Om någon undrar varför jag skickade den andra till lämplig behållare på återvinningscentral:
1. För dålig effekt i förhållande till ljudnivå
2. Färgen gav mig rejäl huvudvärk
3. Dålig konstruktion med en liten låda där luften trycks in i en slang
4. Jag var tvungen att placera lådan nära lödpunkten för att röken skulle sugas in vilket gjorde det aningen svårjobbat
Nu har jag valt följande:
Fläkt: Biltemas motorrumsfläkt, Art. nr: 25-832, länk: Biltema
Isolering: Mekonomens skumgummiliknande med tjocklek 20 mm
Slangar till fläkt: dammsugarslang standard köpt på Coop Överby i Trollhättan ca: 130:-
Slang från fläkt: 3" (eller 75 mm) någon form av kompositslang ca: 240:- Länk: www.hydroscand.se
Vill ni ha mer information så kan jag skriva av märkningen på slangen.
Inbyggnadslåda: 4 mm Plywood
Plexiglas från Clas Ohlson, 3 mm
Aluminiumplåt 1,5 mm från Clas Ohlson
Samt skruv, lim, gångjärn, tejp, 6 mm gängstång med mera.
Jag började med att bygga en "huv" till fläkten som jag sedan isolerade med "skumgummit" från Mekonomen.

Så var det bara att pilla dit fläkten som passade som handen i handsken (ursäkta bildkvalitén)

Så en översiktsbild med en CD-skiva som storleksjämförelse:

Som ni ser så passar allt ihop även om det var pilligt som bara den. Som tur är passar den grövre slangen perfekt i vädringsluckan som finns någon halvmeter från där jag sitter och löder.
Här ser ni den monterad under min arbetsbänk. Varför gångjärn? Dels hade jag några över, dels slapp jag tillverka fästen eller köpa några. Samt om jag av någon anledning behöver komma åt fläkten räcker det med att lossa huven i ena sidan.

Så har jag byggt en liten plexihistoria med aluminiumplåt, gängstång och vingmuttrar.

Eftersom jag inte har tillgång till så många verktyg och maskiner är allt handgjort med såg, fil, varmluftspistol och borrmaskin och tving med träbit för bockning av plåten.
Vad som återstår:
Limma fast fästet på dammsugarslangen (se nedan)

Konstruera någon form av fläktstyrning och ev. belysning.
Vad har jag då lärt mig under tiden?
- Värma plexiglas med varmluftspistol är enkelt när man arbetar med små tunna bitar. Nu blev jag nästan lomhörd.
- Såga gängad stång är lättare än jag trodde
- Bocka aluminium blir jag allt bättre på
- Vingmuttrar är fula men lätta att använda då man glömt skiftnycklarna i bilen och är lat.

Kommit ända hit? då har du läst en hoper meningar och sett sju bilder. Vad tyckte du om det du såg och läste.
Hoppas du blev inspirerad och bygger något liknande så du slipper utsätta dig för otäckheterna i lödröken.
Ett par länkar:
http://www.desab-elektronik.se/index.ht ... k.htm~main
http://www.orebroll.se/upload/USO/YMK/D ... C3%B6k.pdf