & televisons bygg själv nr 5

tda 1022,dist 1% ,74db s/n
1-10ms fördröjning per ic
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Aaaa..

Inlägg av bengt-re »

tda 1022 är nog lösningen, frågan är bara var man hittar kretsarna och vad de kostar.

Databladet finns iaf på:
http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... A1022.html
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ok då...det var nog lite gamla kretsar....men HT8970 borde nog funka....jag sökte lite på nätet ang. HT8955A...å då snubblade jag på denna krets. OM man skall köra på det digitala spåret så så är det här nog det enklaste.....den har ju inbyggd A/D+minne+D/A. Lite filter å sånt krävs dock.


http://www.holtek.com.tw/english/docum/ ... r/8970.htm
Skriv svar