Styrning av LED

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Novania

Styrning av LED

Inlägg av Novania »

Hej,
Jag är på väg att starta upp ett projekt med att belysa trappstegen ner till gillestugan och jag funderar på att göra lite mer avancerat än vad jag tänkte från början.

Jag kommer att använda mig att vanliga lysdioder (har testat lite med olika sorter och inte riktigt bestämt mig än) som jag kommer att fälla in under trappstegen. Dock funderar jag på hur man kan enklast kan styra dem för att få visuellt snyggt.

Det jag funderar är om man kan koppla in kondesatorer till varje trappsteg så att det blir fördröjning på tändingen av varje steg och att de fade:ar ut snyggt vid avstängning. Har ni något bra tips på vad man kan använda och om det är möjligt.

Sen så hade varit praktiskt om man kunde koppla in någon sorts IR-stråle på översta och nedersta trappsteget så att de tänds automatiskt och man kan hålla kvar strömmen i kretsen i ca 2 minuter innan den stängs av så att man hinner upp och ner.
Om detta visar sig alldeles för avancerat för mig att konstrurera så tar jag kanske en kompromiss och kopplar in ett skymningskomponent så att trappan alltid är upplyst när det mörknar i huset.

Matningen blir med någon sorts av transformator. Har en 18V/200mA men jag tror jag behöver en med högre ampere för att det skall vara möjligt att driva 48 st 3,3V led med bibehållen ljusstyrka. Har jag rätt?

Nu har jag inte gjort något sen skolan och har mer eller mindre glömt allt så jag är tacksam för tips. Kunskaperna och skaparglädjen kommer efter hand :oops:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Styrning av LED

Inlägg av Swech »

Hej
Förslag på att använda processor kommer snart att hagla in...
Med en sådan löser du både fördröjning och fade in / fade out... annars så går det att göra
analogt också men det kräver lite mer än bara kondensatorer.

Sen 18V - 200mA.
18/3.6 -> 5 med lite spill också så kan du driva 4 st lysdioder i serie.
Med 48 lysdioder -> 48/4 = 12 slingor.
200 / 12 -> 16mA per slinga och då har du inget kvar till ev. processor... så
trafon är för klen

Swech
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

tja... processor ... kanske onödigt i och för sig... det finns ju shiftregister väl, som både kan shifta fram och back (?) och där man kan lägga på lämplig insignal (dvs on eller off) "uppe" eller "nere" beroende på vilket håll den ska shifta åt. T.ex ett "Serial-in, parallel-out bidirectional shift register" ... seriekoppla hur många du vill för att matcha antalet trappsteg. Du behöver dock sätta en transistor på varje utgång. Om du ska ha flera dioder vid varje trappsteg så går det utmärkt att seriekoppla dem och således delar de på samma ström. Men visst, du behöver nog mer än 200 mA.

Men så ska ju dessa styras också... så tanken går ju snart till en liten microprocessor i alla fall för att slippa så många kretsar :roll:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vore det inte häftigare att låta säg 4 trappsteg frammåt tändas upp när du kliver
på nästa trappsteg och de du har bakom dig släckas ned för att få det hela energisnålt?

En trådtöjningsgivare i varje trappsteg kanske fungerar som sensor om trappan nu inte är
av sten förstås.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

trådtöjningsgivare...

du menar att han ska spänna upp en fiskelina som snubbeltråd, så när någon snubblar på tråden så tänds ljuset (och kameran tar en bild)?
Annars, om trappan är av marmor kanske du kan fästa en seismograf på varje trappsteg.

(EDIT: ursäkta, jag är lite på skämthumör idag)
Senast redigerad av jesse 14 november 2009, 01:37:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tänkte mer som att trappan är av trä så kommer varje steg
att böja sig lite. Seismograf kanske blir svårare att trimma in
så nästa trappsteg inte påverkas. Det kan ju komma olika personer
med olika vikt eller så blir det fel efter julhelgen.
Novania

Inlägg av Novania »

Att använda en processor har jag visserligen funderat på men har inte nödvändig utrustning för att börja. Några tips vad jag kan hitta information på hur man bygger en programmeringsenhet som man kan koppla till datorn?

Sen så har jag funderat på trådtöjningsgivare men då måste jag ändå ha en processor för att hålla koll på vart man är på väg i trappan. Hade heslt sett till att börja men en analog lösning för att sedan utveckla projektet allt eftersom man blir varm i kläderna. Risken är att jag går ut för stort i början och det sedan inte blir något alls i slutänden.
Skriv svar