Ny Lillasyster?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1353
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av frallzor »

Aha då förstår jag, men med jigg blire i alla fall supernice, så även hans dåliga sätt går att få till perfektion med lite vilja =)
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av charcoal »

Kanske ett hål i botten för att kunna tajta till ev glappfri mutter?
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av mippen »

Om man skulle basera en "lillasyster v2" på din stora fräs, skulle det gå att göra den "billig"?
Har gillat designen på den fräsen sedan första gången jag såg den.
Vad är det som gör den dyr? Linjärlager och trapets?

Kan man ersätta linjärlagren med ngt "lillasyster" aktigt?
Kanske går att få ett lager att rulla direkt på en alu profil?
Hade varit fint med en vagn som kunde glida direkt på profilen.

Gillar annars som de flesta andra kommentarerna iden om at boxa in en maskin.
Kör väldigt lite med min posy pga
1. ljudnivån när man har den inomhus (speciellt för resten av familjen)
2. spån när man har den i ett hobbyrum
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Kanske ett hål i botten för att kunna tajta till ev glappfri mutter?

Om jag använder glappfri mutter, så blir den automatisk.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Det som gör den stora dyr är framförallt linjärstyrningarna. Ca 3500:-
Det man kan göra är att använda glidstänger med bussningar som gripner tipsade om.
Vet inte riktigt om frakt, tull, moms och liknande ingick i dom $124?
Skulle även vara bra om han/hon ger länken.

Det går nog bra att köra direkt på profilen. Det är inte så illa med precissionen, men 100 blir det inte.
Allt beror ju på som Fräsen skriver, vad man är ute efter. Ska man göra samma saker som 99% av POSY
och Lillasysterns ägare gör, då räcker det med råge. Ska man tävla om vem som har bäst och dyrast fräs
på forumet, då kan man glömma det. Inte bara för att det blir för billigt. :badgrin:

Ska se vad jag kommer fram till, men först lådsystemet.
(Snart har jag tröttnat på att konstruera fräsar, efter att gjort det hela dagarna i två månader.) :wink:
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av gripner »

Säljaren på Ebay
http://stores.ebay.com/linearmotionbearings

exempel på "packet" de säljer
http://cgi.ebay.com/3-SBR20-sets-3-ball ... 3a52359c81
Bilden visar vad som ingår,
Bild
är 3 kopletta axlar med lager, skruvar, muttrar, kraftöverföring, lagerhus och ändlagerhus

Världens bästa? nej, men för 448dollares, ofatbart bra grejjer.
Frakt och tull/skatt ingår givetvis ej i deras priser, dock är deras frakt ej överprisad. ca 150dollar om man frågar snält.
tullavgift tillkommer ju alltid, mervärdesskatt/moms/importskatt eller vad du väljer att kalla det tillkommer oxå, så se till att preforma invoicen har ett lågt värde dock ej larvigt lågt :).

De säljer givetvis även komponent för komponent, eller hopplock efter ditt tycke.
Mina 3 axlar var alla special bestäld längd på och det kostar inget extra.

Jag sitter lite i en prisdiskussion med dem för tillfället, tanken är att ta hem en lite större mängder, får se hur det tar sig.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Tack för hjälpen gripner. Du kan väl höra av dig, om du inte lägger upp ny tråd, före du beställer.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av arvidb »

jojje skrev:Det som gör den stora dyr är framförallt linjärstyrningarna. Ca 3500:-
Det lät inte så farligt ändå tycker jag (för att vara skenstyrningar). Var är de köpta, och vad ingick i det priset?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Jeppsson »

Trevligt jojje...

Jag går och har gått väldigt länge i tankarna på att bygga en egen fräs men kommer alltid till problemet med att man behöver en fräs för att bygga en fräs!

Men jag håller med föregående skrivare att en inbyggd fräs är att föredra.

Jag sitter på en ganska långsam lina och viewern var på 128mb så jag önskar att du / eller någon annan läger upp bilder på uppdateringen.

Vilken arbetsyta blir det på den inbyggde?

Sätt upp mig på intresselistan om det skulle bli någon ny inbyggd syster...

Mvh

Jeppsson
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Borre »

Viewern jag laddade ner var på 15.2MB
Direktlänk:
http://louk.solidworks.com/htdocs/pdown ... nglish.exe
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

Jag räknade helt fel på linjärstyrningarna. Glömde bort skenorna. Sen är det några år sen jag handlade dom.
För 11 vagnar och ca 4 meter skena blev det totalt ca 5700:- + moms och är HiWin från Mekanex.

