T: Fräsjobb MDF (helst i Linköpingstrakten)

mwinther
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 november 2009, 16:50:12
Ort: Linköping

T: Fräsjobb MDF (helst i Linköpingstrakten)

Inlägg av mwinther »

Jag behöver hjälp för mitt CNC-hemmabygge med att fräsa ett antal MDF-bitar ur 1/2" MDF samt några få bitar ur 3/4" dito enligt följande ritning:

http://www.instructables.com/id/SXCIEH6F3HY3SOB/

Det finns en dxf-fil som jag tror ska innehålla allt som behövs, jag har tankat ner den men har inte någon koll på om den ser ut som den borde. Killen som har tagit fram designen har placerat ut allt på en 4'x4' MDF, så ungefär den mängden material är det vi pratar om för 0.5"-grejorna. När det gäller 0.75" är det 8 spacers, som är strax under en kvadrattum/styck.

Prisförslag alternativt kommentarer på om det är något som saknas eller behövs som jag inte inser än mottages tacksamt!

Jag antar att det är knöligt att skicka sånt här, så eftersom jag bor i Linköpingstrakten vore det förstås smidigt om det fanns någon i närheten som kunde hjälpa till. Jag har dock folk som kan hjälpa till med Logistik lite varstans i landet, så låt inte geografin stoppa dig om du känner att du kan och vill hjälpa mig! :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Fräsjobb MDF (helst i Linköpingstrakten)

Inlägg av jojje »

Största problemet blir väl att få tag i material.

1/2" = 0,5" = 12,7mm. Det som säljs normalt i Sverige är 12mm. Alltså kommer det att glappa.
3/4" = 0,75" = 19,05mm. Där blir det (troligen) inga problem.

Varför jag vet? Jag ritade om hela Joe's 4x4 Hydra från tum till mm.

Lättast är väl om du ritar om och anpassar till mm. Då blir det lättare för den ev. fräsaren som ska hjälpa dig.
mwinther
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 november 2009, 16:50:12
Ort: Linköping

Re: T: Fräsjobb MDF (helst i Linköpingstrakten)

Inlägg av mwinther »

Ah, tack, det hade jag inte en tanke på. Om jag ändå måste rita om, finns det andra parametrar jag bör hålla mig inom när jag gör det? Så som lämpliga maxdimensioner på materialet, eller andra saker jag borde veta om? Det är första gången för mig, så jag tänkte göra det en lärande upplevelse, vilket säkerligen innefattar en del rookie mistakes och en hel bunt dumma frågor från mitt håll! Hoppas på tålamod i frågan. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Fräsjobb MDF (helst i Linköpingstrakten)

Inlägg av jojje »

Tja, alla dimentioner måste du mm anpassa. MDF'en, rören, lagren, skruvarna.
Köp gärna hem en liten bit av varje.

Sen kan du anpassa så det blir lättare att fräsa ut med så stor fräs som möjligt.
Det är alltså innerradierna du måste tänka på.
Funkar det inte bra, så gör ett extra hål som tar bort radien helt.
Skriv svar