Strömspegel för Powerled

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Strömspegel för Powerled

Inlägg av PHermansson »

Har nån gång sett en ritning på en strömspegel(?) för lysdioder här på forumet. Några transistorer och motstånd som ska bilda en effektiv strömkälla för dioderna. Hur skulle en sådan se ut för en Powerled på 350 respektive 700 mA? Hur räknar man på dem?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Re: Strömspegel för Powerled

Inlägg av Barry_Lyndon »

Har bara hört talas om begreppet i nån audioförstärkarbok, men wikipedia hade en del nyttigt att komma med. Antar att det finns nåt som kan appliceras på leds där också, men jag har inte läst igenom allt...

/Andreas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett strömspegel är "bara" en linjär strömbegränsare varför ett motstånd vore lika effektivt vid stabil matningsspänning.

Bättre är att bygga en switchad strömbegränsare, då blir värmeutvecklingen minimal.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Just det! En strömspegel är bra vid varierande driftsförhållanden, t.ex varierande matningsspänning, men är inte ett dugg mer "effektiv" än ett förkopplingsmotstånd. Så det beror helt på vad ditt mål är.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och en konstantströmsgenerator kan enkelt göras med ett par transistorer och ett par motstånd men vid 350/700mA anser jag att linjära regulatorer har spelat ut deras roll.

Och att göra en switchregulator som är strömreglerat är knappast ett problem, exakt hur den ska byggas beror på om matningsspänningen är högre eller lägre än den samlade Vf.

Själv har jag byggt en lampa med 10 st vita LED som jag har kopplat i serie och de matas med 22mA. Det är en oreglerat 12V adapter (ger väl runt 15V) som matar det och det är en "Simple Switcher" flyback-regulator som styr (hade den i lådan) och den har strömåterkoppling. Har fungerat perfekt ett bra tag.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hämtade den här strömspegeln från databladet för op-ampen CA3130.
Q9 och Q10 fungerar som spegel här. Värdena på resistorerna går att
ha som utgångspunkt om du ska räkna på det hela och hela kopplingen
som sådan. Du kan skala bort komponenenterna runt om.
Med tex PSPICE så kan du köra en simulering och se hur det hela fungerar.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för standard så köper jag lysdiodsdrivare från dx, inte ens lönt att försöka bygga

switchade saker gör det effektivt

om man behöver special så gör jag det hellre med en op som konstantströmsgenerator,
har byggt några för att kunna modulera laserdioder, men det är lika enkelt för en vanlig lysdiod
fördelen med op är att man kan ha mycket lägre spänningsfall över strömavkänningsmotståndet
med vanlig trissa så behövs minst 0.7v, men på många är det 2-3v
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så sant, DX-drivare förenklar en del. Fast nu försöker jag hitta en att driva från 24 volt, verkar vara värre där?
Annars får det bli http://www.dotlight.de/products/en/LED- ... 500mA.html
Inte så billig men ändå...
Undrar hur denna fungerar?
http://www.molectric.com/product_info.p ... 525dba4a1b
supergregg

Inlägg av supergregg »

PHermansson:

Ska du köra linjära regulatorer kan du lika väl ta dig till Elfa och köpa en LM317. Den går att koppla som en konstant strömkälla och är relativt billig.
Finns lite kalkyler längst ner här i min tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=38132
xxargs

Inlägg av xxargs »

strömspeglar som strömgenerator kan vara motiverad om man har väldigt lite spänning utöver vad som krävs för att driva den vita LED-dioden, typ under 0.5 volt eller så.

LM317 går bra om man kan tappa 1.75 - 2.25 Volt över själva regulatorn och 1.25 Volt över strömsensormotståndet efter vilket gör att man kanske har ca 3 Volt spänningsfall över LM317 med motstånd innan den börja strypa strömmen.

ett exempel som kan illustrera problemet är att en LM317-lösning fungerar bra för att mata och strömbegränsa tex en röd eller grön lysdiod med 5 Volt matning (tex via USB) - men högst tveksamt om den skall mata en vit diod med nära 3 Volt spänningsfall över dioden och då kan strömspegelprincipen fungera bättre vid ganska små strömmar.

annat knepigt fall är tex om man vill mata 3 vita dioder i serie från 12 Volt och skall lysa stabilt från 10.8 Volt till 16 Volt ala spänningsextremfallen för blybatteri - där får man också problem med LM317-lösning när man ligger på 10.8 Volt matningsspänning, men kan gå bra med strömspegelprincipen och det är heller inte lätt att anpassa strömmen med simpla motstånd för så stort inspänningsområde...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm de var visst linjära. Det vill jag inte ha, ska göra ljus, inte värme. Och är en strömspegel lika oeffektiv ska jag inte ha det heller...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är egentligen ganska enkelt att göra:

Ta t.ex. en LM2575-ADJ, koppla till diod, induktans osv men koppla LED(na) mellan +Out och FB. Mellan FB (och LED katod) och GND monteras ett motstånd, detta motstånd bestämmer strömmen genom LED'na, med ett 3,5 ohms motstånd blir det 350mA, med ett 1,8 ohm blir det runt 700mA.

Förlusten i motståndet vid 350mA blir 431mW, vid 700mA blir det 861mW.

Går att göra snålare med lite fler komponenter, en op-amp till att förstärka spänningen över motståndet kan spara mycket effekt.

På detta vis kan man göra en strömbegränsat spänningsregulator.

Självklart kan man använda andra regulatorer men principen är det samma.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo LM2575 verkar efter lite googlande vara en vettig lösing. Den anses dock som gammal och har en lägre switchfrekvens, vilket gör att en stor induktans måste användas. Modernare kretsar som LM2675 och LM3405 nämns vilka använder en högre frekvens.
Men då ställs också högre krav på designen, har testat att bygga med en LM3405 på ett experimentkort och det blev givetvis ett misslyckat experiment.

Ref: http://www.electro-tech-online.com/elec ... 2v-5v.html

Så för hembyggen utan etsning kanske man ska nöja sig med LM2575? Eller har någon en layout till ett 3405-baserat kort som man skulle kunna använda?
Borre

Inlägg av Borre »

LM2596 (150kHz) har jag använt till just detta och det fungerar mycket bra. Det är väldigt enkelt att få till en bra design med denna krets. Små och passande induktanser finns på elfa, sök på DR74, dess har måttet 7.6×7.6×4.35mm.

Har en hög LM2596S-ADJ du kan få för bättre pris än Elfas (47kr plus moms). Har även större induktanser, nämligen DR127 (12.7x12.7mm) om dessa inte är för stora. Men det kan vi ta i PM om det är intressant.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter intressant, skickar ett PM.

Annars hittar jag 20 st LM2575 på Ebay som skulle kosta €38 med frakt. Cirka 400:-, alltså 20:- styck.
Skriv svar