Många ingångar slussade till färre utgångar
Många ingångar slussade till färre utgångar
Jag söker en processorfri lösning på att ta t.ex. 50 olika ingångsspänningar som sedan ska slussas ut till fyra utgångar. Alltså 1-4 aktiva utgångsspänningar samtidigt, när en femte spänning blir närvarande ska den ta över den första, när en sjätte spänning blir närvarande tar den över andra utgången o.s.v. Alternativt att den femte spänningen o.s.v. tar över vilken som helst av de fyra utgångarna (random). Lite klurigt så där.
Re: Många ingångar slussade till färre utgångar
Oj det lät komplicerat. Vad ska du göra för det första? För det andra vilka spänningar handlar det om?
Skriv så utförligt du kan så är det troligare att du får ett bra svar. T.ex Varför 50 spänningar? Varför 4 utgångar? Det är mycket i din fråga som är knepigt för oss som inte är insatta i ditt problem. Du skriver 1-4 utgångsspänningar samtidigt. Men med 4 utgångar hur kan du få en 5 spänning? Ska du ha 12 spänningar per utgång. Vid vilka spänningar ska det bli spänning på utgången?
Hoppas nån hjälper dig bättre om du skriver en ordentlig beskrivning av hur du har tänkt allting.
Skriv så utförligt du kan så är det troligare att du får ett bra svar. T.ex Varför 50 spänningar? Varför 4 utgångar? Det är mycket i din fråga som är knepigt för oss som inte är insatta i ditt problem. Du skriver 1-4 utgångsspänningar samtidigt. Men med 4 utgångar hur kan du få en 5 spänning? Ska du ha 12 spänningar per utgång. Vid vilka spänningar ska det bli spänning på utgången?
Hoppas nån hjälper dig bättre om du skriver en ordentlig beskrivning av hur du har tänkt allting.
Om jag har förstått det här rätt så blir det alltså:
Vi1 -> Vo1
Vi2 -> Vo2
Vi3 -> Vo3
Vi4 -> Vo4
Vi5 -> Vo1
osv
För tillfället så är jag lite för trött för att kunna tänka helt klart, men det ska finnas någon sorts krets som fixar det där. Kanske inte med 50 inputs men åtminstonde några stycken. Någonstans i bakhuvudet så finns det ett namn på en sådan krets, men det namnet vill inte komma fram...
Vi1 -> Vo1
Vi2 -> Vo2
Vi3 -> Vo3
Vi4 -> Vo4
Vi5 -> Vo1
osv
För tillfället så är jag lite för trött för att kunna tänka helt klart, men det ska finnas någon sorts krets som fixar det där. Kanske inte med 50 inputs men åtminstonde några stycken. Någonstans i bakhuvudet så finns det ett namn på en sådan krets, men det namnet vill inte komma fram...
En multiplexer med ett logiskt nät från varje ingång till adressväljaren borde fixa biffen. Dock är nog ända sättet att fixa det praktiskt med CPLD/FPGA med tanke på antalet kanaler.
Men för att kunna säga något säkert måste du specificera signalerna. Ange gärna tillämpningen då det kanske finns bättre lösningar.
Men för att kunna säga något säkert måste du specificera signalerna. Ange gärna tillämpningen då det kanske finns bättre lösningar.
En viktig fråga är ju oxå STRÖMMEN på varje utgång. Är det 1mA eller 100A som skall switchas?
Inte heller jag hängde med riktigt i det där med att få ut en 5:e spänning med bara 4 utgångar....!?
//B1N4RY
Inte heller jag hängde med riktigt i det där med att få ut en 5:e spänning med bara 4 utgångar....!?
//B1N4RY
- prototypen
Ja det var många glapp i den beskrivningen.
Vi5 ->Vo1
Blir då
Vi1->Vo2
Vi2->Vo3
osv så
Vi4 ramlar bort
Är det analoga spänningsnivåer också, vad händer då om Vi4 ökar från 1/3 till 2/3
Kanske billigare med 50 DMM, kolla vad Tomten har med sig.
Protte
Vi5 ->Vo1
Blir då
Vi1->Vo2
Vi2->Vo3
osv så
Vi4 ramlar bort
Är det analoga spänningsnivåer också, vad händer då om Vi4 ökar från 1/3 till 2/3
Kanske billigare med 50 DMM, kolla vad Tomten har med sig.
