Artesuaves CNC-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Artesuave »

Bordet:
Bild

Bordet med rails:
Bild

Fick paketet med drivare och stegmotorer levererat vid dörren idag, det skickades den 19nov från Kina och dem hade tydligen vart här i måndags men jag var inte hemma, ganska snabbt :D
Bild

Bild

Bild

Lite spec på allt:

Drivare QJ5045, klippt ur datablad:

QJ5045 2-Phase Mircostepping Motor Driver
Characteristics:
1.DC power input type:24V~50VDC
2.Output current:1.3A-4.5A
3.Mircostepping:1(1.8o)、1/2、1/4、1/8、1/16、1/32、1/64、1/128、1/256
1/5、1/10、1/25、1/50、1/125、1/250
4.Protect form : Overheated protect, lock automatic half current ,error connect protect
5.Dimensions:118mm¡ 76mm¡ 33mm
6.Weight:<300g.
7.Working environment:Temperature-15~40℃ Humidity<90%。

Motorer :
2x 60BYGH301B
4.2A
0.65Ώ
3.2mH
3.1Nm
1.4kg

1x 57BYGH318
3.3A
1.0Ώ
2.0mH
18kg.cm
1.10kg


Lite fler bilder på drivarna:
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av POS »

Det lär garanterat räcka till och bli över med dom grejerna!
Jag har ungefär samma drivare på min fräs.
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av charcoal »

hmm hur tänkte du lösa det med fastsättning av materialen på fräsbordet, det blir lite svårt att få in t-spårsmuttrar i spåren när de är förslutna från kanten så där... Svårt också att borsta rent från spån.
Annars ser det riktigt bra ut!
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Larsson90 »

T-spårsmuttrarna kan man "vinkla" in så det är inga problem men det med spånen var en bra tanke!
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Artesuave »

charcoal:

Jag har tänkt att använta mig av t-spårsmuttrar i spåren. Har klurat en del på hur jag ska lösa det på sidorna men just nu sitter profilerna ihop med en tunn plattstång. Senare kommer jag att byta ut den till en något tjockare, fram tills dess ska jag nog kunna komma på nått bra, bara vänta och se vad det blir. Det känns som en lite mer öppen lösning är smidigare för att kunna få ut muttrarna medans spånen kan man alltid suga bort.

Lite smågrejer till uppdateringar:

Fixade en enkel borrmall för att underlätta borrningen av alla hål i profilerna...
Bild

Bild

Bild

Bild

Lite testmontering och insexnyckeln passade perfekt genom alla hål så att skruven kunde dras åt...
Bild

Bild

Som jag nämde innan så kommer jag att tillverka vissa delar ur MDF för att sedan kunna byta ut dem till något bättre senare. På bilden syns vilka delar jag syftade på...
Bild

Väntar på flera paket nu, kulskruvarna från Kina kom till Sverige idag så dem kan jag nog hämta ut snart. Bestälde remmar och remhjul från technobots.co.uk 28nov och fick mail idag att dem skickat ordern, verkar funka smidigt då en av remmarna inte va i lager då jag la ordern. Sen väntar jag även på nätagget och breakoutboard.

Tänkte jag ska beställa en Kress 800fme från cncplus snart så jag tänkte höra efter med er som köpt innan. Vad är det som ingår med kressen och vad bör man passa på att köpa för olika tillbehör och frässtål mm mm. Alla tips välkomnas!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av arvidb »

Jag väntar också på grejer från Technobots. Leveransen skulle ta 2-7 arbetsdagar; det är 6:e arbetsdagen sen de skickade grejerna nu. Hoppas de dyker upp snart! :tumupp:

Vad är det för hjul du har beställt?
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Pakko »

snyggt med ljuddämpad borrmaskin :wink:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Andax »

Hoppas du kört innehållet i snappsglaset genom en brödlimpa!! :wink: Tog du dig en hutt mellan varje borrhål?
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Redigt läckert!
EDIT läste hur stor abretsyta du hade.


Är redigt sugen på att bygga en själv. Skulle nog behövt en del hjälp jag så finns det folk i närheten av LÖjungby som skulle vilja hjälpa till så hade det varit skoj men en 500x700mm Effektiv hade jag nöjt mig med. känns som att de flesta Fräsar är på gränsen till att få in roliga prylar man vill fräsa.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av ds77 »

Vad fick du ge för motorerna och drivarna?
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Artesuave »

arvidb: Beställde T5x10mm remhjul med 10, 20, 12 och 18tänder samt 2remmar 165 och 220mm, borde komma snart då det gått 7 arbetsdagar idag...

Andax: Annars kan man dränka limpan och kasta lite bitar till fåglarna... :mrgreen: :vissla:

-=Fullmoon=-: Tack! Du får börja planera och rita upp nått, sedan är de bara börja bygga :D Min arbetsyta kan tyckas va lite liten men den kommer duga gott och väl till mig att börja med, senare kan man alltid bygga nått större om behovet finns.

ds77: ca 1800kr inkl frakt och TNT tullade inget den gången...
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Artesuave »

Daggs för lite uppdatering, innan jul fick jag kulskruvar, remhjul, remmar, breakoutboard och nätagg.

Bild
Bild
Bild

Bild

Bild
Bild

Bild

Har kopplat ihop och testat mina tre motorer med drivare och allt funkar som det ska till slut, min "nyare" dator levererade inte tillräckligt med ström i skrivarporten. Kör med en gammal pentium 3 nu...

Alla profiler är klara och ihopskruvade, ska börja tillverka alla tillfälliga delarna i MDF nu. Mest små delar med enkel geometri så satsar på bli klar med allt över helgen. I fredags(8jan) beställde jag en spindel med lite tillbehör från cnc-plus så hoppas mitt paket kommer snart. Väntar även på två linjärlager med fyra vagnar som jag köpte här på forumet, dem kommer utgöra z-axeln.

Inte långt kvar tills man kan testköra lite :mrgreen: hoppas de blir inom en månad :vissla:

Skulle behöva läsa på lite om skärhastighet, mattning mm för olika material, någon som har några bra länkar på internet?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av X-IL »

Trevliga saker det där!

Skärhastigheter osv brukar det finnas kalkylatorer för på tillverkarnas hemsida. Annars har Bob Warfield (cnccookbook.com) nånting som heter G-wizard som räknar ut en massa sånt. Man mailar honom och blir betatestare som jag förstått det. Rent allmänt finns det lite nyttigt på http://kjellihbg.com
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av Artesuave »

Ok tack för länken!

I fredags kom linjärlagerna och dess vagnar, ser väldigt stabila ut och kommer nog att passa bra.
Bild

Bild

Har sågat till de flesta delarna i MDF nu, lite hål ska borras och skruvar ska köpas sen är det test som gäller...

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Artesuaves CNC-fräs

Inlägg av säter »

Ska du verkligen blanda in MDF, i en så förövrigt påkostad och fin maskin?
Kan du inte vattenskära aluminiumplåt istället.
Skriv svar