1Mhz kristall?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

1Mhz kristall?

Inlägg av Henry »

Döm om min förvåning när jag inte kan hitta 1Mhz kristaller på Elfa längre!
Varför har dom tagit bort dessa för? Nån som vet något annat ställe där det går att få tag på billiga kristaller men med bra stabilitet och låg åldring?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Måste du ha kristall då ?

Inlägg av bengt-re »

Duger inte resonator ? Eller är noggranheten för dålig ? Elfa säljer dock 1MHz kristalloscillatorer och du har clk-in så går det lika bra, men är lite dyrare förståss...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Denna 1Mhz kristall är inte till picen utan räknardelen i bygget som jag skriver om på den andra tråden. I detta fall så är inte en resonator så stabil som en kristall är.

Hittar du 1Mhz kristaller hos dom? Det gör bannemig inte jag, har letat egenom alla sektioner som har med kristaller och göra, dom finns inte där jag hitta dom innna för knappt ett år sedan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Osc: 74-557-77

Exo3: 74-540-85 (Kan ställas till 1MHz)

Edit: men om du ska göra en klocka ville jag föreslå MAX32KHZ, det är en temperatur kompenserat kristall osc. som ger ut 32768Hz, en klocka med den kommer att avvika max: ±2 min/år inom -20 till +40°C, vid rumstemp är det max. ±1 min/år.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den där kristallen hade jag missat tack för det. :) Bra stabilitet också dock lite dyr men smakar det så kostar det. Jag behöver just en 1Mhz klock frekvens till det jag håller på med.
Skriv svar