Protte
Precis så.Xynter skrev:Om jag har förstått det här rätt så blir det alltså:
Vi1 -> Vo1
Vi2 -> Vo2
Vi3 -> Vo3
Vi4 -> Vo4
Vi5 -> Vo1
osv
Vi6 -> Vo2
Vi7 -> Vo3
Vi8 -> Vo4
Vi9 -> Vo1
O.s.v. Varje "ny" spänningar tar alltså över den äldsta.
Syftet är att utreda möjligheten att processorfritt styra en en polyfonisk synth. T.ex. 4 oktaver (49 tangenter/brytare/spänningar). 1 V/oktav, C1=1 Volt, C5=5V. Dessa 49 spänningar ska sedan fördelas på de fyra utgångarna som leder till varsin komplett synthdel, detta för att slippa bygga 49 kompletta synthar. Hur mycket ström det handlar om vet jag inte, men troligen några mA.
- prototypen
Om C är 1 volt ska då C# vara 1,05946 volt? Är det så kan jag bara önska lycka till med stämningen.
Tänk digitalt, mycket enklare. Eller köp min färdiga, överblivna synt Proteus 2000 som klarar en oherrans massa ljud samtidigt, den har dessutom något sorts expansionskort också.
protte
Tänk digitalt, mycket enklare. Eller köp min färdiga, överblivna synt Proteus 2000 som klarar en oherrans massa ljud samtidigt, den har dessutom något sorts expansionskort också.
protte
Finns ingen anledning att vara spydig. Googla lite så kommer du förstå hur det fungerar.
- prototypen
Jodå det torde finnas miljarders elorglar med spänningsstyrning, men nu råkar det vara så att jag jobbar med orglar och vet hur kinkigt det är om det ska vara bra.
Jag önskar dig lycka till och återkom med en rapport hur det går.
Att ordna till ett processorfritt sekvensnät som där den nyaste ersätter den äldsta signalen i valfri ordning, det finns nog de som gjort det men de är troligen panschisar för µ-processorer har funnits så länge och ersatt diskret logik.
Det är väl bara att sätta sig med ett stort papper och penna och börja spåna. Känn dig som en pionjär. Det enda jag kan tillföra är att du behöver nog en räknare för varje kanal för att veta hur gammal signalen är.
Sedan behövs väl en analog multiplexer 4x49 signaler?
Protte
Jag önskar dig lycka till och återkom med en rapport hur det går.
Att ordna till ett processorfritt sekvensnät som där den nyaste ersätter den äldsta signalen i valfri ordning, det finns nog de som gjort det men de är troligen panschisar för µ-processorer har funnits så länge och ersatt diskret logik.
Det är väl bara att sätta sig med ett stort papper och penna och börja spåna. Känn dig som en pionjär. Det enda jag kan tillföra är att du behöver nog en räknare för varje kanal för att veta hur gammal signalen är.
Sedan behövs väl en analog multiplexer 4x49 signaler?
Protte
Eftersom jag inte alls kan varken PIC, AVR eller något annat mystiskt vill jag undersöka möjligheten att lösa detta med logikkretsar. Struntar man i att det måste vara den äldsta signalen som ska ersättas med den nya och låter den nya signalen ersätta valfri, borde det bli enklare.
Att bygga med logikkretsar kommer nog bli svårt och stort, men sekvensnät eller logiskt nät som jag skrev innan kan man realisera på andra sätt. Börja med att sätta upp nätet för att se hur stort det blir innan du väljer byggnadssätt.
- prototypen
Det går, men blir stort med många kretsar och mycken ledningsdragning.
Det går, hur fick man telefonväxlar att fungera för 40 år sedan? Hissar som räknade ut smartast väg när folk trycker på upp eller ned knapparna i valfri ordning på valfria våningsplan (satt nog ett gäng kontaktorer bara)
Protte
Det går, hur fick man telefonväxlar att fungera för 40 år sedan? Hissar som räknade ut smartast väg när folk trycker på upp eller ned knapparna i valfri ordning på valfria våningsplan (satt nog ett gäng kontaktorer bara)
Protte
Jag brukade lösa liknande problem med EEPROM, det finns många "ingångar" (adresslinor) och en hel del "utgångar" (datalinor). Med lite tankearbete kan man få till exakt det du önskar, men det blir många rader som skall läggas in som "adresser"