IC-hållare..

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

IC-hållare..

Inlägg av bengt-re »

Lågprofilsockel med dubbelsidig kontaktfjäder. ELFA 48-161-xx. Varning för dessa... De kan reta gallfeber på en så jag nu har stött på två glappa ic-hållare av den serien. Så länge du har komponener med tjocka ben går det bra, men med tunna ben glappar de ibland... Grrrr... Kostade mig mycket ilska innan jag hittade felet... Stacka dem aldrig!! För benen på själva sockeln är tunna och ger inte bra kontakt med underliggande sockel av samma fabrikat. De som jag haft problem med är 28-pinnars varianterna, men tror att hela seien ser likadan ut.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Absolut bäst (men dyrast) är ju de svarvade socklarna. Dessa har jag aldrig haft några problem med.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Någon som vet var man hittar billigare (än Elfa) svarvade socklar? Eller gör man inte det?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Jag skall sluta snåla..

Inlägg av bengt-re »

Det blir bara svarvade socklar i framtiden.... *morr* Jag mållåste på att det inte var kristallen som gick för uP fungerade på ett annat kort.. Det lustiga var att det kom in lite spänning via MCLR-pinnen så allt var inte helt noll volt.. tar man bort picen och mäter med fluken så fanns det ju spänning såklart..... 12 år sedan jag hade problem med ic-socklar... Fast den gången var det faktist en med svarvade ben. Ett ben hade gått av och glappade... Lätt att hitta...... jodå...... -NOT-
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Har du reklamerat?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Svarvade socklar hos futurlec kostar c:a 2kr för 8pins upp till c:a 8kr för 40pins.

Själv litar jag inte på socklar alls, använder bara om jag absolut vet att jag kommer att behöva byta/återanvända ICn.

Bara en massa glapp och induktans i onödan annars, samt nästan omöjligt att löda på ovansidan.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Jag löder allt utom

Inlägg av bengt-re »

uP och kristaller. För det är sådant man vill kunna byta. Inte främst för att återanvända komonenterna utan för att kunna konfiguera om kortet. Nej, jag orkar inte reklamera, det är en lärdom som man borde kunnat räknat ut med röven att billiga socklar är billiga till annat än priset också..
Bärt
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 april 2005, 23:59:17

vad

Inlägg av Bärt »

har man sånna till ?
Skriv svar