Arbetsområdet för lådmodellen är för närvarande 450 x 300 x 63 mm.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av v-g »

Jag tycker att pris/prestanda ju var det som var det bästa med lillasyster nr1. Ska man göra en av aluminium finns det ju som påpekat en del att handla redan nu.

Visst det flexar lite men hur man än gör så kommer det att kosta multum att få bort sånt. Det går iofs på ett enkelt sätt, minska arbetsområdet men vem vill det? Att plocka ihop en superfräs är ju inga problem tills man kommer till utcheckningen där stannar nog 99% av beställningarna pga priset.

Jag tycker Lillasyster 1 var en bra kompromiss och egentligen förstår jag inte att försäljningen inte är igång ;)

Det som var bra är att man får ALLT i paketet. Med en bra monteringsanvisning så är det julafton hela den veckan man får sakerna :) Det som stoppade mig innan lillasyster var att man måste handla motorer här, styrkort där osv osv.

Det kan omöjligen vara svårt att kränga en syster i månaden här på forumet, lägger jag ut min nu så är den garanterat borta på en vecka. (OBS den är INTE till salu(eller jo för rätt pris ;) ))
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av gripner »

Jag kan givetvis meddela på något sätt om/när jag beställer igen.
Tanken är att det skall ske efter min fräs prototyp är klar och utvärderad.

Men ville inte ta detaljer här å hi-jacka din tråd.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av jojje »

v-g skrev:Jag tycker Lillasyster 1 var en bra kompromiss och egentligen förstår jag inte att försäljningen inte är igång ;)
För att jag tröttnade totalt efter 35 Lillsyrror på raken. :lol:

Är lite i tvivel om jag ska göra en ny Lillasyster eller lådmodellen. Båda har sina fördelar, men troligtvis har lådan större.
Men1, vill man ha en Lillasyster i låda, då är det ju i princip bara att bygga en lös box som man ställer över.
Men2, bygger man enligt lådprincipen så får man en (mycket) stadigare maskin och får lådan på köpet.
Men3, arbetsytan blir lidande med lådprincipen. Å andra sidan kan man göra den lite större utan att den blir ostadigare.

Fräs i låda var en av mina första MDF-alster. Funkade skitbra, så det blir det nog flera av den. För många fördelar. :vissla:

Vad tycker ni att den ska kosta?
Antingen bara all MDF färdigt, men inga skruvar, stänger, elektronik eller motorer.
All MDF, skruvar å muttrar, men utan elektronik och motorer.
Komplett allt, men inte målad eller ihopsatt.
Nyckelfärdig. Målad och hopsatt, men bara för avhämtning.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av larky »

Det kommer nog att finnas efterfrågan för alla ovan nämnda alternativ plus ett par till! All MDF behöver alla köpa, en del har motorer, andra har elektronik eller vill köra på gecko, en del har skruv i vansinne hemma andra vet knappt vart man kan köpa till vettig kurs.

Det är bara någon enstaka gång Y:s 300mm begränsning varit ett problem för mig, ska något ökas så är det Z och/eller X.

Och jag tror på lådsyster. Mutterhål direkt i plattan innebär lite begränsningar då man inte kan småflytta inspänningsarmen men det blir väl att göra en arm med spår istället, borde funka.

Med en 800W Kress i den där lådan blir det varmt. Det kommer att behövas luftcirkulation, typ dammsugare.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av mippen »

Kan nog vara så "Illa" att en boxad lillasyster har flest fördelar.
Stabil, tät och tillräckligt billig för att vara en instegsmodell.
Känns kanske inte som instegsmodell om man skall köra gecko och kress... :humm:

Hade gärna sett en alu baserad men utan dyra lager.
Mest för att man idag saknar möjligheten till att använda kylmedel.
Hmm.. undrar just hur man kan bygga en enkel släde som fungerar tillräckligt bra direkt mot en profil.
U-formad plastbit med centrerade lager som vilar på profilen.. hmmm. fel forumtråd ;-)
(var kan man hitta cad fil på alu profil för att leka med i SolidWorks?)

Angående packetering så tror jag nog man vill ha så komplett som möjligt.
Man får endå utgå från att det är en instegsmodell för de flesta.
Ev. kanske man skulle separera mekanik och elektronik så de som nu skulle vilja kan välja bort det ena.
Komplett med elektronik bör då göra elektroniken lite billigare än vad man får i rabatt om man väljer bort den.

Det kommer säkert finnas alla varianter utav önskemål men för att man skall orka med att hantera 35+ systrar så får man göra det enkelt.
Utgå från vad som är hanterbart i varianter så bör nog de flesta blir tillräckligt nöjda.
Skriv svar