Jag är på väg att starta upp ett projekt med att belysa trappstegen ner till gillestugan och jag funderar på att göra lite mer avancerat än vad jag tänkte från början.
Jag kommer att använda mig att vanliga lysdioder (har testat lite med olika sorter och inte riktigt bestämt mig än) som jag kommer att fälla in under trappstegen. Dock funderar jag på hur man kan enklast kan styra dem för att få visuellt snyggt.
Det jag funderar är om man kan koppla in kondesatorer till varje trappsteg så att det blir fördröjning på tändingen av varje steg och att de fade:ar ut snyggt vid avstängning. Har ni något bra tips på vad man kan använda och om det är möjligt.
Sen så hade varit praktiskt om man kunde koppla in någon sorts IR-stråle på översta och nedersta trappsteget så att de tänds automatiskt och man kan hålla kvar strömmen i kretsen i ca 2 minuter innan den stängs av så att man hinner upp och ner.
Om detta visar sig alldeles för avancerat för mig att konstrurera så tar jag kanske en kompromiss och kopplar in ett skymningskomponent så att trappan alltid är upplyst när det mörknar i huset.
Matningen blir med någon sorts av transformator. Har en 18V/200mA men jag tror jag behöver en med högre ampere för att det skall vara möjligt att driva 48 st 3,3V led med bibehållen ljusstyrka. Har jag rätt?
Nu har jag inte gjort något sen skolan och har mer eller mindre glömt allt så jag är tacksam för tips. Kunskaperna och skaparglädjen kommer efter hand