XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

En fundering är ju att köpa tre såna här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8941
Men helst skulle jag slippa fläktar, eller köra med en större som kyler alla tre kort och kan matas från trafon utan konstigheter.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu är sista kortet lött och efter en massa felsökning så funkar det också. Det sista felet avhjälptes med elektronikrengöring och tryckluft :oops: , fanns tydligen nåt som kortslöt nånstans, inte för att jag kunde se det, men nu funkar det som sagt.
Motor byttes på Z-axeln, varvid jag kom på att min mutterhållare där glappar mot muttern. Skall väl fixa till det, men i övrigt skall det mycket till för att det inte skall bli provkörning i början på denna vecka.
Kopplade även min första snabbkoppling mellan drivkort och motor, provade fläkten och hade på kylpasta mellan alla kylflänsar och deras komponenter på de tre korten. Fläkten flåsar på bra men låter en hel del, lär dock knappast höras när fräsen väl går.

Skall bli kul att se vad den klarar av i det skick den är nu, jag vet ju flera förbättringspunkter redan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Det blev ingen provfräsning idag, hade diverse elektronikproblem, en kondensator tackade för sig och jag hade glappkontakt. Sen när det funkade fixade jag istället ett "breakout"kort om det kan kallas det av ett gammalt labkort med db25 på.
Nu är det dock bara att koppla ihop allt och ställa in sen köra. Z gick förresten i 1300 i halvsteg
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu har jag installerat fräsen och den tänkta datorn i garaget. Installerade Mach3 och gjorde en snabbinställning, men nåt lirar inte. Det liksom stannar till varannan sekund eller så i en bråkdel av en sekund, jag tror det gjorde det på alla axlar också så det bör bero på styrningen eller strömförsörjningen. Drivertestet såg bra ut(tror jag), men man skall veta att det här är en dator som agerat mediadator tidigare så det finns massor med onödigt i den, både hård och mjukvara.

Men hur som helst: JAG HAR NU FRÄST MED DEN!!! :tumupp: :D

Testade lite med bara joggning och sen en cirkel. Höll dock i plywoodbiten med händerna så den låg varken still eller plant på bordet så resultatet blev därefter.
Ett litet bakslag att jag inte alls kommer i närheten av jogghastigheterna som jag hade med andra datorn, inget annat är ju ändrat. Men vi får se om det är en enkel fråga om att bara ta bort en massa skräp på datorn/ominstallera eller om det är något annat som förändrats/gått sönder när jag flyttade allt.

Lär bli fler testkörningar de närmsta dagarna om jag och familjen har hälsan.

Det har varit en lång väntan på denna dag.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Helgesson »

Gratulerar :D

Kom på att jag själv måste få tummen ur och fortsätta med min lilla mdf fräs :oops:


Filmer är alltid kul :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Ja jag kan nog försöka filma lite nästa gång. Fiselmade med mobilen idag när jag "ritade" med den, men det är så usel kvalitet så det är inget att se
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

Har du tittat vad paralellporten står som i BIOS'en?
Jag hade en dator som uppförde sig likadant.
Efter att jag ändrat så funkade den "normalt".

Vad betyder Fiselmade? Har det nåt att göra med att göra (made) en fis med ström?
Fis-el-made. :humm:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Fiselmade är när man skulle skriva "se" men råkade få in cursorn i "filmade". Ska kolla vad parallellporten står som i BIOS.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Testade att ställa om parallellporten till lite olika lägen, men inget hjälpte. Uppdaterade MACH3, hjälpte inte heller. Testade att korta sladden, stänga av lysrör osv, det hjälpte inte heller. Skall blåsa om datorn i helgen så får vi se. Fräste i alla fall lite mer idag, filmade lite med mobilen, lägger kanske upp det sen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Sitter på jobbet och här är i stort sett alla lagringssidor/youtube/pici osv spärrade, men har ett par MP4-filmer i mobilen som jag kanske kan lägga upp ikväll om det finns intresse. Eller om nån PM:ar en mailadress eller liknande som jag kan skicka klippet till för uppläggning nånstans.

Måste omgående fixa min garagedator, med det där irriterande hacket i signalerna så kan jag inte köra speciellt fort alls, när hacket kommer tappar liksom motorn och klarar inte av att återfå moment utan står bara still och tappar alla steg. Blir väl lite som en tvär retardation och sen en obefintlig accelerationssträcka innan fullt pulståg igen. Jag kan absolut inte plana nån offerskiva när jag inte kan köra fortare än 120mm/min.
Användarvisningsbild
RobertT
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 juli 2009, 16:29:42
Ort: 192.168.0.3

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av RobertT »

Ja jag väntar iaf att få se filmer... tror att det säkert är fler än jag, om man ser till antal visningar på den här tråden. :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

En kompis la upp filmen på sin server, dåligt ljus, dålig skärpa, skakig hand, dålig upplösning... you get the picture!
Vet inte om man hör "hacken" i motorernas gång, men utan spindeln igång hör man och ser det utan problem.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu vet jag i alla fall att det inte är hårdvaran som är problemet med datorn. Jag körde EMC2 från en liveskiva och då snurrade motorerna så fint så. När jag hade konfigurerat det så testkörde jag defaultfilen också innan jag såg texten "Not intended for real milling" eller liknande i kommentarerna i G-koden. Men hur som helst så fick jag en liten uppskattning om vad maskinen klarar just nu, verkar kunna köra 400mm/min vid lättare bearbetning i trä.
Men nu har det också blivit uppenbart att jag måste göra nåt åt glappet i Z-axeln, verkar som att det ställer till det lite vid ingång och utgång, fått en liten "skada" där vid flera olika tester.
Nu var jag inte så imponerad av EMC2 utan tycker att MACH3 verkar trevligare, jag får se vad jag bestämmer mig för, i slutänden är det ju resultatet ut som räknas inte hur det ser ut på skärmen.

Har hittills bara kört med en liten bollfräs som följde med i nåt tillbehörskit till dremelkopian. Har en vanlig mångskärig pinne och en spetsig dito, så ska prova med dem i helgen också.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Så där nu snurrar det bra i Mach3 också, en liten avinstallationssejour löste problemet
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu har jag hunnit med att provköra lite mer och det fungerar väl över förväntan kan man säga. Visst har det hänt lite olyckor och det är såååå långsamt att plana offerskivan i 500mm/min med en 3.175mm fräs, speciellt när man satt överlapp till 80% istf tänkta 20%. Har inte kollat upp noggrannheten ännu, men den är nog inte så lysande just nu, har ganska känn- och synbara flex.
Arbetsytan är tyvärr mindre än jag tänkte mig, 230x275 just nu, men då har jag ju rejält överhäng på spindeln ut från portalen, om jag vänder in den så blir det bättre (går just nu en bra bit utanför bordet).
Skriv svar